Închide

La Cluj TIFF umple sălile de cinema, la Londra englezii vor să afle de ce românii iau caimacul festivalurilor de film din lume

Cultură by Actual de Cluj - iun. 02, 2016 0 1140

În vreme ce la festivalul de film Transilvania proiecțiile, inclusiv la filmele românești, umplu sălile de cinema ori piața Unirii, în Londra se pun pe roate mecanismele care să explice cum a reușit o țară uitată de lume de la periferia Europei să dea lecții în cinematografie cu „noul val” al cinematografiei românești.

Numărul de titluri anuale și bugetele proiectelor românești sunt mult mai mici, dar producțiile românești domină, în termeni relativi, festivalurile de film, câștigând aproape de fiecare dată unele dintre cele mai râvnite premii ale industriei cinematografice. „În mod colectiv, artefactele românești n-au mai avut un impact atât de puternic pe scena internațională de la consacrarea avangardei noastre literare în perioada imediat postbelică. Care sunt filmele cărora le datorăm acest veritabil miracol cultural? Cum a obținut România acest statut onorant?”, se întreabă reprezentanții Institutului Cultural Român din Londra.
Pentru a răspunde la aceste întrebări, ICR Londra și British Film Institute au pregătit o amplă retrospectivă a Noului Cinema Românesc, intitulată „Revoluție în realism”. În timp ce, la Cluj, la Festivalul Internațional de Film Transilvania se desfășoară proiecții cu numere record de spectatori, la BFI se lansează cel mai mare proiect dedicat cinematografiei românești realizat vreodată în Marea Britanie – două luni de film românesc, întâlniri cu cineaști, critici și promotori de film și prelegeri despre cinematografia românească.

Retrospectiva este deja semnalată, în presa britanică, drept o opțiune de programare „profetică”, Financial Times recomandând acest „omagiu adus României” drept un eveniment care nu trebuie ratat. Programul primei perioade cuprinde, pe lângă proiecțiile care se derulează de-a lungul întregii zile, și câteva evenimente speciale. Cel dintâi, care va avea loc în 6 iunie, este o dezbatere despre condițiile apariției Noului Cinema Românesc, cu participarea criticilor Andrei Gorzo, Dominique Nasta, Geoff Andrew și Nick Roddick.

Seara de 7 iunie aparține filmului Aferim! al lui Radu Jude, câștigător al Ursului de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Berlin din 2015. La proiecția de gală ce marchează debutul sezonului sunt invitați să dialogheze cu publicul Teodor Corban, deținătorul rolului principal, și scenaristul Florin Lăzărescu, regizorul urmând să intervină video-telefonic prin intermediul Skype. Evenimentul se va încheia cu o recepție oferită de Ambasada României în Marea Britanie și ICR Londra.

În 8 iunie, este programată o conferință a criticului britanic Geoff Andrew, curatorul sezonului, despre curentul realist în cinematografia românească. Nu în ultimul rând, în 6 iunie va fi vernisată expoziția de fotografie „Freeze Frame” a lui Silviu Gheție, cuprinzând instantanee de pe platourile de filmare ale unora dintre cele mai cunoscute filme ale ultimilor ani, care va putea fi văzută până în 28 iunie în Atrium-ul de la BFI Southbank.

Între filmele prezentate pe parcursul întregii luni figurează Marfa și banii (r. Cristi Puiu, 2001), Aferim! (r. Radu Jude, 2015), A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu, 2006), După dealuri (r. Cristian Mungiu, 2012), De ce eu? (r. Tudor Giurgiu, 2015), Eu când vreau să fluier, fluier (r. Florin Șerban, 2010), Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu, 2005), 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (r. Cristian Mungiu, 2007), Aurora (r. Cristi Puiu, 2010), Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean, 2006), Trois exercices d’interprétation (r. Cristi Puiu, 2013), Felicia, înainte de toate (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (r. Andrei Ujică, 2010), Crulic – Drumul spre dincolo (r. Anca Damian, 2011), Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer, 2013), Un etaj mai jos (r. Radu Muntean, 2015). Programul va include și două premiere: Orizont de Marian Crișan și Autoportretul unei fete cuminți de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori. Pentru a completa această panoramă a filmului românesc acoperind mai bine de un deceniu, între 7 și 14 iulie ICR Londra va mai prezenta filmele California Dreamin’ (2007), în regia lui Cristian Nemescu, Francesca (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și Domestic (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

În perioada anterioară, au fost prezentate, la „Cinemateca românească” de la ICR Londra, proiect aflat în desfășurare încă din anul 2010, pelicule mai vechi, considerate importante pentru cristalizarea tipului special de realism propus de Noul Cinema Românesc: Concurs (1982), în regia lui Dan Pița, Reconstituirea (1968), în regia lui Lucian Pintilie, Secvențe (1982), în regia lui Alexandru Tatos, și È pericoloso sporgersi (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare