Închide

Mall-ul de retail plănuit în localitatea Luna de Sus din comuna Florești, în locul pieței second de mașini, primește aviz nefavorabil/Trebuie să aducă o soluție de calitate a traficului și să împace drumarii din Cluj cu cei din București

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - dec. 21, 2023 0 6006

Proiectul mall-ului dorit în locul oserului de mașini din comuna Florești (localitatea Luna de Sus), cu suprață mai mare decât cel existent în Florești, va fi avizat doar dacă nu va afecta calitatea traficului pe DN 1 (E 60). Proiectanții de la Arch Design au arătat, la ședința comisiei de urbanism din 21 decembrie că, deși au propus o soluție de trafic cu 4 benzi pe drumul național, acceptată la nivel local de Direcția de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj, la nivelul comisiei din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), soluția nu a mai primti avizul deoarece n-ar corespunde normativelor tehnice. De cealaltă parte, arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, dar și specialiștii din comisiei au explicat că deja există cele patru benzi, informal, dar și că nu poate aviza o soluție cu câte o bandă pe sens și un giratoriu deoarece ar înseamna că nu va face decât să creeze probleme oamenilor care tranzitează acest sector și așa declarat cel mai aglomezat drum din România.

 

Pe terenul de peste 7,4 hectare din Luna de Sus  unde în prezent se organizează o piață de mașini second hand se pregătește un proiect de mall (construire spațiu de depozitare, producție, servicii comerciale produse alimentare și nealimentare, administrație, amenajari), mai mare decât actualul mall situat în Florești. Proiectul, aflat în faza PUZ-ului  a primit un aviz de principiu deja de la comisia de urbanism pe partea de soluții de trafic (un sens giratoriu pe DN1 și patru benzi de circulație) și o serie de recomandări la o ședință din februarie 2023.

Proiectanții de la Arch Design au revenit la ședința de urbanism din 21 decembrie cu PUZ-ul, arătând că au ținut cont de toate recomandările comisiei de la ședința precedentă (majoritatea locurilor de parcare amenajate în subsol, copaci plantați în parcare supraterană, terenuri de sport și dotări de agrement pe acoperișul obiectivului, spații de birouri prevăzute în clădire) mai puțin de soluția de trafic propusă.

Deși agreeată la nivel local de Direcția Regională de Drumuri și Poduri, această soluție (drumul național DN 1 configurat la patru benzi între sensul giratoriu spre Luna de Sus și urcarea pe autostradă) nu a primit avizul CNAIR, când a fost discutată în comisia de la București pentru emiterea avizului, a explicat arhitectul Victor Mihăilescu de la Arch Design. Aceasta, deoarece, tehnic,  nu corespunde standardelor și normativelor tehnice.

Așa, cei de la CNAIR au avizat sensul giratoriu și un marcaj cu câte o bandă pe sens în zona investiție. „Am fost rugați să rezolvăm și banda de accelerare dinspre strada Mihai Eminescu spre drumul european și cea de decelerare de la nodul de autostradă. Ne-am ocupat de acestea”, a mai spus arhitectul proiectant. Victor Mihăilescu a mai meț’ionat că toate celelalte recomandări ale comisiei de urbanism au fost preluate în proiect – spații de birouri prevăzute, funcțiuni sportive și de agrement pe terasa mall-ului, un copac plantat la fiecare patru locuri de parcare, volumetrie spartă în mai multe segmente pentru ca viitoare clădire să nu pară masivă.

 

„În mod formal există o singură bandă pe sens pe drumul național DN 1 în zona investiției, însă, informal, mai există câte o bucată de bandă, asfaltată și se circulă în regim de două benzi pe sens. Părerea mea este că ar trebui să formalizăm această variantă în care se circulă și cei de la CNAIR ar trebui să își revizuiască avizul”, a semnalat arhitectul Vlad Negru, din comisie.

Arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, a indicat și el că doar o varintă cu un sens giratoriu și câte o bandă pe sens marcată, așa cum a avizat soluția CNAIR, nu se susțne în teren și va aduce și mai multe bătăi de cap participanților la trafic.

Proiectanții de la Arch Desing, chiar și reprezentantul benefciarului, Cosmin Călugăr de la Awa International, a arătat că a fost nevoie de 4 luni de zile și de tot atâtea prezențe la București la CNAIR pentru a se obține totuși un aviz pentru proiect. „Ni s-a cerut să desenăm proiectul conform normativelor. De trei ori ne-au respins soluția propusă, cu patru benzi. Noi suntem la mijloc între DRDP și CNAIR, oficial ne-au avizat o soluție cu câte o bandă cu posibilitatea ca pe viitor să poată fi marcate în sensul giratoriu cele două benzi, într-un viitor. Pop Horațiu IGPR a fot în zonă, nu doar pentru această chestiune și și pentru strada Eminescu. .4 luni jumate a durat până să obținem un aviz”, a semnalat Cosmis Călugăr.

De cealaltă parte, Claudiu Salanță a replicat că apreciază eforturile însă nu poate să își asume să susțină o soluție care va mai aduce 10/15 minute în plus în trafic pentru fiecare clujean care tranzitează zona, în condițiile în care și așa drumul DN 1 a fost catalogat ca cel mai aglomerat din România. „Nu vă spunem să mergeți să spuneți CNAIR cum să își facă drumul și să formalizeze o situația informală care există deja în teren. Aceste conflicte între DRDP și CNAIR se răsfrâng asupra oamenilor. Nu vrem și noi să contribuim la a diminua calitatea de trafic. E un drum aglomerat și trebuie propusă o soluție viabilă. De la sensul giratoriu spre Luna de Sus până la autostradă sunt terenurile dumneavoastră și a CNAIR puteți face drumul la 4 benzi, să realizați investițiile”, a mai spus Salanță.

Arhitectul-șef al județului a mai promis că va sprijini investitorii în discuțiile pe care urmează să le aibă cu CNAIR pentru rezolvarea situației.

În locul târgului de mașini de pe terenul AWA International din Luna de Sus (comuna Florești) va apărea o construcție (subsol, parter și etaj) de cca 81.000 mp suprafață desfășurată cu funcțiuni de spațiu de depozitare, birouri, comerț și mică producție De Planul Urbanistic Zonal se ocupă biroul Arch Design, coodonat de arhitectul Victor Mihăilescu.  Potrivit documentației, pe terenul de 7,4 hectare se va ridica un ansamblu major de funcțiuni deservit de 1.320 de locuri de parcare, atât la sol cât și la subsol (300 la sol și restul la subsol). Victor Mihăileascu anunțase deja, la dicuțiile precedente din comisie, că, odată cu investiția, comerțul auto va dispărea complet și probabil va fi relocat. „Nu va fi chiar un mall pentru că nu e vorba de 40 de magazine. Vor fi doar câteva mai mari. Va fi un fel de mini mall. Un retail mall”, susținea arhitectul, întrebat fiind de ce investiția nu este prezentată ca un mall, așa cum rezultă de pe planșele de mobilare.
Detalii despre proiect și indicatorii urbanistici propuși:

În locul târgului de mașini second hand se pregătește un „retail mall” cu suprafață mai mare ca a centrului comercial din Florești

SIMULĂRI CU PROIECTUL Mall-ului propus de AWA:

La ședința de urbanism, proiectanții au prezentat și o serie de ilustrări urbanistice pentru proeicte pentru care au fost tachinați de arhitectul șef deoarece au pus pe planșe niște munți care nu există în zonă.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare