Închide

Marile și micile deosebiri dintre metroul care se va construi în Cluj și cel din București. Clujenii spun că nu au nevoie de subvenții de la stat

Administrație by Actual de Cluj - mai 08, 2021 1 396

Ideea construirii unui metrou la Cluj nu este nouă, fiind o variantă actualizată a monorail-ului (trenului suspendat) plănuit de comuniști în anii ‘80. Dacă la început părea o simplă utopie sau o promisiune electorală pentru naivi, în ultimii ani a început să fie luată în serios de tot mai mulți clujeni, pe măsură ce populația a crescut, iar orașul a devenit al doilea pol economic din țară, după București.

În urmă cu câteva zile, Primăria Cluj-Napoca a anunțat numele viitoarelor stații pe care le va avea metroul din oraș. Deși proiectul construirii acestui nou sistem de transport în afara capitalei a fost contestat de unii și tratat cu ironie de alții, autoritățile locale susțin în continuare viabilitatea lui.

Metroul clujean se află în acest moment în faza studiului de fezabilitate, cel de prefezabilitate fiind finalizat în toamna anului trecut, iar recent a fost emis și certificatul de urbanism de către Consiliul Județean Cluj.

Inițiatorii proiectului speră ca fondurile necesare realizării lui să fie acoperite prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR).

Era nevoie de un metrou la Cluj?

Bucureștiul cu zonele limitrofe depășește 2,5 milioane de locuitori, pe când Clujul, împreună cu comunele alăturate, care sunt de facto cartiere, la care se mai adaugă studenții, muncitorii navetiști și turiștii, nu trece de 500.000 de locuitori.

Din acest motiv au și existat obiecții privind necesitatea unui metrou, cu atât mai mult cu cât relieful este mai dificil la Cluj-Napoca, oraș situat într-o zonă de dealuri, față de capitală, care este la câmpie.

Există însă mai multe argumente în favoarea metroului clujean. Primul este că limitarea transportului subteran doar la orașele de peste 1 milion de oameni, cum susțineau unii politicieni, este pur arbitrară.

În Europa există câteva exemple de orașe mai mici decât Clujul care au linii de metrou: Bilbao (355.000 locuitori), Catania (313.000 locuitori), Lille (233.000 locuitori), Rennes (215.000 locuitori), Brescia (196.000 locuitori), Lausanne (137.000 locuitori).

În al doilea rând, sistemul de tranzit rapid de la Cluj va fi adaptat la populația mai redusă: va avea o singură linie și va fi de tipul „metrou ușor”, garniturile având 51 metri lungime, 2,65 metri lățime și o capacitate de doar 35% față de cele din București, oraș care are un sistem clasic de „metrou greu”.

Citește articolul integral pe hotnews.ro

Un comentariu

  1. Articol platit la presa obedienta pentru confuzionare prin compararea MERE – cu – PERE.

    Nici o referire ca metroul SUBTERAN este ne-rentabil, ne-sustenabil, ne-finantabil atat la proiectare-constructii cat mai ales la intretinere-exploatare, si ne-dorit de clujenii-din-Cluj (existand alta solutie eficienta-sustenabila-rentabila-finantabila-imediata cu finalizare in 2026cerut de PNRR: TRAMVAI + TROLEE dublu-articulate multi-cartiere pe benzi dedicate, promisa tot de bok din 2012).

    Cat despre subventia imensa de la contribuabilii clujeni (doar nu credeti ca vom primi bani de la buget ca miticii nesimtiti – care profita inca din anii ’70) si

    costul exorbitant al biletelor pentru a se sustine aceasta bazaconie, nici un cuvant.

    Nu mai vorbesc de haosul-deranjul-mizeria imensa timp de 11 ani (nici vorba de 5 ani fantasmagorici pentru care UE il va taia din PNRR) ce va fi facuta

    cu saparea a 20km si 19 gauri imense cat un teren de fotbal pentru 19 statii, la 30-40m adincime a straturilor de istorie-civilizatie ale Orasului Comoara.

    Zdruncinarea drastica a Catedralei Ortodoxe unde cupola este consolidata fragil, cladirile fragile de sute de ani etc. etc. alte lucruri grave masluite in Studiul de Pre-Fezabilitate la indicatiile insistente si maladive ale lui dorel…

    Comentarii tari la https://www.facebook.com/groups/clujulcivic

Scrie un comentariu