Închide

În ce oraș s-ar muta tinerii pentru un loc de muncă? Clujul, pe primul loc în sondaj la un târg de job-uri

EconomieTop News by Kristina Reştea - mai 10, 2018 0 446

Cluj-Napoca se află pe primul loc într-un top al preferințelor tinerilor de a se muta într-un alt oraș pentru un loc de muncă. Concluzia este dată de sondajul de opinie realizat în această primăvară de Târgul de Cariere, unul dintre cele mai mari evenimente de recrutare din România. Asta după ce un sondaj de anul trecut al Băncii Mondiale declara Clujul „oraș magnet”.

Sondajul a fost realizat de Târgul de Cariere, în perioada 9 martie – 3 mai, în Iași, Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș, Oradea și Alba-Iulia, orașe unde s-a desfășurat evenimentul de recrutare în această primăvară, pe un eșantion de 1926 de persoane. Preferințele celor chestionați în ceea ce privește orașele din țara noastră în care ar fi dispuși să se mute pentru un job sunt clare, arată autorii studiului: pe primul loc este Cluj-Napoca (46% dintre respondenți l-ar alege), urmat la mare distanță de București (17%), iar apoi Sibiu (8%), Brașov (7,5%), Timișoara (5,9%), iar pe ultimele locuri se situează Oradea, Iași, Târgu-Mureș, Alba Iulia, Constanța și Arad.

Amintim, în acest context, că un studiu al Băncii Mondiale declara anul trecut Clujul – oraș magnet în România. Peste 15 la sută dintre români s-ar muta la Cluj-Napoca datorită calităţii vieţii, acesta fiind şi cel mai atractiv oraş secundar din România, releva Banca Mondială într-un studiu prezentat la Cluj, care pune în top şi Timişoara şi Bucureştiul. În ceea ce priveşte preferinţa oamenilor, s-a răspuns la un chestionar aplicat la nivel naţional în perioada martie – aprilie 2017 pe un eşantion de 1.250 de respondenţi care au fost întrebaţi în ce oraş din România s-ar muta dacă ar avea posibilitatea să se mute în alt oraş faţă de cel în care locuiesc. Trei mari orașe din țară devin orașe magnet, spunea recent și directorul  departamentului de investiţii din cadrul uneia dintre cele mai mari companii de consultanţă imobiliară din țară. Supraaglomerarea Bucureştiului, dorinţa com­pani­ilor de a se extinde şi către alte mari oraşe din ţară atrase fiind de costurile mai reduse şi nu în ultimul rând de infrastructura mai bine dezvoltată, va face din Timişoara sau Cluj-Napoca, dar şi din Iaşi viitoare oraşe-magnet ale României, astfel încât creşterea să nu mai fie monopolizată numai de Capitală, spunea Laurențiu Lazăr, de la Colliers, citat Ziarul Financiar.

Există, însă, multe de făcut în „orașul magnet”, după cum subliniază chiar reprezentanții BM:

Banca Mondială: românii s-ar muta la Cluj, dar aici nu găsesc mare lucru. „Continuarea creșterii în acest mod vine cu un preț”

 

 

De ce s-ar muta tinerii în alt oraș?

Participanții la sondajul TdC au fost întrebați și ce i-ar motiva să se mute pentru un loc de muncă într-o altă localitate. Astfel, 77% consideră că locul de muncă trebuie să fie în domeniul lor de interes, 67% doresc posibilități de promovare, 55% consideră un salariu mai mare drept criteriu definitoriu care i-ar determina să se reloce, iar 47% au afirmat că doresc și locuință de serviciu. Când vine vorba de beneficiile oferite de angajator, pe lângă cele salariale, participanții la Târgul de Cariere au afirmat că cele mai importante sunt: concediul plătit în străinătate; asigurare de sănătate privată; sală de relaxare la birou; posibilitatea de a lucra de la distanță; transport asigurat sau decontarea costurilor; abonament la sala de sport; posibilitatea de a cumpăra acțiuni la firma respectivă (în această ordine a preferințelor).

76% dintre respondenți au afirmat că nu contează unde se angajează, atâta timp cât li se oferă un salariu mai mare. În același timp, pentru 51% dintre cei chestionați este mai important prestigiul locului de muncă decât salariul. Când vine vorba de ore suplimentare petrecute la birou, 57% ar accepta acest lucru dacă i-ar ajuta în dezvoltarea personală, iar 39% pentru recompensă financiară. Abia 4% ar rămâne peste program, pe motiv că “așa se face”.

Târgul de Cariere, ediția primăvară 2018, a adunat peste 350 de standuri de companii și organizații, iar la toate evenimentele de recrutare au participat, în total, 22.000 de persoane, care au fost în căutarea unui loc de muncă. În urma participării la târg, companiile au strâns peste 11.600 de CV-uri, iar mare parte dintre cei care au aplicat pentru diferitele locuri de muncă și programele de internship au intrat într-un proces ulterior de recrutare. Târgul de Cariere se desfășoară de 12 ani în mai multe orașe din România, dar și în Chișinău, Republica Moldova, unde în această primăvară au participat peste 50 de companii angajatoare și aproape 3.500 de vizitatori.

Între timp, Clujul-„magnet” a ajuns și capitala prețurilor imobiliare:

Pretenții de „capitală imobiliară”: proprietarii de apartamente din Cluj cer prețuri cu 14% peste cele din București

 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare