Închide

Cum și-a deschis un tânăr clujean afacerea din greșeală, pe o piață în care nu e aproape nimeni

Economie by Mihai Prodan - nov. 19, 2014 0 6155

Andrei Rusu are doar 25 de ani și în urmă cu un an și-a deschis propria afacere, după ce a vrut un produs care nu se găsea pe piață. După ce a intrat în business a văzut că nișa e aproape goală și s-a trezit împins înainte de mica întreprindere pe care a deschis-o.
Andrei Rusu produce încălțăminte la comandă iar piața e aproape pustie – mai exact în Cluj funcționează doar trei ateliere între care unul exclusivist – și oferă în total 35 de modele de pantofi.
Originar din Sighișoara, Rusu a absolvit facultatea de business a UBB și un master în management hotelier – iar acum și-a deschis un mic SRL prin care confecționează încălțăminte la comandă, fără niciun stoc, pe Internet. „Căutam un model de pantofi pe Internet și un fost coleg mi-a recomandat să merg să-l fac mai bine la un pantofar; a făcut perechea atunci pentru mine și m-am gândit că ar fi bine să vând modele la comandă pe Internet; de atunci am vândut o sută de perechi doar în ultimul an, de când am deschis firma; acum mă sună clienți din toată țara, afacerea a prins o amploare foarte mare, nu mă așteptam, mă trezesc că mă împinge înainte”, spune el.
Andrei Rusu concepe modelele, le prezintă pe site-ul tău și producția, după comanda plasată în prealabil, e executată într-un atelier din Mărăști, al unui pantofar cunoscut, dar care execută în special comenzi mari, de zeci de perechi, sau mărimi mari. Deocamdată Rusu nu are atelierul său propriu dar spune că în câteva săptămâni va termina planul de afaceri la care lucrează pentru a cere un împrumut bancar cu care să-și pornească propriul atelier de confecții încălțăminte.
L-am întrebat de ce ar comanda cineva încălțăminte produsă de firma sa – iar o pereche de pantofi costă 270 de lei – în loc să cumpere din magazinele consacrate. „Diferența e că încălțămintea e făcută exact pe piciorul clientului”, spune el. „Dacă ai circumferința piciorului 27,8 centimetri, să zicem, atât va avea și pantoful. Clientul stabilește cât de înaltă vrea încălțămintea, ce culori și ce croială, iar talpa e din piele presată cu toc de lemn – dacă nu cumva clientul vrea altceva”.

Pe piața încălțămintei la comandă din Cluj am reușit să mai găsim doar atelierul cunoscutului pantofar Grigore Lup, deschis încă din urmă cu 14 ani în cartierul Mărăști, și cel al familiei Țințoc din Someșeni.  Pe piață se remarcă și designerul Istvan Cîmpan, care produce în atelierul său de la Fabrica de Pensule pantofi la comandă pictați manual.

L-am întrebat pe specialistul în stil masculin Laszlo Nagy de ce e mai bună încălțămintea croită manual – care e mai scumpă, mai puțin variată decât cea din magazinele de specialitate și nici nu poate fi cumpărată imediat, distanța între comandă și livrare e de aproximativ o săptămână: „Încălțămintea care se face la comandă este mult mai variantă pentru că îți permite foarte multe personalizări”, spune el. „Poți alege calapodul, tipul de piele folosit, nuanța aței, căptușelii și a tălpii care vine cu garanția că pantoful îți vine ca turnat. Prețul unui pantof începe de la 250-300 de lei, dar îți poate oferi o experiență unică în viață. Poți combina pielea netedă cu cea întoarsă sau cu alte materiale cum ar fi lâna. Internetul e plin de fotografii cu astfel de încălțăminte.
Într-adevăr timpul de producție diferă de la un producător la altul în funcție de complexitatea pantofului. Din păcate, nu ai garanția că cel care îți face pantofii la comandă sunt și de calitate. Totul trebuie testat. În această industrie, atât fabricile precum și o parte dintre cei care fac pantofi la comandă folosesc multe cusături false care sunt doar decorative. Atenție la acest aspect.
Paradoxul este că deși pantofii la comandă ar trebui să fie mai scumpi decât cei făcuți în fabrică, lucrurile sunt total pe dos.  O parte dintre pantofii foarte scumpi care sunt în magazine nu merită atenția din mai multe motive. Nu știi pe ce dai banii. Nu ai certitudinea că sunt de calitate. Au un preț mare intenționat pentru a-ți oferi un statut fals. Sunt situații în care vei găsi aceiași pantofi scumpi la aceeași calitate cu un preț mai mic, în altă parte. Excepția o fac magazinele care au nu nume în spate în această industrie și aici nu mă refer la cele mai ieftine branduri”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.