Închide

Luptele din cinema-ul românesc. Thomas Ciulei: “Generația mea, Noul Val, a pus stăpânire pe CNC”

ActualitateFestivalFilmTop News by Actual de Cluj - oct. 18, 2015 0 515

 

“Trebuie făcut un plan pentru restaurarea filmelor de patrimoniu. În legătură cu filmele mele, mai sunt 10 producători în aceeași situație, de a fi dați în judecată, fără să li se plătească ultima tranșă. Cer o analiză foarte clară la minister, pentru a se stabili dacă producătorii și-au făcut treaba sau nu și, în funcție de asta, să se procedeze și cu ultima plată”, a spus duminică la Cluj regizorul Thomas Ciulei. Declarația vine la o zi după ce Clujul a găzduit singura proiecție într-un cinematograf din România a celui mai recent film semnat de acesta, “2+2″, în cadrul festivalului Comedy Cluj.

Amintim că regizorul şi producătorul Thomas Ciulei a anunțat recent că a decis să nu mai acorde dreptul de difuzare publică în România a filmelor sale şi ale tatălui său, Liviu Ciulei. “Am fost nevoit să ajung la această măsură extremă în urma atitudinii destructive a Centrului Naţional al Cinematografiei legată de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei şi a tratamentului discriminatoriu şi destructiv legat de producţiile mele”, a explicat Thomas Ciulei, într-un comunicat citat de Mediafax. Referitor la propria creaţie, Thomas Ciulei a precizat că în perioada 2010-2013 a produs două filme de lung metraj, «Matei Copil Miner», de Alexandra Gulea, şi „2+2”, regizate tot de el. “O parte din finanţarea acestor filme era asigurată de Televiziunea Română, care, în urma dificultăţilor financiare, nu şi-a onorat la timp obligaţiile asumate prin contract, lucru care a dus la depăşirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de către firma producătoare Europolis Film. Societatea Română de Televiziune are obligaţia de a finanţa pelicule româneşti, conform legii Cinematografiei. În loc ca CNC să acorde cazului circumstanţe atenuante, cum a procedat cu multe alte producţii (fiind vorba despre un producător care a întâmpinat dificultăţi în execuţia financiară a unui film, fără vina acestuia, şi care a făcut tot posibilul să ducă filmul la bun sfârşit), a luat în schimb decizia de a mă da ca producător în judecată pentru restituirea sumelor de credit în valoare de 2.045.880 de lei, plus penalizări, şi totodată de a bloca plata ultimelor tranşe de finanţare în valoare de 227.320 de lei”, se mai arăta în comunicatul care a anunțat decizia regizorului.

Ciulei s-a mai arătat nemulțumit și de felul în care se acordă finanțările CNC. “Generația mea, Noul Val, a pus stăpânire pe CNC. Nu mai avem Saizescu, Nicolaescu, dar avem un “saizescu” mai nou, din generația mea. Nu pentru asta m-am bătut cu Nicolaescu ani de zile și am fost oprit să particip la concursuri, și în anii 2000, ca generația mea să vină să procedeze la fel”, a mai spus Ciulei la Cluj. “Sunt regizori care își pun filmele în festivalurile lor. Iar acum se lucrează la schimbarea de regulement, în așa fel încât participare la festivaluri să ia mai multe puncte”, a mai precizat Ciulei.

Singura proiecție în România a celui mai recent film regizat de Thomas Ciulei a avut loc sâmbătă la Cluj, în prezența echipei de producție. Proiecția din festival, programată sâmbătă seara la cinematograful “Florin Piersic”, a avut loc în prezența echipei: regizorul și producătorul Thomas Ciulei, scenaristul Akos Gerstner, actorul Puiu Mircea Lăscuș, pictorul de costume Cristi Marin și producătorul Europolis Film Cristian Varticus.

Filmul lui Ciulei vorbește despre o țară imaginară, Miranda, și o dictatură în faliment. Oscar, un actor celebru, și regizorul Tony, s-au săturat și vor să fugă din țară. Prinși de Șeful Poliției Secrete, Popescu, cei doi sunt obligați să facă un film publicitar despre parcul de distracții gulag „Mirandaworld”, sau vor fi împușcați.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

  • Articole similare