După gafa cu stația din centrul Clujului pusă în fața statuii lui David Ferenc. Marea modernizare a stațiilor de transport public începe cu 11 puncte de oprire din mai multe cartiere ale orașului
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - dec. 28, 2021 2 10503
Mai multe stații de transport public din cartierele Grigorescu, Zorilor, Mărăști sau Gheorgheni vor fi modernizate începând din 2022. Primăria a lansat o licitație pentru angajarea unui proiectant care să evalueze și să regândească, într-o primă fază, 11 stații de transport public din Cluj-Napoca. Miza este un acord cadru care cuprinde toate cele 3019 stații din municipiu.
Licitația pentru încheierea unui acord cadru care are ca obiect servicii de proiectare (studiu de fezabilitate și documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire) pentru modernizarea a 11 stații pentru transportul în comun din Cluj-Napoca are ca dată limită pentru depunerea ofertelor ziua de 10 ianuarie 2022. Contractul este estimat la 249.398 lei fără TVA iar prețul de criteriul de adjudecare este prețul cel mai scăzut. Acordul cadru stipulează o cantitate minimă de 1 stație și una maximă de 11 stații, valoarea celui mai mare contract subsecvent fiind de 48.950 lei fara TVA. În cadrul procedurii, proiectanții trebuie să facă o ofertă și pentru servicii similare de modernizare a tututor stațiilor de transport public din Cluj-Napoca (cantitate minimă 75 de stații și maximă, 3019 stații).
În primă fază, Primăria dorește modernizarea stațiilor de la capătul liniilor de transport public din catierele Gheorgheni, Mărăști, Mănăștur sau Grigorescu.
(sursa caiet de sarcini licitație)
Proiectanții care participă la procedură trebuie să facă dovada că au prestat servicii similare celor prevăzute în caietul de sarcini, respectiv servicii de proiectare fazele SF/ DALI/ proiect tehnic (oricare dintre aceste faze) pentru construcții de categoria de importanță minim „D”sau superior. Serviciile similare trebuie să fie duse la bun sfârşit la nivelul ultimilor 3 ani, în valoare cumulată de minim 45.000 lei fără TVA la nivelul a maxim 1 contract. De asemenea, trebuie să facă dovada că au speciliști în echipă.
(sursă – caiet sarcini licitație)
În iulie 2018, în cadrul unei dezbateri publice organizate în cadrul Centrului de Inovate și Imaginație Civică (pe tema reamenajării Bulevardului 21 Decembrie 1989), specialiști clujeni sesizau că sistemul de stații de transport public existent în Cluj descurajează utilizarea transportului în comun.
Arhitectul Tudor Pănescu de la Planwerk sublinia că discuția legată de stațiile de transport în comun este mult mai complicată și că întreg sistemul de transport public cu stații din Cluj-Napoca ar trebui studiat și regândit. ”Noi am spus dintotdeuna că pe relația Memorandumului – 21 Decembrie, stațiile mijloacelor de transport în comun ar trebui să fie amplasate în Piața Unirii, respectiv Piața Avram Iancu. Nu cred în acest moment că se dorește acest lucru sau poate că deveni posibil”, a completat arhitectul. De altfel, una dintre chestiunile care trebuie reglate și nu sunt încă prin proiect, subliniate de fostul președinte al Ordinului Arhitecților din România, Șerban Țigănaș, s-a legat de ”ilogica” de la capitolul aliniament de arbori care în anumite stații de transport public există iar în altele nu. De asemenea, Țigănaș a atras atenția că există o disproporție colosală între capacitatea stațiilor de transport public și locurile de ședere.
În Piața Unirii, primăria are o parcare cu barieră (care aduce bani frumoși la bugetul local) chiar în buricul târgului, care încurajează transportul cu mașina în centrul orașului. În Piața Avram Iancu, Biserica Ortodoxă este cea care dictează legea și probabil nu susține ca oamenii să tranziteze piața.
Unitarienii au cerut de ani de zile mutarea stației de transport public din fața Bisericii de pe 21 Decembrie 1989 însă au menționat că Primăria le-a refuzat de fiecare dată cererea. Acum, prin noul proiect, stația s-a mutat, dar tot într-o zonă inoportună – în fața Liceului Brassai – unde se vor acumula coloane de autobuze și vor îngreuna circulația celor 800 de elevi și părinți ai unității de învățământ. Unitarienii au mai spus că acceptă bucuroși deschiderea accesului public în curtea dintre liceu și biserică, în schimbul regândirii amplasamentului stației.
Clujenii au sesizat la finalul acestui an că în prezent stația de transport public de pe Bulevardul 21 Decembrie, aproape modernizat după proiectul Planwerk, este chiar în fața statuii episcopului David Ferenc.
„Clujul nu-i un oraș pe care să-l dea frumusețea afară din casă, dar cu puțină atenție la detalii ar putea avea colțuri fermecătoare. Cum ar fi locul unde e statuia lui Dávid Ferenc. Putea fi mutată stația aia de autobuz 10 metri mai înspre Mărăști, ca să vezi statuia în toată frumsețea ei? Putea. Dar na, asta ar însemna ca pentru cei de la Urbanism să conteze detaliile sau să gândească mai departe de vârful nasului. Nu e cazul. PS: Dávid Ferenc a fost cel care a pus bazele unitarianismului, o religie care a pornit de la Cluj și care are reprezentanți precum Sir Isaac Newton, Edvard Grieg, Béla Bartók, Florence Nightingale sau Linus Pauling. Zic că ar merita să se vadă. Nu, domnule Emil Boc?”, sesiza Laura Laurențiu situația.
Oficialii Primăriei promiteau că situația va fi remediată până la finalizarea lucrărilor de modernizarea a B-dului 21 decembrie care urmează să se termina ăn 2022.
sursă foto: Laura Laurențiu Facebook
2 comentarii
Scrie un comentariu
Articole similare
-
Pentru zeci de copii, Crăciunul înseamnă speranță. Împreună, putem face minuni! Rotary Opera lansează a doua ediție a proiectului ToyJoy (P)
dec. 09, 2024 0
-
Cei doi clujeni care au pedalat până la ”capătul pământului”, în Ushuaia, cel mai sudic oraș al lumii, cu un volum ”Toate pânzele sus” au ajuns la Ushuaia, ”la mijlocul drumului”, urmează drumul spre Capul Horn, cel mai sudic punct
dec. 09, 2024 0
Asa e ! NU trebuie vazuta de pe carosabil, mai ales ca a fost facuta relativ recent si mai ales ca este intr-o curte. Chiar daca s-a desfacut o bucata de gard, tot nu se vede nici de pe trotuar, fiind plasata intre doua cladiri mari. Asa ca a fost facuta pentru cei care intra in curte, sau in cladirile respective.
Asa e ! NU trebuie vazuta de pe carosabil, mai ales ca a fost facuta relativ recent si mai ales ca este intr-o curte. Chiar daca s-a desfacut o bucata de gard, tot nu se vede nici de pe trotuar, fiind plasata intre doua cladiri mari. Asa ca a fost facuta pentru cei care intra in curte, sau in cladirile respective. Sa nu insinuam tot felul de discriminari sau cine stie ce alte scenarite !