Închide

Cum vor judeca jurații filmele din competiția Comedy 2016: „E nevoie de dialoguri foarte bune, care pot fi transpuse în cât mai multe culturi!”

ActualitateFestival by Actual de Cluj - oct. 27, 2016 0 370

8 filme se bat pentru trofeul ediției cu numărul 8 a Festivalului Comedy Cluj. Juriul de anul acesta al festivalului va acorda trofeul filmului cel mai convingător ca poveste, dar și ca amuzament. Florian Mischa Boder, Domnica Cîrciumaru, Ronan Doyle, Sophie Freeman și Carl Haber, prieteni ai Festivalului de Comedie din Cluj la care au mai participat, s-au întors anul acesta ca jurați. Din această postură, au convenit că dilogurile foarte bune sunt cele care fac diferența în a judeca o comedie, mai ales cele care pot fi transpune în cât mai multe culturi. Aceasta e perspectiva de jurat. Despre perspectiva de spectator, aceștia spun că filmele de comedie sunt în primul rând judecare printr-un filtru personal și subiectiv.

De altfel, jurații au menționat că tocmai comedia s-a dovedit a fi genul de film cel mai aspru judecat – atât de public, cât și de critici, exemplificând că ultima comedie care a câștigat Oscarul la categoria „Cel mai bun film” a fost „Annie Hall”, a lui Woody Allen, iar asta s-a întâmplat în 1977. Adăugând că, față de începuturile cinematografiei, când filmul mut avea o componentă universală, comedia contemporană, bazată pe limbaj, își găsește mai greu drumul spre public.

Și din perspectiva modului de „preparare”, de la primul până la ultimul pas, un film de comedie are de depășit mai multe obstacole decât dramele sau filmele de acțiune. „Comedia nu trece foarte ușor granițele dintre culturi. Trebuie în primul rând să fie un film de calitate, iar apoi să stârnească și râsul – dificil, pentru că oamenii din Arabia Saudită și cei din România râd la alte tipuri de glume”, a menționat Carl Haber, scenarist, producător și profesor.„Cinematografia orientală a avut o evoluție excepțională pe partea de comedie”, a ținut să remarce și Domica Cîrciumaru.

Cu toate acestea, membrii juriului au indicat și componenta personală și subiectivă ca filtru prin care spectatorii văd și judecă comediile. „Datorită culturii în care s-au născut, unii oameni au un talent înnăscut, un instinct pentru a spune și a crea povești. Alții au mai degrabă abilitatea de a crea o atmosferă captivantă. Acest lucru e foarte vizibil în cinematografia italiană, unde filmele nu se mai bazează atât de mult pe poveste, cât pe o atmosferă vizuală senzațională”, a adăugat Carl Haber.

„O carte bună îi face pe oameni să râdă sau să plângă. Dar doar un film îi poate face să sară de pe scaun, să aibă o reacție viscerală, pe care cărțile nu pot să o provoace”, adaugă acesta.

„Un film foarte bun te face să râzi și să plângi în același timp”, crede Sophia Freeman.

Membrii juriului au apreciat că cel mai greu este să faci comedie pentru că aici cea mai importantă e sincronizarea. Trebuie să știi exact unde să pui gluma, să ai un scenariu și actorii potriviți cu care să râdă sala. Altfel, există riscul ca la aceeași glumă o sală să tacă.

Vin mai greu banii pentru o comedie?

Nu în Germania (spune Florian Mischa Boder, premiat anul trecut de publicul Comedy Cluj pentru ”Singurătatea unui asasin înainte să tragă” și reîntors anul acesta în Cluj ca membru în juriu. Da în Anglia (afirmă hotărât Sophia Freeman– producătoarea festivalului de film London Comedy – LOCO). Iar în România ai nevoie de un Mecena (consideră Domnica Cîrciumaru– director de casting în film și televiziune). În general, finanațarea unui film este mult mai dificilă în cazul filmelor independente. „E mai greu să obții 100 de milioane de dolari, decât 1 milion pentru un film independent”, spune Haber.

„Se primesc la fel de greu banii (și pentru comedii și pentru drame – n.red.). Am lucrat pe proiecte finațate de Consiliul Național al Cinematografiei. Nu s-a ținut cont de poveste ci era un punctaj. Am lucrat cu Sergiu Nicolaescu obținea foarte ușor punctajul maxim. La fel, am lucrat pentru cel mai mare studio de producție din România, Media Pro, care și el obținea foarte ușor un punctaj mare. Acum se obțin mai greu banii . Sunt mulți producătorii independenți care obțin sponsorizări foarte greu . E important să ai un om care crede în tine, pe partea comercială, un Mecena care să creadă în proiectul tău. Am lucrat și la proiecții independente cu mult entuziam și foarte puțini bani”, consideră Dominica Cărciumaru.

„Sunt multe ostacole ca să obții finanțare de la marile case de producție. Trebuie să ai un scenariu bun și să îl și faci să râdă omul care îl citește, fapt ce se poate întâmpla sau nu. E cu atât mai dificil pentru tinerii care vor să facă film din perspectiva accesului la finanțare. De aceea ei încep cu scurt metraje, apoi producții TV și abia apoi lungmetraje. Susținerea, la noi, pentru tineri o reprezintă tocmai acest festival, LOCO”, spune și  Sophie Freeman.

„Toată lumea are o ideea preconcepută asupra a ceea ce este amuzant. De accea e greu să convingi că ceea ce vrei să faci este bun, mai ales în cazul comediilor. Trebuie să reușești să spui ce vrei să faci ca să obții o finanțare. E greu de transmis. Comedia e personală. Poți face asta prin analogii, prin raportarea la alte filme și de aici pericolul că nu faci ceva nou. Dacă ai în minte o comedie mai nebună sau mai altfel poți foarte ușor să nu reușești să explici că într-adevăr este așa”, a subliniat Florian Mischa Boder.

Jurat cu afinitate către filmul românesc, în detrimentul lui Tarantino

Ronan Doyle, critic de film, s-a declarat aplecat spre filmul românesc, nu neapărat de comedie și e optimist că și filmele românești în care umorul e mai preponderent decât părțile întunecate vor deveni cunoscute internațional. Doyle spune că a recenzat filme românești și a exemplificat cu „Amintiri din Epoca de Aur”, un film pe care îl apreciază, deși nu a devenit la fel de celebru la nivel internațional ca alte filme din Noul Val Românesc. „Mai degrabă am răbdare să urmăresc timp de trei ore o dramă românească bine scrisă, bine regizată și bine jucată decât să văd un film de trei ore de-a lui Tarantino în care opt versiuni de-ale lui vorbesc între ele!”, a mărturisit criticul.

Rețelele on-line de distibuție, cele TV, Netflix (cu multe producții proprii pentru care banii vin ușor), schimbă balanța puterii în ceea ce privește filmele?

Există filme bune distribuite pe aceste canale dar ele sunt create după un algoritm, ceea ce nu e neapărat vine pentru film, spun cei din juriu. Netflix știe exact ce tip de conținut vor să vadă oamenii. Nu e așa multă libertate. Inclusiv minutul la care s-au oprit oamenii, cel în care au dat back, cel pe care l-au revăzut de mai multe ori este calculat. Așa a prins viață House of Cards. Regizor popular pe Netflix, actori și apoi o temă populară. Creat după algoritm și dus la extrem cu Kevin Spacey care ajunge în vârful puterii și omoară oameni. Au mai fost considerațiile celor din juriu.

Se dau 4 premii la Comedy 2016

Decernarea premiilor Comedy Cluj 2016 va avea loc sâmbătă seara. Se vor da trofee pentru Cel mai bun film, Cea mai bună regie, Cea mai bună interpretare actoricească, Cel mai bun scenariu, precum și Premiul Publicului. Opt filme din tot atâtea țări concurează în competiția de lungmetraj la a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Comedy Cluj. Filmele vin din Arabia Saudită, Italia, Germania, Filipine, Spania, Israel, Brazilia și Franța.

AICI DETALII DESPRE FILMELE DIN COMPETIȚIA COMEDY 2016:

Ce filme concurează în competiția Comedy Cluj

AICI DETALII DESPRE EDIȚIA 2016 a COMEDY:

Festival de film Comedy Cluj: 150 de filme, buget mai mic, secțiune “Exotică” și filme românești

Nici un comentariu

Scrie un comentariu