Închide

Jurnalist neamț la Cluj: „toți vom muri într-un fel sau altul”. Care sunt soluțiile ca ziariștii să scrie ce vrei tu să citești

ActualitateTop News by Actual de Cluj - nov. 05, 2016 0 385

O jurnalistă din paradisul european al presei – Germania, cu zeci de milioane de consumatori zilnic – conchide la Cluj: „presa locală e moartă; toți vom muri într-un fel sau altul, îmi pare rău”.

Christina Knorz e redactorul-șef al unei publicații locale multipremiate din Germania, Nordbayerisches Kurier, iar acum vine la Cluj ca să-i învețe pe ziariști și pe studenții la jurnalism cum e cazul să facă presă de acum înainte, ca să nu moară. Totuși, spune ea, chiar dacă lucrează în una dintre cele mai bune piețe de presă din lume după Japonia, India, China și Statele Unite, modelul vechi de jurnalism, cu informații publicate în ziare, e mort. „Mă uit în fiecare zi în necroloagele noastre și văd cum cititorii noștri mor, pe rând”.

Partea bună e că acum consumul de presă s-a mutat nu doar pe online, ci pe mobil – Apple a vândut până acum aproape un miliard de telefoane mobile, nemaivorbind de restul producătorilor de telefoane mobile. „În 2007 a venit domnul acesta, Steve Jobs, și ne-a pus ziarele în buzunare”, spune ea. Nordbayerischer Kurier lucrează de anul trecut după principiul online-to-print: mai întâi informația apare pe site, apoi în ziarul tipărit. Aceasta pentru că acum consumul de presă s-a mutat pe mobil – anul trecut în Statele Unite, pentru prima dată, bugetele de publicitate pe online au fost mai mari decât pentru televiziune, chiar dacă, spune Knorz, majoritatea banilor au mers către marii jucători, Google și Facebook.

Printre premiile ziarului local Nordbayerischer Kurier în anii trecuți se numără Premiul German pentru Jurnalism Local în anii 2013 și 2014. În afară de aceasta, ziarului i-a fost acordat de mai multe ori renumitul premiu “European Newspaper Award”. ZIarul are o echipă de 35 de jurnaliști iar site-ul e vizitat de un milion de persoane pe lună. „Până acum trei ani majoritatea produselor noastre erau texte. Făceam texte scurte, lungi, altele cu poze bune, majoritatea cu poze proaste. Asta făceam toată ziua. Voiam ca ziariștii să se oprească din a gândi despre unde anume va fi textul: pe prima pagină, la subsol etc. În loc de asta am inventat trei categorii care vor distinge relevanța în timp. Nu e vorba despre locul unde o vei publica, ci ce relevanță are în timp. Când scrii pentru ziar, deadlineul e 10pm, dar când publcii pe internet deadline-ul e la fiecare minut”.

Christina Knorz este, din luna februarie 2016, redactor-șef interimar al ziarului “Nordbayerischer Kurier”. Înainte de aceasta, a fost timp de 5 ani șefa redacției de știri locale. Din 2014 este membră a echipei de proiecte pentru jurnalismul local al Centralei Federale pentru Educație Politică. Concluzia sa acum – „presa locală e moartă; toți vom muri, îmi pare rău, într-un fel sau altul”. Ea vorbește despre presa locală în special pe suport tipărit, un model învechit, costisitor și care nu mai corespunde așteptărilor utilizatorilor: acum aceștia consumă informația pe mobil. „Știrea e moartă, majoritatea cititorilor știu deja ce s-a întâmplat din rețele sociale. singura soluție pentru presa locală e să meargă pe calitate, să ofere informație complexă, context și să spună o poveste”, conchide ea.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Tags