Închide

UPDATE Exclusiv Profitând de ancheta DNA, băieții deștepți pregătesc un tun de zile mari. Preluarea Aeroportului clujean

AdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - iul. 28, 2014 0 447

Update: Vicepreședintele Consiliului Județean Ioan Oleleu a ținut să precizeze – după publicarea acestui articol – că niciodată nu a discutat oficial despre posibilitatea privatizării Aeroportului clujean. „Eu am spus cum aș vedea o posibilă concesiune, însă, vă asigur că absolut niciodată nu am vorbit cu nimeni despre privatizare. Toate problemele cu care se confruntă acum aeroportul vor fi soluționate într-un timp cât mai scurt. Este bine că ne atrageți atenția că pot apărea astfel de cereri din partea unor oameni de afaceri, dar, în ce mă privește vă garantez că susțin actuala  formă de  organizare a Aeroportului și că nu intenționz să schimb absolut nimic”, a precizat Oleleu.

 

După ce statul a investit peste 150 de milioane de euro în modernizarea Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, niște băieți deștepți sunt pregătiți acum să și-l însușească, mai ales că este primul an în care a înregistrat profit, după cum arată directorul David Ciceo. Posibilitatea privatizării Aeroportului e prezentată, pe un site de sport, ca o „salvare”  venită din partea omului de afaceri Ion Țiriac. Se induce falsa idee că Aeroportul  s-ar pregăti de faliment și că Țiriac ar fi venit la Cluj să salveze acest obiectiv strategic pentru dezvoltarea județului. În fapt, Țiriac și partenerii lui de afaceri – dintre care unul se află acum în inchisoare pentru mita pe care a dat-o pentru a-și asigura lucrări la Aeroport – aveau deja pregătit terenul pentru a prelua complet aeroportul. Așteptau un context potrivit și acesta a venit: ancheta DNA s-a pliat de minune pe strategia lor.

Tot circul întreținut în ultimele zile atât de Ioan Oleleu, vicepreședintele Consiliului Județean, cât și de David Ciceo, directorul Aeroportului, privind posibilitatea blocării activității aeroportuare, nu face decât să confirme planul privatizării acestui obiectiv.  De altfel, Ioan Oleleu a avut girjă să lase o portiță deschisă în acest sens, lansând ipoteza atribuirii aeroportului unor posibili investitori. „Eu aș fi de acord cu privatizarea, sigur, nu în sensul în care am înstrăina de tot Aeroportul. În ce mă privește, consider că ar trebui mers pe o concesiune. Să-l dăm unui investitor pe un anumit număr de ani, să-i impunem niște sarcini clare, iar anual Consiliul Județean să încaseze o taxă de concesiune. Cred că așa am avea numai de câștigat”, a opinat Oleleu.  În ce-l privește pe Ciceo, el a declarat că nu știe nimic despre vreo privatizare, deși sursele Actualdecluj.ro ne-au relatat că a avut cel puțin o întrevedere pe această temă cu omul de afaceri Ion Țiriac. Așa cum detaliază și site-ul sportviral.ro,  Țiriac ar fi ajuns la Cluj, în urmă cu două săptămâni, cu o cursă charter a companiei Royal Jet din Abu Dhabi, însoțit de o prințesă a familiei regale. Surse din incinta Aeroportului au confirmat pentru Actualdecluj.ro această întâlnire. Ciceo, în schimb, a precizat că nu știe nimic. Pe de altă parte, raportându-se la așa zisul conflict pe care îl are cu Ioan Oleleu, el a admis ipoteza privatizării: „Acum că-mi spuneți, într-adevăr, s-ar justifica de ce Consiliul Județean ne blochează demersul de a accesa împrumutul bancar”.

Nici Ioan Oleleu și nici David Cieo nu pot fi străini de planul de privatizare a aeroportului clujean cel puțin din două motive. În cazul lui Oleleu, o decizie pe această temă poate fi luată doar dacă el acceptă să o promoveze în forul deliberativ al Consiliului Județean. Prin urmare, băieții deștepți au fost nevoiți mai întâi să bată la ușa lui. Nici Ciceo n-avea cum să fie ignorat de așa zișii investitori având în vedere că el cunoaște cel mai bine manevrele cârmuirii Aeroportului, fiind director de peste 20 ani, și având un bun renume în activitatea aeroportuară civilă. Mai trebuie spus că nici Ciceo și nici Oleleu nu sunt niște străini pentru oamenii care sunt interesați acum să preia Aeroportul. Ion Țiriac a fost și mai este partener de afaceri cu actualul ministru al Transporturilor, clujeanul Ioan Rus. În cel puțin o societate deținută de Ioan Rus – RMB Inter Auto – el are o conexiune oficială cu Ion Țiriac (mai precis cu Țiriac Auto prin Vitexa Holdings Limited). Așa se face că cel puțin pe linie de partid, dacă nu și administrativ, Ioan Rus ar fi putut să pună o vorbă bună la Oleleu, pentru business-ul pregătit de Țiriac. Ciceo cunoaște și el destul de bine conexiunile lui Țiriac. Nu demult, omul de afaceri deținea pachetul majoritar de acțiuni la societatea Construcții Napoca, firma care a executat lucrările la noua pistă a Aeroportului.

Țiriac este cel care i-a vândut pachetul mjoritar de acțiuni lui Ioan Bene, omul care se află la pușcărie pentru mita dată lui Horea Uioreanu, menită să-i asigure mai multe lucrări la Aeroport. Planul acestor oameni de a prelua Aeroportul nu avea cum să se petreacă peste noapte, iar ancheta DNA ce l-a vizat pe Ioan Bene și pe președintele Consiliului Județean, Horea Uioreanu, inclusiv pe directorul Aeroportului, David Ciceo, nu face decât să le grăbească demersul. Nebuloasa creată în jurul acestui obiectiv, spaima funcționarilor din Consiliul Județean de a mai semna acte, sunt un bun prilej de a lansa falsa ipoteză că Aeroportul s-ar afla în colaps și că insolvența, apoi privatizarea, ar fi de bun augur. În realitate, o recunoaște chiar directorul David Ciceo, este primul an când Aeroportul a ieșit pe profit. Traficul a crescut constant în ultimii ani, iar numărul curselor aeriene este din ce în ce mai mare.

Ideea privatizării Aeroportului a fost lansată încă din 2004, pe vremea când președinte al Consiliului Județean era liberalul Marius Nicoară. Planul era atunci ca regia aeroportură să fie transformată în societate ale cărei acțiuni să fie listate la Bursă. La acea vreme s-au făcut demersuri inclusiv pentru cooptarea unor parteneri internaționali. Sigur,  nimeni nu a fost interesat să vină cu o propunere certă, având în vedere că Aeroportul clujean arăta ca o haltă CFR la vremea respectivă. Așa se face că de atunci s-au pus bazele unui amplu proiect de dezvoltare pentru Aeroport, ce implica construcția unor terminale pentru pasageri, a unei noi piste de aterizare-decolare, și inclusiv a unui terminal cargo.

Aceste investiții s-au finalizat din bani publici (mai puțin terminalul cargo, care în prezent e suplimentat de un terminal DHL). În tot acest timp, planurile de business ale băieților deștepți nu s-au oprit nici o clipă, mai ales că au fost încurajate și de oamenii politici, inclusiv prin luarea unor decizii precum cea care oferă posibilitatea accesării unor ajutoare financiare de stat, menite să ajute la înființarea unor noi curse aeriene. Altfel spus, orice companie care  ar fi dorit să asigure o cursă internațională, găsea sprijin financiar la Consiliul Județean Cluj pentru cheltuielile de operare, pe o perioadă de minim un an. La schimb, compania se obliga să investească în avioane și să mențină cursa încă un an, doi în plus. S-au făcut inclusiv licitații în sensul acest.

Operatorii aerieni nu s-au înghesuit cu oferte, în schimb, prilejul nu le-a scăpat așa zișilor investitori care au mirosit rostul unor noi afaceri. Peste noapte au apărut cel puțin cinci firme cu activitate în domeniul transportului civil aerian, cu acționari din Cluj, mulți dintre ei interpuși: Transilvania Express Airlines, Transylvania International Airlines, Air Transilvania și lista ar putea continua. Ar mai fi de spus că pentru această din urmă societate, Air Transilvania, se speculează că sunt așteptate două aeronave și că acționarii ar fi alții decât cei afișați de Registrul Comerțului. Aeroportul clujean ar reprezenta o alternativă pentru gararea acestor aeronave.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.