Închide

FOTO Noi imagini cu mall-ul care se va construi pe platforma Carbochim. Proiectul a primit aprecieri și la Comisia de Urbanism a Primăriei, la o primă discuție publică

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - mai 03, 2023 0 9693

Proiectul grupului Iulius Mall de reconversie a platformei industriale Carbochim și construire a unui nou mall în Cluj-Napoca, plus clădiri de locuințe și birouri a fost supus atenției specialiștilor din comisia de urbanism a Primăriei pentru prima dată, după ce în iunie anul trecut, într-o consultare similară, a primit laude în Comisia de Urbanism a Consiliului Județean. Față de prezentarea publică în fața autorităților avizatoare din 2022, proiectul a fost ajustat, în sensul că s-a renunțat la una dintre cele trei clădiri înalte propuse în cadrul ansamblului. Proiectanții de la biroul Trans Form, cei care se ocupă de proiect, au arătat că se doresc doar două clădiri, una de locuințe și una de birouri, adică peste 150 de aparatemnte și peste 31.000 de mp de spații de birouri. Prin proiect, beneficiarii s-au angajat că vor investi peste 20 de milioane de euro în obiective de infrastructură și amenajarea a peste 2 hectare de spații verzi, însemnând cele aferente proiectului, malurile drept și stâng ale Someșului și o suprafață de teren aparținând Primăriei, aflată în continuarea Parcului Armătura, au explicat proiectanții.

Planul Urbanistic Zonal pentru restructurarea platformei Carbochim a primit la finalului lunii decembrie avizul de oportunitate de la Primărie. La ședința comisiei de urbanism din 3 mai, proiectul a ajuns pe masa Comsiei, pentru o consultare privind viitorul proiect propus în zona Carbochim, după cum a explicat arhitectul șef al municipiului, Daniel Pop.

Pe un teren de peste 13,7 hectare, situat între podul de cale ferată și Podul Porțelanului, proiectanții au propus reglementarea a trei zone pentru construire – una comercială, una protejată și o zonă verde. Concret, se dorește construirea unui centru comercial de tip mall (parter plus 3 etaje), a două clădiri înalte cu parter și 18 etaje, respectiv parter și 11 etaje, plus reabilitarea unor clădiri din incinta veche industrială, una cu valoare istorică și una cu valoare ambientală, clădiri care urmează să primească un centru de artă contemporană și industrii creative. Clădirile înalte urmează să cuprindă locuințe și spații de birouri – 152 de apartamente și 31.500 metri pătrați de spații de birouri.

Proiectul acordă o atenție deosebită Someșului, care trece prin această zonă, aici urmând să fie creată o zonă verde generoasă pentru viitorii utilizatori, pe modelul pe care beneficiarul investiției – grupul Iulius Mall – l-a aplicat și în cazul mall-ului deja existent, de pe malul lacului din cartierul Gheorgheni, unde a amenajat Iulius Park.

Ansamblul urmează să fie deservit de 5551 de locuri de parcare, amenajate pe două niveluri subterane aferente centrului comercial, dar și într-un parc suprateran (două niveluri de spații comerciale și 7 niveluri destinate parcajelor), amplasat în partea de sud a parcelei. Arhitecta Oana Oejdean din cadrul biroului Tras Form, cel care a prezentat proiectul, a arătat că, în urma discuțiilor din Comisia de Circulație a Primăriei și a cerințelor specialiștilor, numărul de parcări inițial a fost redus cu 20%.

Ca obiective de utilitate publică, a mai arătat arhietecta din cadrul Tras Form, beneficiarul își asumă realizarea unui nou pod rutier cu patru benzi de circulație (similar cu podul Răsăritului), resistematizarea Pieței 1 Mai, asigurarea unui profil pe strada Câmpul Pâinii ca cel din PUZ-ul aferent culoarului de mobilitate nord, dar și legarea malurilor Someșului prin intermediul a două pasarele pietonale. Pentru realizarea acestor obiective, a mai arătat proiectanta, beneficiarul își asumă investiții de peste 20 de milioane de euro.

Proiectanții au prezentat și noi imagini simulate cu viitorul mall din zona Carbochim.

(imagini simulate cu proiectul – biroul Transform – sursa: primariaclujnapoca.ro)

Ședința de urbanism a fost condusă de arhitectul șef al municipiului, Daniel Pop, care a arătat că proiectul a venit pe masa comisiei într-o fază de consultare, care stabilește în ce direcției merge proiectul, înainte de discuțiile finale pentru avizare, atât la nivelul comisiei Consiliului Județean, cât și la nivelul Primăriei. Primarul Emil Boc a lipsit de la consultare. „Deocamdată proiectul nu poate fi avizat, deoarece nu există toate avizele finale”, a mai arătat arhitectul șef al orașului.

Daniel Pop a arătat că agreează varianta proiectului cu două clădiri, ca accente înalte, față de trei, câte erau prevăzute în prima variantă, și le-a recomandat proiectanților să decidă clar cât de înalte vor fi fiecare din ele, având în vedere că avizul de la Autoritatea Aeronautică Civilă reglementează maxim 100 de metri pentru acestea, iar intenția beneficiarului este ca una dintre clădiri să aibă doar parter și 11 etaje.

Despre avize, proiectanții de la Trans Form au arătat că aproape toate s-au obținut, dar și că unele dintre ele trebuie actualizate, având în vedere noua variantă ajustă a proiectului. „Există un aviz de principiu de la trafic. Noi am redus numărul de parcări conform solicitărilor din comisia de circulație și vom reactualiza soluția și reface măsurătorile, pentru avizul final. Pentru relocarea fabricii Carbochim există aviz și urmează să implementăm modificările solicitate în urma discuțiilor de la mediu, pentru avizul de mediu. De la Apele Române există avizul. De la Monumente avem un aviz, pentru care urmează să cerem reactualizare, cu noua soluție”, au explicat proiectanții.

Arhitectul șef a mai pus în discuție câștigul pentru oraș, o dată cu acest proiect, arătându-se sceptic cu privire la investițiile în infrastructură, despre care a spus că aduc beneficii circulației și proiectului în sine. În plus, el a cerut lămuriri cu privire la totalul suprafeței verzi amenjate în cadrul proiectului. „Doar pe terenul Iulius Mall vor fi amenjate peste 1,2 hectare de spațiu verde, plus terenul situat la nord de parcela noastră. În total se vor amenaja peste 2 hectare de spațiu verde. Există această parcelă vecină, aflată în proprietatea Primăriei, concesionată, unde există un depozit de fier vechi. E aproape de momentul expirării acest contract, iar funcțiunea nu ar trebui să rămână acolo, mai ales din perspectiva proiectului rethinking Someș, inițiat de Primărie”, au arătat proiectanții.

Arhitecții din comisie l-au lămurit pe Daniel Pop că interesul public al proiecutlui este reprezentat de dotarea în sine. „Aceasta ridică nivelul dotărilor similare din oraș, degrevează aglomerația generată de celelalte mall-uri unde, în prezent, la final de săptămână, greu ai unde parca. Va crea locuri de muncă, plus, plus, plus”, a arătat arhitectul Sorin Scripcariu. „E un câștig pentru municipalitate acest proiect. La fel, salutară e desființarea depozitului de fier vechi din zona Someșului. Vom vedea cum se va rezolva traficul din perspectiva corelării sensului giratoriu cu accesul semaforizat propus în zona noului pod”, a spus și arhitectul Dan Domșa. „Eu sunt pentru clădiri mai înalte, susțin orice intervenție de clădire înaltă”, a spus și arhitectul Adrian Iancu. Acesta a mai formulat obiecții cu privire la lipsa străzilor publice în cadrul proiectului, a procentului prea mic de spații verzi pe sol natural în zona clădirii viitorului mall sau ca investiția să nu inoportuneze dezoltarea platformei industriale vecine, Unirea.

În cazul acestora din urmă, proiectanții au explicat că au mers pe maximum de spații verzi pe sol natural posibil, că prin proiect este propusă și vegetație înaltă, dar și că nu se dorește un acces auto interior în cadrul ansamblului, tranzitat, ci o platformă pietonală funcțională, accesată doar de către mașinile taxi sau cele de livrare. Despre platforma Unirea, proiectanții au explicat că investiția Iulius nu împiedică în niciun fel dezvoltarea acesteia. Menționăm că, pentru platforma Unirea, există, de asemenea, un proiect în lucru.

În legătură cu traficul, proiectanții arată că la studii s-a lucrat cu specialiști din cadrul Universității Tehnice, coordonați de profesorul Nicoale Filip.

„În mare, proiectul arată foarte bine. Vedeți că și colegii din comisie nu s-au legat de mobilare sau de alte aspecte. Am exprimat eu o îngrijorare legată de vecinătatea cu construcțiile din zona Porțelanului, dar am lămurit că ceea ce propuneți nu deranjează și este în regulă. Nu este nicio problemă că nu se respectă procentul de spații verzi pe sol natural în cadrul UTR-ului de restructurare pe care îl propuneți deoarece veniți cu un PUZ. Totuși, să mai analizați pe unde se mai poate să măriți acest procent și să aduceți un spor. Nu este nicio problema ca prin proiect să avem un accent înalt. Poate pentru acesta este potrivit un concurs de arhitectură sau, până la urmă, nu este obligatoriu”, a sintetizat arhitectul șef concluzia discuțiilor din comisie.

Anul trecut, aflat la faza studiului de oportunitate pentru PUZ, proiectul de regenerare urbană a platformei industriale Carbochim, preluată de grupul Iulius Mall, a fost prezentat public, într-o fază de consultate și în cadrul Comisiei de Urbanism a Consiliului Județean, unde a fost extrem de apreciat.

Detalii:

FOTO Imagini spectaculoase cu viitorul mall dorit în Cluj pe platforma Carbochim. Proiectul propus de proiectanți a primit laude în Comisia de Urbanism a Consiliului Județean Cluj

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu