Închide

Metroul din Cluj a pornit pe șine înaintea avizelor. N-are operator care să facă exproprierile, nici avizul final de urbanism pentru traseu

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 24, 2022 0 686

Comisia de urbanism din cadrul Consiliului Județean a avizat, din nou, de principiu Planul Urbanistic Zonal pentru metroul din Cluj, document prin care traseul magistralei de peste 21 kilometri se fixează din comuna Florești până în Cluj-Napoca , în zona IRA/Soporului. Deocamdată, a arătat arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, avizul scris nu se poate emite în format fizic deoarece nu există aprobată hotărârea de guvern cu imobilele de pe traseu care urmează să fie expropriate. Șeful de proiect al metroului, Ionel Oprea, a arătat că demersurile la Guvern s-au făcut încă din luna ianuarie, însă că estimează că ele vor mai dura câteva luni bune. Mai ales că este nevoie și de modificarea legii, având în vedere că momentan există un singur operator de metrou în România, Metrorex, și doar el poate face legal respectivele exproprieri.

Primăria din Cluj a lansat deja o licitație de peste 1,3 miliarde lei pentru proiectarea și execuție metroului clujean, aflată în prezent în faza de depunere a ofertelor.

Proiectul urbanistic al metroului din Cluj a ajuns din nou pe masa specialiștilor din comisia de urbanism a Consiliului Județean. Aceasta a mai fost dezbătut în comisie și în luna ianuarie când specialiștii au cerut  un plan coerent bazat pe un studiu de trafic și pentru circulația auto privată, fie prin măsuri de sensuri unice, deschiderea unor sensuri duble de circulație pe strada Dorobanților, în așa fel încât orașul să nu fie paralizat, odată cu începerea șantierului. O altă obiecție formutată de arhitecții din comisia de urbanism a vizat modificarea regulementului în așa fel încât să se permită extidenderea sau mansardarea clădirilor existente aflate la limita zonei minime de protecție configurate pe taseu – 8 sau 10 metri în zona acceselor sau a gurilor de ventilație. La ședința respectivă, președintele Consiliul Județean Alin Tișe, cel care conduce comisia de urbanism, a ținut totuși să elibereze un aviz de principiu pentru proiect, chiar dacă proiectanții nu au încă Hotărârea de Guvern (HG) pentru exproprierile necesare proiectului, așa cum spune legea, tocmai pentru a nu pune piedici metroul. De asemenea, el a cerut proiectanților ca până la redactarea avizului final, odată cu respectiva HG, să completeze proiectul cu toate recomandările venite de la specialiștii din comisie.

Detalii:

Prin proiectul metroului va fi interzisă circulația auto pe axa est-vest cel puțin 9 luni, pentru realizarea stațiilor. Specialiștii din comisia de urbanism au cerut un plan pentru ca traficul din oraș să nu fie paralizat pe perioada execuției obiectivului

Ajuns din nou pe masa comisiei de urbanism la ședința comisiei de urbanism din 24 martie, proiectul urbanistic a fost, din nou avizat favorabil, cu aceeași mențiune – redactarea avizului final va fi făcută după ce Guvernul va adopta hotărârea privind lista exproprierilor necesare proiectului.

În cadrul ședinței, șeful de proiect al metroului, Ionel Oprea a explicat că, înainte de Hotărârea de Guvern pentru exproprieri este nevoie și de modificare legislației (a Legii nr. 255 /2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local) având în vedere că în prezent, existând un singur metrou în țară, legal, doar Metrorex poate face în România exproprieri în acest sens.

Oprea a deplâns procedurile birocratice, arătând că a inițiat demersurile legale pentru exproprierea imobilelor de pe traseu, însă a arătat că procedura s-a oprit la Secretariatul General a Guvernului. Atât modificare legii 255/2010 (pentru ca și alți operatori desemnați de autorități să poată face exproprieri) cât și hotărârea cu lista imobilelor expropriate pentru metrou vor presupune, în opinia lui Oprea, niște luni bune până când vor fi adoptate. Partea de modificare legislativă a estimat-o la circa 3 luni.

Având în vedere că operatorul metroului din Cluj și cel care va executa exproprierile nu a fost deocamdată stabilit, arhitectul Radu Spânu din comisia de urbanism s-a interesat ce se va întâmpla cu avizele necesarea pentru construcțiile de pe tarseul magistralei aflate în perimetrul de protecție.

Oprea a informat comisia că acestea vor trebui eliberate de Ministerul Transporturilor, asistat de echipa de proiectare a metroului, apoi de un eventual consultant tehnic, implicat până la finalizarea metroului. Abia după aceea urmează să se stabilească compania care va opera metroul și care ar urma să aibă și un compartiment de avizare.

Spânu a mai cerut ca proiectul urbanistic să fie supus și dezbaterii publice, oferind un exemplu din Franța, unde cel puțin trei luni un proiect similar a fost dezbătut trei șuni.

Proiectanții au explicat că, în etapa de obținere a acordului de mediu, se va organzia o dezbatere publică și se vor putea face observații de către cei interesați. De asemenea, având în vedere că autoritățile locale din Cluj au lansat deja licitația de proiectare și execuție, în faza de proiectare se vor răspunde și la toate obiecțiile legate de trafic sau alte sugestii venite de la speciașiști,  odată și cu eliberarea autorizației de construire, au mai arătat proiectanții.

După ce Planul Urbanistic ZOnal al metroului va primti avizul final scris de la Consiliul Județean, el urmează să fie asumat și de Consiliile Local din Florești și Cluj-Napoca.

Metroul din Cluj urmează să aibă o linie, între Floreși și Cluj-Napoca, un traseu de peste 21 de kilometri cu 19 stații.

Vezi și: S-a lansat licitația de 1,3 miliarde euro pentru metroul din Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu