Închide

Gara din Cluj-Napoca a împlinit azi un secol și jumătate de la deschidere, marchează cu placă comemorativă

Actualitate by Actual de Cluj - sept. 07, 2020 0 839

Gara din Cluj-Napoca a împlinit azi un secol și jumătate de la deschidere.
Gara din Cluj-Napoca a fost deschisă în 7 septembrie 1870 iar astăzi, la 150 de ani de funcționare, pe clădire a fost montată o placă comemorativă, a treia în acest interval.
Gara CFR din Cluj-Napoca, inaugurată oficial acum 150 de ani, a fost construită de firma engleză Charles Warring, după planurile arhitectului Karl von Gega. Acum aproximativ 150 de trenuri de călători tranzitează zilnic gara din Cluj-Napoca, inclusiv trenurile internaționale spre Budapesta și Viena.

Alte două astfel de plăci au fost montate pe clădire, pe zidul sudic al acesteia, la 100 și la 125 de ani de la deschidere.

În 7 ianuarie 1869 era pusă piatra de temelie a gării Cluj, clădirea era finalizată în același an, o dată cu trei linii de circulație, iar prima călătorie e marcată în 5 august 1869, doar până în Baciu și retur, cu 60 de călători. Istoricul clujean Vladimir Bogosavlievici în volumul ”Explorăm Clujul istoric: Bogo și elevii”, lansat de curând: ”Gara a fost construită în trei ani de zile. Clădirea gării era cu totul altfel și ea a fost finalizată în 1870, moment la care existau și liniile, la început au fost trei, mai apoi șase. La probe s-a constatat că materialele folosite nu au fost de calitate grozavă și au fost o serie de încercări nereușite până la inaugurarea oficială, aducându-se aici o locomotivă specială numită Hector, vagoane şi alte opt locomotive de încercare. Prima călătorie cu pasageri a fost Cluj – Baciu triaj, în care s-au aventurat 60 curajoși călători, cu scopul de încercare. În mai 1870 s-a mai făcut o testare Cluj – Oradea, o testare care a durat 5 ore și 3 minute (timp bun, doar că nu a oprit în gări). Testarea oficială, inaugurarea a avut loc la 7 septembrie 1870, vedem pe clădirea actualei gări, o placă comemorativă care s-a pus cu ocazia împlinirii a 100 ani a primei călătorii cu trenul. Numai că la inaugurare nu a fost multă lume, în urma atâtor încercări eșuate lumea și-a pierdut încrederea. Călătoria a durat aproape șase ore, fiind străbătute 13 gări până când garnitura ajunge la Oradea”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu