Ce legătură poate fi între o pisică de mare, o broască, un canion şi un parc din Cluj? Studenţii de la Universitatea de Artă şi Design au găsit astfel de surse de inspiraţie pentru un „parc modern” în oraş. Că e criză de parcuri şi spaţii publice în oraş nu mai e o noutate pentru locuitorii Clujului; noutatea lansată acum e formula de colaborare: studenţi de la UAD au fost chemaţi să vină cu idei pentru trasarea unui astfel de loc.
„La începutul lunii februarie, primăria municipiului Cluj-Napoca le-a propus studenților din departamentul de Design din cadrul Universității de Artă și Design un proiect comun – crearea unui spaţiu public ultra modern.
Proiectul face parte din procesul “Bugetare Participativă”, derulat de Primăria Cluj-Napoca. Prin acest proiect, primăria a înaintat o propunere de a crea „un spațiu public ultra modern pentru lectură” în Cartierul Gheorgheni, apelând la creativitatea studenților. Provocarea a fost cea de a găsi soluții inovative și autentice, aferente unui spațiu modern, care să se plieze pe dorințele și nevoile cetățenilor, după cum descriu reprezentanţii UAD.
Locul e un parc pe aleea Răşinari care ar putea fi reamenajat, iar cei care au venit cu idei sunt studenţi în anii II şi III. Cum a decurs procesul? Studenții au mers pe teren, unde au stat de vorbă cu riveranii și vizitatorii din zonă pentru a stabili care sunt nevoile, dorințele și problemele întâmpinate. După colectarea răspunsurilor, au urmat câteva ședințe de interpretare a rezultatelor și de analiză pentru conturarea mai exactă a proiectului. Concluzia trasă pe baza acestor chestionare i-a ajutat pe studenți să identifice nevoia colectivă – un spațiu care conectează generațiile. Astfel, s-au trasat mai multe zone: pentru familii cu copii mici, pentru adolescenţi, seniori şi una pentru toată lumea. Odată stabilite zonele pe categorii de vârstă, studenții au fost împărțiti în echipe pentru a realiza schițele de concept pe baza dorințelor și a nevoilor rezultate în urma analizei chestionarelor. Tema parcului se bazează pe forme și funcții organice și a fost inspirat din elemente din natură, din spațiul terestru și acvatic, explică participanţii.
Cum a fost experienţa pentru tinerii designeri? „Pentru mine, personal a fost cel mai fain proiect pe care l-am putut realiza în timpul facultății. Pentru noi, ca echipă a fost o oportunitate de a putea lucra în grup și de a ne putea obișnui cu aceasta munca. Cea mai faină parte a fost că am avut șansa să lucrez la un proiect atât de important, iar ca locuitor în Cluj este o șansă de a vedea lucruri moderne pe care le poate admira comunitatea. În ceea ce priveşte calitatea spaţiilor publice, acum, mi se pare că lipsește organizarea, curățenia în parcuri și coșurile pentru reciclare selectivă”, spune Etves Rares despre experienţa lucrului la proiect.
Echipa de proiect şi-a prezentat ideile:
Structura centrală imită forma unei pisici de mare.
Locul de șezut din zona centrală imită forma unei broaște, iar “undele create de apariția ei la suprafața apei” vin în completarea zonei cu spațiu de relaxare la nivelul solului.
Zona pentru familie care prezintă o formă derivată a unui canion.
Pasul următor: modelarea 3D a parcului. După finalizarea obiectelor construite 3D, a început asamblarea parcului. Acest pas a fost important pentru identificarea ajustărilor de care a era nevoie pentru îmbinarea perfectă a elementelor, spun cei din echipa de proiect.
În martie s-a dat startul următoarei etape, mai exact, realizarea machetei. Membrii participanți la crearea conceptului au venit cu soluții pentru tipul de materialele folosite în realizarea obiectelor la care s-a lucrat în etapa precedentă.
Obiectele care urmau să formeze parcul au fost realizate cu ajutorul tehnologiei de imprimare 3D.
Cea de-a doua întâlnire cu reprezentanții primăriei a fost cea de prezentare a machetei și a parcului virtual, pentru viceprimarul Emese Olah și Vasile Moldovan. Cei de la Universitatea Tehnica a intervenit cu tehnologia de Realitate Virtuală pe care au pus-o la dispoziție pentru întâlnirea de prezentare a parcului.
„Proiectul se află încă în faza de generare de soluții și idei, urmând ca ulterior să avanseze către următoarele etape, mai exact, cea de elaborare a documentației care să indice factorii de impact socio-cultural și financiar”, transmit reprezentanţii proiectului.
ECHIPA
Etapa de concept: Paul Druta, Rares Edves, Boglarka Gabor, Kovacs Zenko, Georgiana Husti, Ruxandra Husti, Cristian Vintu, Pica Robert, Rozalia Gherman, Victoria Ceaglei, Elena Rodila, Nadia Grecu, Mihai Ciobotaru, Szollosi Thomas, Corina Rus, Josef Vavrek.
Randări, imagini 360: Cristian Vintu
Etapa de machetare: Paul Druta, Cristian Vintu, Pica Robert, Rares Edves, Gherman Roazalia, Ceaglei Victoria, Ruxandra Husti, Georgiana Husti, Elena Rodila.
Obiecte 3D: Paul Druță, Lucian Grădinariu (Inspresso Design)
Proiectul a fost coordonat de către: Lector Universitar dr. Ciprian George Mihnea, Asistent Universitar Drd. Iuliu Duma, Asistent Universitar Drd. Octavian Simion.
Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro
și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității
„Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism.
Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.