Închide

De ce au fost reținuți Horea Uioreanu și Ioan Bene

Actual de ClujActualitateTop News by Cosmina Fernoaga - mai 29, 2014 4 539

Direcția Națională Anticorupție s-a arătat cam zgârcită cu informațiile privind învinuirile aduse președintelui Consiliului Județean, Horea Uioreanu, sau omului de afaceri Ioan Bene. Cu toate acestea, cei doi au fost reținuți, ieri, pentru 24 de ore, urmând ca propcurorii să propună să fie arestați preventiv, pentru săvârșirea unor fapte de corupție. Aeroportul Cluj a fost pe buzele celor trei funcționari care au fost interogați de procurorii DNA.

poza (7)

Detalii s-au oferit doar în cazul președintelui Horea Uioreanu, al cărui nume a fost legat de cel al omului de afaceri, Vasile Pogăcean, din Iclod. Pentru Pogăcean s-a dispus, de asemenea, măsura reținerii pentru 24 de ore. Uioreanu ar fi intervenit pentru ca Pogăcean să încaseze sume mari de bani pentru derularea sau finalizarea unor lucrări pe care le avea contractate cu diverse primării din județ. La schimb, Uioreanu ar fi perceput „comisionul”, aceasta fiind, de altfel, singura acuzație clară de luare de mită, precizată de DNA în comunicatul publicat pe site-ul instituției.  Lui Uioreanu i s-ar mai imputa și infracțiunea de fals în înscrisuri- și, probabil, până la finalizarea anchetei vor mai apărea și altele. În privința omului de afaceri Ioan Bene, nu s-a oferit nici o informare despre vreo legătură directă pe care acesta să o fi avut cu Horea Uioreanu. Numai că scandalul iscat de DNA,  la nivelul administrației județene, în urma căruia au fost interogați atât funcțonari ai administrației județene cât și consilierul județean liberal Ioan Petran, și probabil și alte persoane, indică, în mod clar faptul că procurorii DNA cercetează și modul în care s-au atribuit și derulat lucrările în cadrul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, deci inclusiv o implicare a președintelui Horea Uioreanu și a lui Ioan Bene.

Firma Construcții Napoca, controlată de Ioan Bene, a desfășurat toate lucrările pentru punerea în funcțiune a noii piste a Aeroportului, de 2100 de metri.  Șefa Direcției de Dezvoltare și Achiziții din cadrul Consiliului  Județean, Mariana Rațiu, arhitectul șef, Claudiu Salanță și chiar și secretarul județului, Simona Gaci, au susținut în fața presei că au fost chestionați, de DNA, cu privire la situația lucrărilor derulate la Aeroport. De altfel, arhitectul Salanță nici nu ar fi avut cum să fie chestionat pe vreo altă problemă, având în vedere că el s-a angajat la Consiliul Județean doar de câteva luni. Și tot Salanță este cheia acestei spețe. Pentru că după ce a preluat funcția de arhitect șef, el a fost cel care a notificat conducerea Consiliului Județean că la nivelul Aeroportului se desfășoară lucrări neautorizate.

Mai mult, Salanță n-a făcut rabat de la reguli, demarând un aprig control în documentele ce au vizat atribuirea ultimei lucrări de la nivelul Aeroportului, ce vizează funcționalitatea noii piste de aterizare-decolare. Sursele actualdecluj.ro, din cadrul Consiliului Județean, au precizat că Salanță a făcut notificări oficiale pentru întreaga conducere a instituției, sesizând că pentru lucrarea licitată în februarie de Aeroport – și câștigată tot de Construcții Napoca – nu s-a emis nici o autorizație de construire. Salanță a efectuat chiar și un control în incinta Aeroportului, de două ori, și de fiecare dată, i s-a interzis să intre. De altfel, acest aspect poate fi probat de cele două procese verbale prin care s-au aplicat amenzi, pentru încălcarea prevederilor legale de respectare a normelor în construcții (vezi foto copii) – atât Aeroportului cât și societății Construcții Napoca.

La începutul lunii aprilie, redactorul Actualdecluj.ro relata – într-o altă publicație – despre situația lucrării „Căi de rulare”, pe care atât conducerea Aeroportului cât și cea a Consiliului Județean a ținut-o ascunsă de ochii presei. Aeroportul a făcut o licitație la începutul lunii februarie, iar singura firmă care a participat cu ofertă a fost Construcții Napoca. Valoarea lucrării se ridica la peste 3 milioane de euro. Mai mulți constructori au atras atenția că în caietul de sarcini fuseseră impuse condiții de participare care excludeau din start concurența. Directorul Aeroportului David Ciceo, a explicat, la momentul respectiv, că normele impun ca astfel de lucrări să fie executate doar de către firme care au mai construit piste, și, cum în Cluj Napoca doar Construcții Napoca a lucrat la pistă, s-a prezentat singură la licitație și a și câștigat-o.

poza (8)

 

Pentru această lucrare nu s-au emis documente urbanistice, nici studiu de fezabilitate, nici autorizație de construire. Surse din cadrul Consiliului Județean au precizat că lucrarea s-ar fi executat înaintea licitației, pentru că altfel,  noua pistă de 2100 de metri, inaugurată spre finele anului trecut, nu prea avea cum să funcționeze. Licitația ar fi fost doar o procedură formală care să justifice sumele suplimentare alocat pentru aceste lucrări. De câte ori era chestionat pe această problemă, președintele Consiliului Județean, Horea Uioreanu, se eschiva. El  preciza că această lucrare aparține Aeroportului, că el nu știe nimic. Vicepreședintele Iona Oleleu, în schimb, a încercat o explicație. El a amintit că anul trecut, pentru această lucrare s-au făcut demersuri privind modificarea studiului de fezabilitate inițial, care a vizat construcția noii piste a Aeroportului. Ba chiar s-a emis o hotărâre de Consiliu în privința modificării acestui studiu, numai că după câteva zile, Hotărârea a fost retrasă. Motivul? O lucrare nouă nu avea cum să fie introdusă într-un proiect ce fusese deja licitat. Prin urmare, pentru  „căi de rulare” s-a cerut o nouă procedură de achiziție, cu tot ce impune ea, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, avize, autorizație de construire și sigur, cel mai important, identificarea sursei de finanțare. Sunt aspecte peste care s-a sărit, spus aceleasi surse. Nimeni nu oferă, transparent, informații legat de modul în care s-a derulat acest contract, dacă lucrarea s-a executat deja, dacă ea se execută in prezent. Sunt chestiuni pe care a încercat să le afle și arhitectul Salanță. Rămâne de văzut dacă procurorii DNA anchetează sau nu acest contract, dacă Uioreanu și Petran au vreo legătură cu modul în care el s-a atribuit. Surse din cadrul administrației județene mai spun că după intrevențiile lui Salanță, conducerea institutiei a căutat soluții pentru intrare în legalitate și că pe anumiți funcționari, în speță pe cei care s-au dus să dea declarații la DNA, s-au făcut presiuni extraordinare, pentru a semna unele acte. Rămâne de văzut, de asemenea, dacă în ancheta DNA vor mai fi cercetați și alți oameni de afaceri și politicieni despre care se spune, de asemenea, că ar fi derulat diverse contracte de consultanță, cu Aeroportul dar și cu unele instituții de stat. Vom reveni cu amănunte.

4 comentarii

  1. V-am descoperit relativ recent in peisajul media on-line clujean.
    Imi place cum scrieti, documentati si nepartinitori (deocamdata). Sper sa ramaneti tot asa profesionisti cum mi-ati dovedit pana acum ca sunteti, astfel aprecierile nu vor intarzia.
    Va doresc mult succes, voi continua sa va accesez pagina atat timp cat veti ramane impartiali si bine documentati iar analizele si comentariile voastre vor fi argumentate.
    Mult succes in continuare, potential aveti, cred ca puteti deveni chiar un exemplu de profesionalism si pentru celelalte publicatii on-line de stiri din oras.
    Bafta multa si succes !

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.