Închide

Două premiere în weekend la Teatrul din Cluj

Cultură by Actual de Cluj - iun. 04, 2018 0 159

Două premiere în acest weekend la Teatrul Național din Cluj-Napoca, în sala mare și în sala studio.

Piesa „Meșterul Manole”, în regia lui Andrei Măjeri, are premiera sâmbătă seara la ora 19, în sala mare a Teatrului Național. Piesa „Meșterul Manole” a fost scrisă între 1 mai și 15 septembrie 1926 și publicată în 1927 la Editura Dacia Traiană din Sibiu. Premiera absolută a avut loc în 6 aprilie 1929 la Teatrul Național din București în direcția de scenă a lui Soare Z. Soare, rolul lui Manole fiind interpretat de A. Pop Marțian, iar al Mirei de Aura Buzescu. La Cluj piesa a fost jucată pentru prima dată în 11 februarie 1930 și ulterior în 1973. Lucian Blaga a prelucrat mitul Meșterului Manole, de largă circulație în sud-estul europei, în care iubirea puternică, mai presus de viață a lui Manole pentru Mira se îmbină cu patima de zămislire a unei opere care să sfideze timpul.

În sala-studio Euphorion e programată duminică seara la ora 19 premiera „Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre”, scrisă de Matei Vișniec la ȋnceputul anului 2009, ȋn Franța, la cererea actorului și regizorului Mustapha Aouar, director al companiei Gare Au Théâtre din Ivry-sur-Seine, cu ocazia centenarului naşterii lui Eugène Ionesco. Eroul piesei, poetul Sergiu Ponegaru încearcă să-şi păstreze valorile literare. El scrie și traduce în plină dictatură comunistă, având privilegiul câtorva conversaţii cu eroina lui Ionesco. Cei doi discută – în libertate, dar mai ales în închisoarea unde ajunge să fie încarcerat eroul – despre literatură, despre farmecul Micului Paris, lăsând impresia unei perechi aflate la prima întâlnire. La următoarele întâlniri, gesturile ei devin mai intime, iar în cele din urmă nu-și mai poate stăpâni lacrimile văzând cât de des este pomenită ea, „un personaj care nici măcar nu există“. Ideea evocării acestui personaj i-a fost dată scriitorului de o amintire a eseistului şi istoricului literar Nicolae Balotă, care a povestit cum în anii ’50, pe când se afla la Jilava împreună cu Constantin Noica, a râs cu mare poftă când Nicolae Steinhardt, aflat în aceeași celulă, le-a povestit piesa absurdă a lui Ionescu. Dar nu doar Cântăreața cheală bântuie prin celula Poetului ci și alte celebrități: însuși Eugen Ionescu, contele de Lautreamont, André Breton, Albert Camus. Apar și doi rinoceri, chiar în momentul în care „orologiul bate de cinci ori“, ora servirii celebrului ceai englezesc.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu