Închide

Cum se va circula în Cluj-Napoca? Harta proiectelor de mobilitate, vehicule electrice și proiecte din laboratoarele Universității Tehnice, prezentate în festival

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 12, 2023 1 431

Orașul și-a imaginat viitorul „verde” pentru următorii 20-30 de ani, așa cum ar putea arăta dacă s-ar implementa proiectele de mobilitate asumate de municipalitate, aflat în diferite stadii de implementare sau pregătire. De la metrou, la trenul metropolitana, la centura metropolitană până la culoarul rapid de-a lungul căii fertate sau cel „verde-albastru” de-a lungul Someșului, toate marile proiecte au fost puse încă de la primele ediții ale Cluj Smart Mobility pe hartă și afișate în cadrul festivalului dedicat mobilității sustenabile, eveniment care deja se derulează de cinci ani în Cluj-Napoca. Oficialii UTCN au anunțat că urmează să ajungă în Cluj noua flotă de autobuze electrice articulate și lucrăm și la pregătirea achiziției de autobuze cu hidrogen

Harta, una dintre atratracțiile festivalului urmează să fie afișată în toate cartierele orașului, pe spații publice, în așa fel încât toate marile proiecte de mobilitate să poată fi decriptate de clujeni. Aceasta, grație unei „gentlemen’s agreement” între organizatorii Cluj Smart Mobility și primarul Emil Boc care a confirmat că, anul acesta, această „biblie verde” a Clujului va putea fi consultată de orice cetățean.

Dacă orașul și-a fixat drumul în privința mobilității, după 2035, când urmează să fie interzisă vânzarea de mașini cu motoare termice, se vor schimba lucrurile în ceea ce privește accesibilitatea mașinilor electrice, spune Bogdan Varga, profesor în cadrul Universtității Tehnice Cluj-Napoca, la ediția a 5-a a Cluj Smart Mobility. „Cei care nu vor dori să renunțe la vehiculele cu motoare cu ardere internă vor fi nevoiți să plătească mai mult, o dată cu respectiva opțiune”, prevede sprecialistul.

Între timp, pe partea de mobilitate verde s-a ajuns de la inovat la Cluj, la produs în Cluj. Primul monopost electric formula student din România, făcut de studenți din cadrul UTCN a fost prezentat în cadrul evenimentului. La fel și vehiculul solar SOLIS EV care, față de 2022, când a fost doar prezentat publicului, acum a circulat și a putut fi testat de clujeni. „Aceste vehicule făcute de echipele de cercetare din cadrul Universității vor merge la competiții în Cehia și Australia. Între timp, Universitatea a fost cooptată și dezvoltăm proiecte împreună cu municipalitatra pe partea de transport public. 70% din parcul de transport este „verde”. Urmează să ajungă în Cluj noua flotă de autobuze electrice articulate și lucrăm și la pregătirea achiziției de autobuze cu hidrogen”, arată Bogdan Varga.

„Producem stații de încărcare portabile și publice pentru mașinile electrice în Cluj. Avem 40 de modele produse pe platforma Clujana. Anul trecut am vândut circa 4000 de astfel de stații, toate fabricate în Cluj. Am investit foarte mult, iar drumul a fost anevoios dar putem spune că suntem unul dintre cei mai mari producători din România”, a spus și Dan Bogos, general Security Ev-Mag. Acesta a prezentat la Mobility mai multe modele de stații de încărcare și a lansat chiar și un model nou de stație portabilă destinată celor care dețin și tehnologia de panouri solare și au prezentat și modelul de stații publice cu POS.

Deși grupul Alstom a prezentat la Cluj Smart Mobility doar imagini cu trenul cu hidrogen și metrouri cu tehnologia de semnalizare dezvoltată de companie, deja se lucrează în cadrul unei echipe cu peste 700 de angajați în birourile de la Cluj pentru metroul și electrificare căii ferate Cluj-Bihor (unde compania e implicată pe două loturi) pentru metroul automatizat care urmează să devină realitate în oraș, spune Antoanele Cojan, directorul de comunicare al companiei. „Mai căutăm 100 de ingineri care să vină alături de noi pentru a lucra la aceste proiecte de mobilitate din Cluj”, a mai adăugat ea.

„Lucrăm pe de o parte la simplificare procedurilor de absorbție a fondurilor europene, mai ales că în acest exercițiu financiar al UE, România are parte de alocări record de la Revoluție încoace, peste 18 miliarde de euro dar și la identificare de finanțări pentru proiectele Clujului, pe POR pentru proiectele din programul walkable city sau coridorul de mobilitate de-a lungul Someșului. O veste bună pentru oraș este și faptul că două universități clujene fac parte din proiectul de cercetare și digitalizare pentru crearea unui HUB de inteligență artificială, un proiect de 50 de milioane de euro, bani europeni, la care se lucrează”, a arătat și Ovidiu Cîmpean, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării, fost director în Primăria Cluj.

Toate proiectele verzi vor fi accelerate în următoare perioadă, susține și primarul Emil Boc, care s-a arătat interesat de noile stații publice pentru călători cu bănci smart prezentate în cadrul Mobility, soluții pe care le-ar dori peste tot în oraș.

Peste 50 de expozanți și parteneri au expus, timp de două zile, elemente și concepte de mobilitate sustenabilă pe explanada  BT Arena & Cluj Arena în cadrul ediției a V-a a festivalului SMART Mobility Cluj, programată în 9 și 10 iunie. De la cele mai noi modele de autoturisme electrice/ hybrid la cele mai interesante tipuri de biciclete, scutere, trotinete, motociclete electrice și până la prototipurile de vehicule electrice aflate pe lista proiectelor de cercetare ale Universității Tehnice Cluj-Napoca, toate au fost la îdemâna publicului clujean.

La ediția de anul acesta a fost adusă și mașina electrică, 100% românească – prototipul Ecar Concept dezvoltat de startup-ul din Cluj Newcar4future, prezentată anul trecut în cadrul Innowave Summit 2022, organizat în oraș. „Tesla de Cluj”, cum deja i s-a spus printre participanții la eveniment, a ieșit pe explanadă și, deși închisă o mare parte din eveniment, a fost una dintre cele mai privite exponate „verzi”.

„Avem o promisiune și un „gentlemen’s agreement” că Primăria va afișa această hartă a mobilității în toate cartierele din Cluj în așa fel încât oamenii să poată vedea exact tarseele marilor proiecte verzi ale orașului, multe dintre ele fiind în stadii avansate să devină realitate”, a arătat arhitectul Rareș Drăgan, din echipa de organizare a Cluj Smart Mobility.

Viitorul imediat este cel al micromobilității în Cluj, spune și Ciprian Comșulea, organizator al evenimentului, mai ales din pespectiva marilor șantiere care vor începe, printre care și cel al metroului.

Zona destinată micro-mobilității din cadrul Cluj Smart Mobility a fost extrem de accesată de clujeni, mai ales că anul acesta partenerii care au participat au prezentat o serie de modele noi de biciclete, scutere sau trotinete electrice. Un model de tricicletă electrică pentru transport marfă, cu sau fără panouri solare și cu un preț între 11.000 și 14.000 lei, a fost vedetă printre participanții amatori sau nostalgici după vremurile copilăriei la țară, cu căruciorul sau căruța. „Asta este ceea ce ne trebuie acum. Soțul meu vrea să își cumpere un astfel de vehicul să îl folosească la țară și să își facă și munca cu el, dar să distreze și copii”, spune o participantă la eveniment.

Până și pufuleții la sac (dintr-o imagine din Oserul din Cluj, viralizată pe rețelele de socializare) s-au plimbat la Mobility cu un astfel de vehicul electric.

Un comentariu

  1. Degeaba trageti clopotele la surd… Omul vrea metrou si trotinete pentru tot poporul… Astia cu masini electrice puteti merge cu ele pe munti, si prin paduri, pe la el pe acasa…

Scrie un comentariu