Închide

În loc să le rezilieze contractul dubios, Tișe le-a aprobat prietenilor de la Goto Parking solicitarea de majorare a tarifelor pentru parcarea din Aeroport. Absolut nicio justificare privind necesitatea noilor tarife

ActualitateAdministrațieOpinieTop News by Cosmina Fernoaga - oct. 31, 2020 1 2180

Ce era prioritar pentru proaspăt realesul în funcția de președinte al Consiliului Județean Cluj, liberalul Alin Tișe, în plină pandemie de Covid-19? Să le aprobe amicilor de la Goto Parking solicitarea de majorare a tarifelor cu până la 30% pentru parcarea din incinta Aeroportului Cluj, în condițiile în care acest contract de concesiune urlă de ilegalitate. Recomandarea funcționarilor din Consiliul Județean a fost ca acest contract de concesiune să fie reziliat, pentru că soluția de oportunitate în baza căreia s-a atribuit terenul din incinta Aeroportului nu se mai justifică de multă vreme, dar Tișe se încăpățânează să le mențină afacera în viață celor de la Goto Parking, ba chiar să-i ajute să-și crească veniturile pe spatele clujenilor.

Consilierul USR PLUS Ionuț Florea a atras atenția în ședința de Consiliu Județean de vineri că solicitarea firmei Goto Parking privind majorarea tarifelor din parcarea Aeroportului nici măcar n-a fost fundamentată pe baza unor investiții, că în raportul propus nu se face absolut nicio referire la vreun agajament privind realizarea de investiții.

„Noi nu vom vota pentru majorarea tarifelor din parcarea Aeroportului, pentru că nu considerăm că se justifică această majorare”, a spus Ionuț Florea în intervenția sa din cadrul ședinței. În încercarea de a-l intimida, Tișe s-a grăbit să-i inducă reprezentantului USR ideea că n-ar înțelege „procedura de ședință”. „Dumneavoastră nu trebuie să ne spuneți nouă cum votați (…) Se pot face doar obiecțiuni sau propuneri pe marginea proiectului”, i-a spus Tișe. Ionuț Florea nu s-a lăsat intimidat, adăugând alte argumente la poziția sa. „Administratorul Goto Parking spunea în iunie că nu estimează că vor face majorări de tarife anul acesta, pentru că este criza provocată de pandemie, pentru că a scăzut traficul aerian. Ce s-a schimbat din iunie până acum? În referat nu se specifică pentru ce anume sunt percepute aceste majorări de tarife, nu se spune dacă se doresc investiții, nu există niciun angajament ferm pentru vreo investiție, nu ni se garntează rezultate”, a precizat Ionuț Florea.

Consilierii PNL au avut grijă să-i țină spatele lui Tișe, sugerând că administrația județeană trebuie să se gândească și la mediul de afaceri, respectiv la firma Goto Parking. „Noi trebuie să susținem cetățenii dar și mediul economic (…)”, a ținut să puncteze consilierul liberal Ioan Haiduc (considerat printre apropiații lui Alin Tișe). Bashar Molhem, alt consilier din echipa lui Tișe, a simulat și el o propunere de beneficiu pentru clujeni, respectiv ca firma Goto Parking să aplice gratuitate „timp de 5 minute”, persoanelor care intră în incinta Aeroportului cu mașina „doar ca să-și lase rudele sau prietenii”. Artându-se „surpins” de un asemenea avantaj, oferit cu „generozitate” de liberalii săi, Tișe a încuviințat imediat amendamentul.

Reprezentanții UDMR au arătat că așa zisul avantaj „de 5 minute de gratuitate” seamănă mai degrabă cu o insultă la adresa clujenilor și că dacă tot e vorba să se aplice o gratuitate, atunci să fie vorba de „10 minute”, astfel încât oamenii să aibă timp să-și scoată bagajele din mașini și să nu fie nevoiți să gonească prin incinta Aeroportului până la bariera de acces. Evident, amendamentul UDMR a fost respins de liberali.

Cum a ajuns firma Goto Parking  stăpână peste afacerea parkingului din Aeroport și de ce este considerată ilegală menținerea acestui contract de concesiune?

Contractul de concesiune a parcării din incinta Aeroportului s-a semnat în august, 2010, cu firma UTI Facility Management București, și prevedea nu doar amenjarea și administrarea parcării de la sol, ci inclusiv realizarea unui parking suprateran, precum și a unui Hotel, obiective care nu s-au mai realizat niciodată.

Pentru că UTI s-a confruntat, ulterior, cu un așa zis faliment, Casa de Insolvență Transilvania – controlată de cunoscutul practician în insolvențe Andrei Valentin Cionca (foto jos) – a intrat frumos și legal în ograda companiei, să o „redreseze”. Și cum unul dintre cele mai bănoase contracte pe care-l avea UTI în derulare era cel privind concesiunea obținută de la Aeroportul clujean și Consiliul Județean, a fost înființată rapid o firmă dornică să cumpere afacerea, respectiv firma GoTo Parking. În spatele acestei firme, GoTo Parking, stă același maestru Andrei Valentin Cionca. Cumnatul lui Cionca, Horea-Mihai Craciun Oltean a fost numit administrator al Goto Parking,

În mai multe rânduri, recomandarea funcționarilor din cadrul instituției Consiliului Județean a fost ca acest contract de concesiune să fie reziliat, în baza unui audit extern. S-a semnalat că situția prezentă încalcă toate condițiile inițiale prin care fusese fundamentată oportunitatea atribuirii contractului de concesiune pentru un termen de 49 de ani. 

Soluția propusă de funcționari a fost să se efectueze o evaluare privind suma investită de firma concesionară, profitul obținut și perioada de amortizare, iar în cazul necesității unei despăgubiri, instituția să achite sumele convenite prin audit, dar să-și recupereze terenul din incinta Aeroportului, având în vedere nerespectarea angajamentului inițial din contract, care prevedea construcția unui parking și a unui hotel.

De altfel, recent, același lucru îl semnala și conducerea Aeroportului Cluj, care atenționa că administrația județeană pierde foarte mulți bani prin menținerea acestui contract păgubos. Mai precis se sublinia că în bugetul public al administrației județene, din concesiunea parcării, intră doar 66.000 de euro pe an, în condițiile în care Goto Parking a avut profit și de câte 1.000.000 de euro pe an.

„Dacă administram noi parcare, aveam obligația să dăm Consiliului Județean 50% din profitul anual încasat. Asta înseamnă că dacă am fi avut 1 milion de euro profit din administrarea parcării (cum s-a întâmplat să aibă firma privată GoTo Parking în 2016), întorceam Consiliului Județean 500.000 de euro pe an, deci nu doar 66.000 de euro, cât dă în prezent firma GoTo Parking”, a trabsmis directorul Aeroportului, David Ciceo, într-o conferință de presă.

Să reamintim că de-a lungul timpului, și UTI Facility Management a încercat să impună majorarea tarifelor de parcare, și că în locul angajamentului inițial, privind amenjarea unui parking suprateran, s-a venit cu ideea amenjării unei parcări în regim „long-term”. Se întâmpla în mandatul fostului președinte liberal Horea Uioreanu, iar unul dintre consilierii județeni PNL, Ioan Petran, chiar a și fost condamnat pentru că în 2014 ar fi luat mită ca să intervină în favoarea UTI, să obțină majorarea tarifelor de parcare.

Proiectul majorătii tarifelor de parcare, adoptat vineri

„Cerinţe care reclamă necesitatea actului administrativ de majorare a tarifelor din parcarea Aeropotului”

Prin adresa nr. OUT 161/22.09.2020, înregistrată la Consiliul Județean Cluj cu nr. 32245/22.09.2020, GOTO PARKING SRL a solicitat actualizarea nivelului tarifelor de parcare cu evoluția ratei inflației, după cum urmează:
Tarif actual – Tarif modificat
0 min.-  10 min.  1 leu  –    1 leu
10 min. – 30 min.  5 lei  –   6 lei
30 min. – 60 min. 7 lei   –   9 lei
60 min.- 120 min. 14 lei   – 18 lei
120 min.- 300 min.  26 lei  – 33 lei
300 min. – 24 ore  45 lei  –  57 de lei
2 zile   – 95 lei   –    121 lei
2 zile – 7 zile – 165 lei   –  210 lei
7 zile – 8 zile –  210 lei  –    267 lei
8 zile – 15 zile  320 lei  – 407 lei
 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.