Cum se întredeschide în octombrie "poarta" uitată a Clujului. Scenă la gară
EconomieTop News by Kristina Reştea - sept. 03, 2014 0 988
Gara Cluj-Napoca, clasată în lista monumentelor istorice, e „ruptă” de orașul pentru care e de fapt una dintre porțile de intrare, deși în mari orașe europene zona este una dintre cele mai interesante inclusiv din punct de vedere comercial. Lipsește o legătură cu autogara, dar și cu zona din spatele Pieței Gării, acum teren de dezvoltare imobiliară, dar încă separată de oraș. Alături de arhitecți și peisagiști, un grup de studenți a analizat spațiul în cadrul unei universități de vară și au lansat câteva propuneri, de „început de drum”, spun coordonatorii. Planşele realizate vor fi expuse chiar în gară, luna viitoare, în perioada evenimentului Scena Urbană care se desfășoară în acest spațiu.
Cele doar două săptămâni de analiză sunt insuficiente însă pentru identificarea unor soluții care să rezolve eficient sincopele zonei, spun chiar coordonatorii proiectului. Chiar în acest condiții, cele două inițiative (Universitatea de Vară și Scena Urbană) ar trebui să readucă în atenție problemele din zona gării, unul dintre cele mai importante puncte de intrare în orice oraș. „Există lucruri care au ieșit în evidență în analizele noastre, cum ar fi lipsa unei legături firești cu autogara, cu zona din spatele gării care până nu demult era o zonă industrială, iar acum are mare nevoie de un „link” cu funcțiunile zonei centrale. Răspunsuri concrete însă la aceste probleme nu pot să vină după o analiză de doar două săptămâni”, precizează Daniela Maier, îndrumător în cadrul Universității de Vară și coordonator al evenimentului Scena Urbană.
Unul dintre proprietarii care au pornit în șantier reconversia din zona gării a lansat chiar ideea unui „City” de Cluj aici, cu ocazia inaugurării parțiale a proiectului propriu, în prezența primarului. La finalul anului trecut, fostul premier al Republicii Moldova și fost adjunct al Rompetrol Ion Sturza a inaugurat prima fază a unui parc tehnologic, pe fosta platformă a fabricii Libertatea. Liberty e încă doar o insulă de birouri într-o zonă cu fostă industrie decăzută şi probleme de infrastructură. „Am discutat cu toţi proprietarii din jur despre această zonă în schimbare. Sunt 20 ha care pot fi terenuri pentru investiţii. Văd această zonă ca viitor City al Clujului. Infrastructura creată pentru zona industrială e perfectă şi pentru un astfel de viitor, trebuie făcută reconversia clădirilor sau schimbată destinaţia terenurilor”, declara Sturza în decembrie la Cluj.
„Un punct important de acces în oraş, atât de aproape de centru, ne oferă şansa de a dezvolta în mod firesc zona centrală pe direcţia Nord-Sud. Legătura centrului cu gara şi zona gării este un traseu important în marea majoritate a oraşelor europene. Activarea acestui spatiu, nu doar ca nod pentru transport, ar putea aduce numerose beneficii”, a subliniat Daniela Maier.
În cadrul Universităţii de Vară, desfășurată în iulie, un grup de studenţi a analizat acest spaţiu, alături de arhitecţi şi peisagişti. „Profesorul Ovidiu Pecican i-a introdus în istoria locului. Studenţii au încercat să privească şi să analizeze evoluţia zonei în strânsă legătură cu dezvoltarea socială, economică şi culturală a oraşului. S-au analizat disfuncţionalităţi şi oportunităţi. Mi-aş fi dorit ca în acest grup sa fie şi viitori sociologi, istorici, economişti, jurnalişti… specialităţi care ar trebui educate să colaboreze constructiv. Doar atunci, soluţiile propuse de specialişti vor fi în mod real un pas înainte. S-a analizat comparativ evoluţia unor zone similare din alte oraşe europene. Propunerile sunt un început de drum – detalii de amenajări, asumări de zone abandonate. Dezvoltarea zonei trebuie sã fie continuatã şi asumată de specialişti şi comunitate”, a completat Maier.
Planşele realizate în cadrul Universitãţii de Vară vor fi expuse în gară pe perioada evenimentului Scena Urbană, programat pentru luna viitoare pentru 10-12 octombrie. Se deschid, pentru vizite, analize și evenimente spațiile din zonă: interiorul gării vechi, gara nouă, spaţiile adiacente (zona dintre cele două clădiri cu locomotiva “neagră”, peroane, pasaje subterane, şina abandonată.
Un „My Fair Lady”, cu decor de gară, și un concert al artistului elvețian Marc Aymon au fost primele evenimente anunțate, dar pentru agenda celor două zile de manifestări se mai pregătesc și alte concerte, operă, intervenții de land art, evenimente și activități dedicate celor mici, expoziții și prezentări, dar și dezbateri.
Scena Urbană este o iniţiativă a Ordinului Arhitecţilor din România Filiala Transilvania care are ca scop reactivarea spaţiilor urbane. Primul eveniment din această serie s-a derulat în octombrie 2012, sub numele de Scena Cetăţii, anul 2013 a fost dedicat revitalizării Grădinii Botanice “Alexandru Borza”, iar în luna mai a acestui an Scena Urbană s-a instalat cu evenimente pe strada Kogălniceanu.
Universitatea de Vară a fost organizată în perioada 1-15 iulie, de filiala Transilvania a Ordinul uiArhitecților din România, un eveniment cu caracter academic şi de cercetare ce a implicat studenţi arhitecți si peisagişti, sub tutela unor specialişti din domeniul arhitecturii şi zonelor protejate. Zona gării a fost unul dintre spațiile propuse pentru studiu la ediția din această vară.
Foto: Scena Urbană, din arhiva pusă la dispoziție de conducerea Gării