Închide

Ghidul recuperărilor de datorii de către firme în 2017

ActualitateSocial by Actual de Cluj - nov. 30, 2016 0 316

Majoritatea companiilor care acordă credite comerciale clienţilor se confruntă cu problema rău-platnicilor. Lipsa unor procese interne privind încasarea creanţelor poate afecta grav operaţiunile companiilor. Analiza privind stabilirea termenelor de plată trebuie să fie un element important în fixarea strategiei de business. Un decalaj mare de timp între momentul plăţii furnizorilor şi încasarea creanţelor poate duce la incapacitatea afacerii de a continua operaţiunile.

Puterea de negociere a termenelor de plată/încasare depinde şi de dimensiunea companiei. Companiile mari sunt, în general, finanţate de companiile mici, acestea din urmă trebuind să se finanţeze prin diverse
metode: banii investitorilor, factoring sau împrumuturi pentru capitalul de lucru. Mai jos sunt prezentate zece metode care te vor ajuta să încasezi creanţele la timp:

1. Urmărirea permanentă a sumelor de încasat

Monitorizează tot timpul sumele de încasat şi contactează imediat clienţii, atunci când termenele de plată sunt depăşite. În general, companiile plătesc întâi celor care fac presiuni pentru colectarea banilor.

2. Procese interne privind colectarea creanţelor

În funcţie de dimensiunile companiei şi de numărul de clienţi, trebuie alocate suficiente persoane care să urmărească procesul de colectare. De asemenea, procesul de colectare se poate împărţi în două operaţiuni:
early collection şi late collection. Early collection este procesul prin care se încearcă pe cale amiabilă încasarea creanţelor. De obicei, se face prin contactarea telefonică a clienţilor. Late collection trebuie
aplicat după o perioadă rezonabilă de timp, în care metodele de colectare de la early collection nu au funcţionat. În acest stadiu, se pot folosi metode mai agresive de colectare: executor judecătoresc,
instanţa juridică etc.

3. Crearea unui sistem de monitorizare a eficienţei colectării

Pentru a determina eficienţa procesului de colectare, trebuie creat un sistem de analiză a creanţelor restante. Creanţele restante trebuie grupate în funcţie de zilele de întârziere şi trebuie analizate procentele de colectare pe fiecare grup în parte. Astfel, se ia decizia privind rentabilitatea alocării resurselor interne (umane şi materiale) în procesul de colectare.

4. Înţelege problemele clienţilor

Orice client care are facturi restante se poate transforma într-un client care plătește la timp. Important este să înţelegi dacă problemele financiare sunt reale şi pot fi depăşite de clienţii restanţi.

5. Negociază suma de recuperat

Când este evident că un client nu va plăti suma întreagă a creanţei, se poate încerca o negociere a sumei de recuperat. De obicei, clienţii rău-platnici sunt de acord să plătească o sumă de bani în schimbul renunţării la proces.

6. Reeşalonează datoria

Reeşalonarea creanţei pe o perioadă mai lungă de timp poate ajuta clientul să-şi îmbunătăţească cash flow-ul.

7. Încurajarea plăţilor anticipate prin acordarea de discounturi

Pentru a încasa în avans sumele de la client, se pot acorda discounturi pentru plăţi anticipate.

8. Plătește la timp datoriile

Blocajul financiar este ca un cerc în spirală. Important este să ne plătim la timp datoriile astfel încât furnizorii noştri să-şi poată plăti la timp facturile lor.

9. Analiza riscului de neîncasare a creanţelor

Orice companie care vinde clienţilor oferindu-le credit comercial are un risc de neîncasare a creanţelor ce diferă în funcţie de domeniul de activitate. Este foarte important să se cunoască cât este riscul de
neîncasare, pentru a-l include în valoarea preţului de vânzare.

10. Stabilirea limitei de credit

Trebuie analizate performanţele financiare pentru a se stabili un grad de risc pentru fiecare client. În funcţie de gradul de risc al clienţilor, se va stabili limita de credit.

Avocat Marius Coltuc

Nici un comentariu

Scrie un comentariu