Închide

Mai multe maşini sau biciclete pentru Clujul viitorului?

ActualitateDezvoltareTop News by Kristina Reştea - mai 24, 2017 0 553

Cu pod pentru pietoni şi biciclete în Olanda pe fundal, expertul olandez Pascal van den Noort pledează pentru folosirea bicicletei, a transportului public şi pentru mersul pe jos, în defavoarea maşinilor. Şi lansează o întrebare: „ce fel de oraş vreţi să fiţi? Unul cu maşini?”. Nicholas Medford-Mills, nepotul regelui Mihai, susţine şi el cauza ciclismului, la fel şi directorul Clubului de Cicloturism din Cluj, care arată însă că suntem departe de un oraş prietenos pentru deplasarea cu două roţi. Subiectul a fost abordat în cadrul conferinţei Pria Urban Innovation, susţinută miercuri la Cluj. Printre teme: mobilitate, energie, tehnologie şi infrastructură şi dezvoltarea oraşului.
Şi dacă o comparaţie cu Amsterdamul bicicletelor poate să descumpănească, olandezul Pascal Van den Noort dă o asigurare: nici măcar celebrul oraş prietenos cu bicicliştii nu a arătat mereu aşa. Iar pentru asta avem dovada: o fotografie cu o mare aglomeraţie de maşini, făcută în urmă cu mai mulţi ani pusă în oglindă cu imaginea de acum a unei „păşuni” de picnic, în faţa Rijksmuseum. „Asta e calitatea vieţii”, spune el. „Văd că s-au făcut eforturi şi la Cluj”, completează Pascal van den Noort şi prezintă o imagine a Pieţei Muzeului, cel mai popular loc de terase din oraş. „Aici vezi oameni fericiţi”, constată olandezul.

Nicholas Medford-Mills, cunoscut susţinător al mersului pe bicicletă, a spus şi el că viitorul oraşelor din România îl reprezintă benzile pentru biciclişti şi transportul „verde”. În concluzie, aceste mijloace merită susţinute cu infrastructură adecvată.

„Clujul e unul din oraşele alese de 250.000 români ca loc unde ar prefera să se mute în România, arată un studiu al Băncii Mondiale. Trendul e nu să plecăm în afară, ci să ne uităm spre oraşe unde calitatea vieţii ne face să vrem să locuim acolo. Zona de smart city de care tot auziţi câteodată poate devine enervantă [folosită în discursuri], dar e foarte importantă, trebuie să fim mai inteligenţi în modul în care ne gestionăm viaţa”, spune Carmen Neagu, CEO EnergoBit. Aceasta a subliniat importanţa unei strategii pe termen mediu şi lung a oraşului. „Cum va arăta Clujul peste 10 ani? Când fac drumul spre Floreşti, mă gândesc cum se va circula spre Floreşti peste 10 ani, poate cu un metrou. Cum se va face transportul la aeroport, care sunt perspectivele dezvoltării comerţului, în ce măsură vom gândi în perspectivă dezvoltarea unui terminal cargo la Cluj? Facem 13 ore de la Bucureşti până la Cluj cu trenul. Cum ne implicăm din punctul de vedere al ordonării şi prioritizării agendei publice?”, a punctat Neagu. „Nu trebuie să ne bucurăm aşa tare că facem „Silicon Valley” la Cluj, ce frumos! Mâine IT-istul pleacă cu calculatorul din centrul de outsourcing de aici. Trebuie să faci şi producţie de nişă”, a completat aceasta.

Reprezentanţii grupul francez Engie (Gaz de France/Suez) îndeamnă marile oraşe ale ţării să recurgă la flote auto publice mai puţin poluante. „Pentru municipalităţi ar fi bine să transfere flota spre combustibil alternativ, să se gândească la convertirea parţială la gaz natural şi comprimat, la mijloace de transport electrice”, spun reprezentanţii Engie.

În acest context, Daniel Moldovan, head of Innovation în cadrul NTT, a precizat că grupul pe care îl reprezintă e partener în grupul de lucru SmartCity, în care colaborează cu primăria pentru a identifica care sunt proiectele critice care trebuie implementate. Primele domenii de interes: furnizarea de previziuni de trafic urban, soluţii pentru un iluminat public inteligent, controlul consumului energetic pentru clădiri publice. Deocamdată, stadiul la care se află lucrurile este cel de creare de parteneriate, cu jucători din mediul public şi din spaţiul privat.

„Suntem în eră automobilistică”, spune revenind la realitatea momentului Radu Mititaen, directorul Clubului de Cicloturism Napoca. „În România, suntem la faza de a accepta declarativ că autoturismul nu poate fi soluţia principală de mobilitate urbană şi că sunt necesari paşii pentru a depăşi această eră”, spune Mititean. „Acum e o explozie a numărului de biciclete în marile oraşe, în ciuda infrastructurii şi a legislaţiei desuete. Lucrurile se schimbă, schimbările sunt majore. Problema e direcţia şi coerenţa schimbării. Ne bucură schimbarea, dar dacă se produce necoordonat nu facem mare lucru. Bicicleta, mersul pe jos şi transport public e triada de care e nevoie. Soluţia nu e că mai facem o bandă de trafic, mai coordonăm nişte semafoare, fluidizăm traficul. La noi aşa se vorbeşte – despre fluidizarea traficului, nu de calmare”, spune Mititean. „În 2006 apăreau primii metri de pistă de biciclete. Problema nu e ritmul, ci calitatea. Cea mai mare parte din ceea ce s-a făcut nu are calitatea de a fi atractiv şi sigur pentru biciclist. Şi lipsa de coerenţă e o problemă, cum se întâmplă de pildă la intersecţii. E discutabilă utilitatea unei rute unde lipseşte un metru la fiecare km. Sunt lucruri de schimbat. E de lucrat la partea de viziune, strategii coerente, planuri etapizate. Nu vrem 1000 km de piste anul viitor în oraşe din România, ci o înţelegere a subiectului, o coerenţă a subiectului. Necorelarea între planuri, strategii, finanţări va face să fim în subdezvoltare continuă”, conchide Mititean.

Vezi şi:

Radiografie în Clujul maşinilor: judeţul e pe locul 5 la Drumuri, dar pe 2 la numărul de maşini şi permise auto

Primăria Cluj-Napoca va implementa un sistem de monitorizare a locurilor de parcare din zona centrală a orașului, pentru ca cetățenii să poată afla cât mai repede, cu ajutorul unei aplicații pe telefonul mobil, ce locuri sunt libere într-o anumită zonă, a spus miercuri primarul Emil Boc în cadrul conferinței ‘Pria Urbn Innovation’, potrivit Agerpres. Primarul Emil Boc a declarat că ariile tematice în administrarea orașului pentru ”Cluj-Napoca oraș inteligent” sunt cinci: transport și mobilitate urbană, situația cetățeanului, energie-mediu, relația cetățean-primărie și accesul la internet și infrastructură.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.
  • Articole similare