Metroul din Cluj va fi finanțat și din obligațiuni verzi/ Primăria și Ministerul Transporturilor au semnat un act adițional în acest sens
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - sept. 24, 2024 0 247
Un act adițional la contractul de finanțare pentru metroul Clujului, încheiat de Primărie cu Ministerul Transporturilor, a fost semnat în 23 septembrie, după cum a anunțat primarul Emil Boc. Potrivit documentului, a mai arătat Boc într-o conferință de presă, pe lângă sursele de finanțare din contract, PNRR, Programul Operațional de Transporturi, alte surse, a mai fost nominalizată ca posibilă sursă de finanțare pentru proiect și obligațiunile verzi pentru a acoperi cheltuielile prezente și viitoare ale proiectului, adică cei peste 2,2 miliarde de euro cât este valoarea investiției.
Potrivit primarului Emil Boc, până în prezent, s-a plătit suma de 288 de milioane de euro pentru metroul Clujului din bani guvernamentali, din care 56 de milioane de euro reprezintă exproprierile (consemnate deja în conturile proprietarilor și în curs de încasare de către aceștia, pe măsură ce se prezintă consultanților CF-urile, după cum a explicat directorul tehnic al Primăriei, Virgil Poruțiu). Restul sumei de peste 232 de milioane de euro reprezintă avans de lucrări iar acești bani primiți de Primărie de la Guvern au fost virați mai departe constructorului de la Gulermak. Din contribuția asumată de Primărie din bugetul local pentru proiect, suma de 10 milioane de euro, instituția a plătit suma de 388 de mii de euro, pentru studii, avans, etc.
Primarul a mai anunțat, în aceeași conferință de presă, că în data de 23 septembrie a semnat împreună cu Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou care stipulează că, pe întreaga perioadă de implementare a proiectului, acesta va putea fi finanțat și din obligațiuni verzi. Potrivit primarului, sursa de finanțare din PNRR pentru proiect a rămas în contract, la fel și celelalte surse: Programul Operațional de Transporturi, plus alte fonduri bugetare. “Pe lângă finanțarea din PNRR, avem finanțarea din obligațiuni verzi. Din obligațiuni sunt acoperite cheltuieli de 2 miliarde de euro. Această nouă sursă de finanțare acoperă cheltuielile prezente și viitoare. Cea din PNRR este menținută. Scrie în contract. Ea există. Pe lângă ea, avem și pentru prezent, adică contractul până în 29 decembrie 2026, finanțare. Vreau să mulțumesc public domnilor miniștri Boloș și Grindeanu, dar și domnilor Ciucă și Ciolacu. Toți au fost parte a soluției și nu a problemelor”, a declarat primarul.
În ceea ce privește mecanismul de finanțare “obligațiuni verzi”, Boc a precizat că Ministerul Finanțelor este cel mandatat să emită obligațiuni verzi de pe piața europeană iar banii obținuți se pot folosi numai pentru proiecte verzi, cum este și metroul.
Emil Boc a mai ținut să arate că știa încă din luna aprilie (când Curtea de Conturi a făcut un raport de conformitate privind transparența, aprobat în plenul acesteia în 17 aprilie 2025, în cazul metroului de la Cluj – AICI se poate consulta acest raport) de obiecțiile Comisiei Europene privind îndeplinirea condițiilor de transparență în cazul licitației. El a spus, însă, că nu a putut declara nimic public deoarece ar fi pus în pericol pericol finanțarea pentru proiect, având în vedere că Primăria nu e parte a negocierilor/discuțiilor între Guvern și Comisia Europeană.
Primarul a mai prezentat și date din acest raport al Curții de Conturi prin care a vrut să îl contrazică pe premierul Marcel Ciolacu sau pe Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu care au declarat că Primăria Clujului a gestionat prost licitația și nu a publicat în Jurnalul Oficial Uniunii Europene erata de la procedură prin care au fost actualizați indicatorii tehnico-economici ai proiectului iar din acest motiv proiectul Clujului a pierdut finanțarea din PNRR.
Potrivit primarului, Raportul Curții de Conturi a evidențiat o disfuncționalitate tehnică între SEAP și JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene), însă una de compatibilitate între sistemele informatice care, potrivit primarului, a fost remediată și cele două sisteme au fost puse deja de acord în decembrie 2023. „Nici România, nici autoritățile locale nu sunt în culpă. Ei trebuiau să publice această erată, însă din pricina disfuncționalităților sistemicr, nu din vina cuiva, nu au făcut-o iar noi nu am primit niciun fel de notificare în termenul legal de 48 de ore că nu s-ar fi publicat. (…) Oricum în faza aceasta a licitație nu am dezavantajat pe cineva deoarece nimeni nu putea pregăti o ofertă de o astfel de complexitate în 20 de zile cât mai era până la data procedurii, decât firmele înscrise la licitație”, a mai spus primarul.
În prezent, a mai spus Boc, pe șantierul metroului se lucrează la partea de mutare a untilităților urmând ca în toamna acestui an să vină cârtițele pe șantier, așa cum a anunțat și contructorul care a prezentat un filmuleț cu aceste utilaje care vor sosi în Cluj. El a mai menționat că proiectul metroului este unul serios, de interes național, va continua și nu e vorba despre pierderea niciunei finanțări.
Noto:
Potrivit unui comunicat de presă, în 15 februarie 2024, Ministerul Finanțelor a realizat cea de-a doua tranzacție pe piețele financiare internaționale, prin lansarea a două tranșe de obligațiuni cu maturități de 7 ani și 12 ani, denominate în EUR. Tranșa de 12 ani a reprezentat emisiunea inaugurală de obligațiuni verzi a României.
Valoarea totală a emisiunii de obligațiuni de 4 miliarde EUR a avut o subscriere finală de peste 14,8 miliarde EUR prin participarea unui număr total de peste 250 investitori.
Volumul atras pentru tranșa cu maturitatea de 7 ani este de 2 miliarde EUR, la randament de 5,394% și o rată de dobândă de 5,375% pe an, iar pentru tranșa verde cu maturitatea de 12 ani a fost atras volumul de 2 miliarde EUR, la randament de 5,734% și o rată de dobândă de 5,625% pe an. Fondurile obținute din această emisiune au fost decontate în data de 22 februarie 2024. În procesul de elaborare a Cadrului privind obligațiunile verzi, Ministerul Finanțelor a beneficiat de asistență tehnică din partea Băncii Mondiale.
Emisiunea de obligațiuni, lansată în data de 15 februarie, face parte din planul de finanțare externă aferent anului 2024, prin care Ministerul Finanțelor vizează asigurarea necesarului de finanțare de pe piețele externe pentru acest an, precum și consolidarea rezervei financiare în valută la dispoziția Trezoreriei Statului.
Printre cele mai importante proiecte verzi eligibile pentru finanțare se numără dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în orașele București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate pentru a asigura servicii feroviare integral electrice în principalele zone urbane din România (reședințe de județ și alte orașe cu peste 50.000 de locuitori), reabilitarea liniilor de apărare existente în conformitate cu Directiva UE privind inundațiile și Strategia națională de management al riscului de inundații, creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri și înființarea de noi zone de păduri urbane.