Închide

Invenția românească ce va schimba viața nevăzătorilor. Cât costă „ochelarii” .lumen produși în Cluj

Economie by Actual de Cluj - apr. 09, 2021 0 388

Ochelarii pentru nevăzători .lumen reprezintă dovada că, atunci când tehnologia este cu adevărat pusă în slujba omului, lucruri extraordinare se întâmplă. Fondatorul acestui startup este Cornel Amariei – el face parte din categoria românilor pasionați de invenții care au potențialul să facă o schimbare pozitivă în lume.

Primul brevet pentru acest proiect datează încă din 2014 – era, de fapt, viziunea lui Cornel Amariei de a-i ajuta pe cei cu deficiențe de vedere care nu-și permit un câine dresat special pentru a le fi ghid. Asta în condițiile în care costurile antrenamentului unui patruped sunt substanțiale, ajungând până la 60.000 de dolari!

În cazul ochelarilor .lumen, drumul de la proiectul de cercetare până la producția în masă a durat mai bine de 7 ani. Până când tehnologia de care aveau nevoie a devenit posibilă – ceea ce s-a întâmplat abia de curând -, Cornel Amariei și echipa sa au lucrat la chestiuni adiacente.

.lumen este un proiect care reprezintă dovada că tehnologia poate fi pusă cu adevărat în slujba omului. Crezi că autoritățile, statul și comunitățile fac destule pentru cei cu altfel de nevoi decât majoritatea, cum sunt cei cu probleme de vedere? Până la urmă, cum poate veni tehnologia în ajutor pentru transformarea orașelor și satelor în locuri accesibile tuturor?

Cornel Amariei: Răspunsul ar fi: depinde de unde în lume te afli. Sunt locuri în care se face ceva mai multe lucruri și sunt locuri în care se face puțin. Dar, în general, nu se face suficient pentru cei cu altfel de nevoie decât majoritatea.

Specific pentru nevăzători, principalele soluții de mobilitate sunt câinele-ghid și bastonul alb.

Însă nu sunt suficiente. Accesibilizarea infrastructurii (sate / orașe) este foarte scumpă. Noi, specific pentru persoane cu dizabilități vizuale, găsim moduri în care nu trebuie schimbată infrastructura, ci oferim o tehnologie asistivă persoanelor cu dizabilități vizuale, rezultând o accesibilizare generală a mediului și mai mare.

StartupCafe.ro: Ce te-a determinat să începi acest proiect? Cât crezi că a cântărit propria ta poveste de viață?

Cornel Amariei: Cu siguranță că a ajutat și povestea mea de viață (familie etc.), precum și dorința mea de a construi lucruri menite să ajute, dar și faptul că pentru cei cu dizabilități vizuale se fac cele mai puține lucruri. Îmi place să construiesc lucruri; dar mai mult îmi place să construiesc lucruri care aduc zâmbete altora. Sper ca în următorii ani să aduc cât mai multe zâmbete.

StartupCafe.ro: Vorbim despre ochelarii .lumen de câțiva ani, de când se aflau în faza de proiect de cercetare. Pe scurt, care a fost drumul străbătut de acest proiect până în 2020, când ai înființat oficial startup-ul? Și care au fost cele mai importante provocări pe care a trebuit să le rezolvi de atunci și până în prezent?

Cornel Amariei: Corect, primul patent aplicat pentru .lumen a fost în 2014, fiind scris în 2013. Încă de atunci ne-am dat seama cum ar trebui să ajutăm, însă tehnologic nu era posibil. Așa că ne-am axat pe zone tangențiale – am contribuit și urmărit îndeaproape cum tehnologia relevantă .lumen progresează și, în momentul în care lucrurile păreau tehnologic să fie posibile, we jumped in. Și nu e chiar ușor să renunți la o poziție precum cea pe care am avut-o (Head of Innovation la Continental – n.red.) pentru a te arunca în ceva care are șanse mari să eșueze. Dar cu multă muncă, cu o echipă extraordinară, reușim să “dăm peste nas” tuturor celor care ne spun “it’s too good to be true”.

StartupCafe.ro: Cum ai gestionat componenta empatică – că să-i zic așa – a acestui proiect? Pentru că de acuratețea acestor ochelari poate depinde viața celor care-i poartă…

Cornel Amariei: Într-adevăr, este un punct sensibil, dar pe care îl soluționăm abordând situația din mai multe unghiuri. În primul rând, sistemul oferă input către nevăzător – el decide cursul de acțiune. Pentru a asigura calitatea și siguranța fiecărui utilizator, există o serie de traininguri oferite cu device-ul la cumpărare. Modul de utilizare, la început, cuprinde folosirea și altui mecanism comun precum bastonul alb, până când utilizatorul decide că poate să aibă încredere în sistem. Și multe altele. La toate acestea se adaugă simplul fapt că noi construim cea mai bună tehnologie posibilă.

StartupCafe.ro: Explică-le puțin cititorilor noștri de ce durează niște ani ca un produs ca .lumen să iasă pe piață. Și de ce abia în 2020 .lumen a devenit startup.

Cornel Amariei: În momentul în care a fost posibil tehnic să construim acești ochelari (așa cum ne doream și cu tehnologiile de care aveam nevoie), ne-am convertit dintr-un proiect de cercetare într-o companie. Iar ca startup, .lumen se mișcă cu o viteză incredibilă. În mod normal, dezvoltarea unui astfel de produs ar dura 3-6 ani, din momentul în care tehnologia de bază este validată. Însă în cazul nostru, tehnologia de bază a apărut abia în ultimele aproximativ 18 luni, iar noi am validat cât de repede posibil. Și apoi am început dezvoltarea industrială a sistemului. Ne mișcăm mai repede decât industria.

Citește interviul integral pe startupcafe.ro.

Citește și:

Un startup clujean a ajuns în semifinală mondială cu premii de un milion de dolari

Nici un comentariu

Scrie un comentariu