Închide

Mall-ul de retail de pe amplasamentul pieței de mașini din Luna de Sus, avizat de specialiștii de la județ/S-a cerut o arhitectură impecabilă, mai ales că e vizibil de pe autostradă și un reper pentru intrarea în Cluj

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - feb. 21, 2024 0 1526

Proiectul mall-ului dorit în locul oserului de mașini din comuna Florești (localitatea Luna de Sus), cu suprață mai mare decât cel existent în Florești, după cum arăta arhitectul șef al județului, a primit avizul Comisiei de Urbanism a Consiliului Județean. Proiectul a mai fost discutat în 2023 când specialiștii au cerut mai multe spații de birouri dar și ca viitorul complex să nu afecteze calitatea traficului pe DN 1 (E 60). Proiectanții de la Arch Design au venit cu un mall mai înalt, dar cu temele făcute în ceea ce privește traficul din zonă: patru benzi pe drumul național dar și bandă dedicată de acces, direct de pe Autostrada Transilvania, la amplasament sau mutarea parcărilor în subteran.

Pe terenul de peste 7,4 hectare din Luna de Sus unde în prezent se organizează o piață de mașini second hand se pregătește un proiect de mall (construire spațiu de depozitare, producție, servicii comerciale produse alimentare și nealimentare, administrație, amenajari), mai mare decât actualul mall situat în Florești. Proiectul, aflat în faza PUZ-ului a primit în sfârșit avizul Comisiei de Urbanism din cadrul Consiliului Județean la ședința online din 21 februarie. Beneficiar este Awa Comerț Internațional,  societate deținută de  DECINCO INVESTMENTS INDUSTRIES ROMANIA și  KHOSROYAR LILIANA ELENA.

Arhitectul Victor Mihăilescu de la Arch Design a arătat că a prevăzut în proiect spațiile de birouri cerute de Comisie la ședința precedentă dar și că a rezolvat cerințele legate de accesul la viitorul complex comercial.

Cerința legată de spațiile de birorui și privind parcările (translatarea acestora în subteran) a crescut înălțimea viitorului mall, de la  S + P+2E (de la maxim 30 de metir propus inițial),  la 3 S + P+3 E+ ER (3 subsoluri și 5 etaje deasupra solului, adică 2 subsoluri și trei etaje supraterane în plus față de proiectul inițial), adică maxim 40 de metri.

Acolo este o zonă nelocuită. Deci se pot face mai multe etaje. Se va putea vedea de pe autostradă. Va fi un reper de intrare în Cluj, deci trebuie să fim foarte atenți la partea de arhitectură. Din punct de vedere urbanistic, circulații, parcări, totul este în regulă. Propunerea mea ar fi să meargă mai departe pe această idee, dar să revină la noi într-o etapă intermediară cu elementele de arhitectură”, a fost observația arhitectului șef al județului.

În ceea ce privește accesul, anul trecut, Comisia a cerut lărgirea șoselei la patru benzi și realizarea unui sens giratoriu pentru acesul la viitorul mall. Acum, potrivit propunerii, vor exista patru benzi pe drumul național dar și bandă dedicată de acces, direct de pe Autostrada Transilvania, la amplasament.

În cadrul discuțiilor din Comisie, arhitectul Laszlo Tulogdy, i-a recomandat proiectantului ca echipamentele care apar deasupra clădirii să fie protejate vizual, să fie mascate, pentru că arată foarte urât. Arhitecta Alice Oprică, membră în comisie a cerut  un proiect mult mai prietenos cu pietonii, având în vedere lungimea construcției (400 de metri propuși). Chiar, fiindcă viitorul mall este un reper pentru intrarea în Cluj și vizibil de pe autostradă a fost avansată posibilitatea ca viitorul complex să fie și mai înalt.

Specialiștii din comisie au fost de acord și cu această idee, la fel și proiectantul lucrării. Proiectul a fost avizat favorabil, cu 7 voturi, cu mențiunea ca înainte de DTAC (Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construcție), să revină în Comisia tehnică de urbanism de la Consiliul Județean Cluj tocmai pentru ca arhitectura să fie impecabilă iar proiectul, prietenos cu pietonii.

vezi și:

Mall-ul de retail plănuit în localitatea Luna de Sus din comuna Florești, în locul pieței second de mașini, primește aviz nefavorabil/Trebuie să aducă o soluție de calitate a traficului și să împace drumarii din Cluj cu cei din București

Ce prevede proiectul

Prin PUZ se dorește construirea unei clădiri de tip mall de retail  (preponderent comerț cu produse alimentare și nealimentare, servicii, spații birouri și administrație, producție și depozitare necesare funcțiunilor menționate) deservită de peste 3000 de parcări, o stradă nouă și un sens giratoriu pentru realizarea accesului.

Arhitectul Victor Mihăileascu anunțase deja, la discuțiile din 2023 din Comisia de Urbanism, că, odată cu investiția, comerțul auto va dispărea complet și probabil va fi relocat. „Nu va fi chiar un mall pentru că nu e vorba de 40 de magazine. Vor fi doar câteva mai mari. Va fi un fel de mini mall. Un retail mall”, susținea arhitectul, întrebat fiind de ce investiția nu este prezentată ca un mall, așa cum rezultă de pe planșele de mobilare.

Cum se face accesul

Accesul principal pe parcelă, atât pentru angajați cât și pentru clienți, este propus din DN1 /E60. Acesta se va realiza prin intermediul intersecției de tip sens giratoriu propus. Tot din DN1 se propune realizarea unui acces exclusiv pentru aprovizionare, definit de o stradă cu sens unic, în partea nord-vestică a parcelei. Acesta va asigura fluxul de aprovizionare, separată de cea pentru clienți și personal, ce va străbate parcela în zona vestică si sudică, prin spatele construcției propuse, definind astfel accesul pentru zonele de andocare propuse. Se mai propun două accese separate din str. Mihai Eminescu ce bordează parcela studiată pe partea estică. Un acces în partea nord-estică va fi intrare / ieșire pentru clienți și personal iar celălalt acces, în partea sud-estică, va fi doar ieșire pentru fluxul de aprovizionare. Accesul publicului și a personalului se va realiza principal prin sensul giratoriu propus și secundar prin str. Mihai Eminescu.

foto: simulari proiect (centru comercial de 30 de metri/Arch Design)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare