Închide

Meniu de TIFF 2018: filme „epice”, filme șoc, filme de nișă, filme din cinema-ul românesc care vine după „Noul Val”. Vezi noutățile ediției 17

ActualitateTop News by Kristina Reştea - mai 08, 2018 0 487

 

Din meniul TIFF de 2018: 227 de filme din 51 de țări, o „competiție puternică”, în care apar și două filme românești, o secțiune în care se pune în dezbatere corectitudinea politică, program special de centenar România 100 și filme de extremă: de la nostalgia cinemaului grandios produs în epoca URSS la filme de youtube în era digitală. Se apropie ediția de 2018 a festivalului: aceasta se desfășoară între 25 mai și 3 iunie, iar artista franceză Fanny Ardant e invitat special la Cluj și i se va dedica un „medalion de autor”.

A 17-a ediție de festival e, ca dimensiuni, similară cu precedentele, spune directorul TIFF, Tudor Giurgiu: sunt programate 227 filme la TIFF, din 51 ţări, iar în acest an apare pentru prima dată Kosovo în competiţie.

Lipsesc din agenda de festival câteva locuri tradiționale, cum ar fi sala de la Cercul Militar, aflată în renovare, sau cinematograful Arta, care nici în acest an nu e operațional; se vor vedea, în schimb, filme și evenimente la Urania sau în noul hub „hypsteresc” H33 (fost Prodvinalco).

Platforma de promovare a filmului românesc capătă amploare, spune Giurgiu: secțiunea Zilelor Filmului Românesc vine cu 5 premiere mondiale.

Ce vine după Noul Val?

Se anunță o deschidere atipică în Piața Unirii pentru ediția din acest an, spune selecționerul Mihai Chirilov, director artistic al festivalului: Foxtrot, „un film grav, serios, impecabil, care a stârnit controverse, boicotat de oficialităţile israeliene. Un film important, despre conflict, o dramă personală integrată în marea de conflicte. E prima oară și când TIFF se închide cu un film clasic”, mai spune Chirilov. Acesta anunță o „competiţie internaţională puternică”. „După ani în care filmul românesc nu a fost prezent, avem două filme româneşti, ambele de debut. De anul trecut se întâmplă ceva nou în filmul românesc, noii cineaşti încearcă să se distanţeze de „noul val”. „Nu mă atinge-mă” e un debut neobişnuit şi controversat, cu subiect „temerar”, care va diviza publicul. Marea plăcere a cinema-ului e să creeze conflict şi dezbatere”, amintește Chirilov. „Cineaştii tineri sunt interesaţi de un alt tip de cinema, cinema de gen, comedie neagră, film cu adolescenţi, film la confluenţă dintre artă şi experiment vizual, care se distanţează de estetica noului val. Nu e vorba despre o reacţie critică a noii generaţii, ci despre o diversificare a interesului lor, care e foarte salutară. Sunt regizori care îşi asumă poveşti şi personaje mai neobişnuite. Până acum, era în prim plan românul obişnuit şi felii de viaţă; filmele actuale nu mai sunt felii de viaţă, ci „tarte” şi „meniuri”, sunt fuziuni de genuri şi interese”, a detaliat Chirilov cu privire la noua generație de oameni de film.

Secţiunea tematică se nimerește bine în contextul actual: „A fi sau a nu fi corect politic?”. „În climatul politic actual, foarte turmentat, filmele care sfidează noile norme ale corectitudinii politice trebuie să aibă o şansă, la Cluj. Acei regizori care nu acceptă pumnul în gură, care au curajul de a vorbi pe teme incomode trebuie să o facă”, crede Chirilov. Mai multe despre această secțiune citiți AICI

Bulgaria și „Amintiri din URSS”

Există și două ţări invitate, cu secțiuni dedicate: una e Bulgaria, cealaltă nu mai există – URSS. Chirilov a explicat că ideea e venit încă de anul trecut, când, cu invitatul special Alain Delon, și filmele acestuia, media de vârstă a crescut simțitor în Piața Unirii. „Media de vârstă a TIFF – care e cam la 30 de ani – a crescut la 40-50, au fost foarte mulţi oameni din generaţia părinţilor mei sau chiar a bunicilor. Ne-am gândit la o întoarcerea în timp, la hiturile mai vechi, în speranţa că și publicul tânăr va descoperi acest tip de cinema grandios, epic. E în primul rând nostalgia mea, a  noastră, sper ca publicul tânăr va muşca din provocarea asta”, a spus Chirilov. Printre „provocări”: Moscova nu crede în lacrimi sau Gară pentru doi. „Bulgaria a reuşit să ia faţa României, care a fost mulţi ani pe val. Bulgaria face acum film divers, sunt regizori tineri care iau premii mari”, a menționat Chirilov despre cealaltă țară cu statut de invitat special.

La H33 e inspiraţie de festival praghez. Meniul Shockproof Film Festival include „proiecții-performance hilare, cu filme horror underground sau producții de un gust discutabil”.

 

Două centenare se serbează la TIFF – unul îi este dedicat lui Ingmar Bergman (puteți găsi mai multe informații AICI), celălalt – României.  „România 100 nu e un program scorţos, făcut din filme de conjunctură. În loc de filme istorice serioase, de propagandă, am ales o serie de recuperări din 100 de ani de film românesc – acele filme care în epocă s-au bucurat de succes de public, dar care nu au fost canonizate, dintr-un motiv sau altul. Aducem regizori care au făcut film de public și acele filme care i-ar putea interesa pe tinerii de azi (Explozia, Fata Morgana, o comedie romantică din anii ’80, un „teen movie” filmat în Cluj în anii ’60, un film istoric –  Răscoala lui Mircea Mureşan – cu premii de debut la Cannes), filme româneşti de arhivă, cu cârlig la public”, detaliază Chirilov.

În locul unde se adună de obicei startup-uri se dă în perioada TIFF adunarea pentru cinema-ul de  generație nouă. Cristi Hordilă, manager TIFF, anunță filme de pe youtube și un summit pe 30 mai. „Facem o conferință în care se vor aborda noile tendinţe din această lume nouă – între film, tehnologie, modele noi de business. Vrem să aducem împreună oameni din industrii creative şi oameni de business”, spune Hordilă.

Tudor Giurgiu a ținut să recomande „escapada de la castel” – la castelul Banffy de la Bonțida se vede în acest an și noul film al lui Sion Sono, filmat inclusiv la Cluj. Continuă programele destinate celor din industrie și debutanților – Transilvania Pitch Stop, Talent Lab, 10 pentru Film. Se acordă, din nou, Bursa Alex Leo Şerban, în memoria unuia dintre cei mai dragi susţinători ai festivalului. Sunt și filme de nișă: politică, modă, muzică.

TIFF face parteneriat cu inițiatorul Cinemobilului, așa că o caravană cu film (de această dată România neîmblânzită) merge în 4-5 sate din Cluj.

Echipa de festival numără în acest an 300 de oameni şi 350 voluntari. Prețurile biletelor au fost „ajustate ușor”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.