Închide

Cum se aplică în Primăria Cluj legea prin care toate autoritățile statului sunt obligate să se digitalizeze/Emil Boc: „Niciun dosar cu șină sau dosar plic nu se va mai cere de către nimeni”

ActualitateAdministrație by Actual de Cluj - iul. 04, 2023 0 343

Unele exigențe din Legea 9 din 4 ianuarie 2023 care intră vigoare de la 4 iulie, act normativ care obligă autoritățile centrale și locale ale statutului să se digitalizeze, se aplică în Primăria Cluj din 2021, a arătat oficialul instituției. Altele, au fost implementate și funcționarii Primăriei au fost intruiți să se alinieze noiilor prevederi. Emil Boc a recunoscut, în cadrul unei conferințe de presă convocate înainte cu o zi de intrarea în vigoare a legii, că existau servicii din Primăriei unde se cereau dosare cu șină, dar că ele nu vor mai fi de actualitate, odată cu ziua de 4 iulie. Deși legea nu prevede sancțiuni, cetățenii vor putea face plângere funcționarilor care nu se vor conforma, a mai spus primarul.

Fără dosare cu șină, copii pe bani sau copii legalizate 

„Niciun dosar cu șină sau dosar plic nu se va mai cere de către nimeni. Până acum, se mai cereau, la asistență socială, uneori la evidența persoanelor. Am făcut ședință specială astăzi și am atenționat asupra acestui subiect, nimeni nu va mai cere dosar, nici cu șină, nici de alt fel pentru niciun fel de serviciu pe care îl prestează Primăria Cluj-Napoca”, a spus primarul Emil Boc.

„Autoritățile care solicită copii în format fizic, pe hârtie, pentru diverse acte, cereri sau formulare au obligația de a asigura în mod gratuit fotocopierea acestora. Prevederile nu se aplică pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritățile publice centrale. În continuarea acestei prevederi legale, vreau să mai precizez faptul că încă din 2021, noi facem copii xerox gratuit. Dacă vii cu un document și nu ai copie xerox, nu te mai trimitem în oraș, să îți faci copie xerox, așa cum cere legea, ci realizăm gratuit aceste copii. Legea spune acum foarte clar că este obligativitate prin lege pentru toate autoritățile publice să procedeze la fel. Legea elimină necesitatea prezentării copiilor xerox legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent. Dacă vii cu un document care până acum îți era cerut legalizat de notar, de acum înainte vii doar cu originalul și funcționarul se uită la original, se uită la copie și nu trebuie să mai mergi la o altă instituție publică. Un alt lucru pe care îl facem încă din 2021: Dacă tu ai un dosar la urbanism și ai nevoie de acolo de un aviz de la gaz sau de la comisia de monumente, poți să îl aduci la dosar sau poți să îmi completezi mie un formular de consimțământ, pe care îl avem publicat pe site, prin care mă mandatezi să cer în numele tău avizul de la comisia de monumente sau de oriunde, care îți trebuie la dosar, în locul tău. Autoritățile vor fi obligate să accepte documentele eliberate de către alte autorități publice sau private care au semnătură electronică calificată sau avansată, în scopul furnizării serviciilor publice de beneficiar. Eu încă prin dispoziția din 16 iunie 2021 am introdus acest lucru în mod obligatoriu în Primărie. Oricine are un document cu semnătură electronică calificată sau avansată, că e autoritate publică sau de drept privat, noi recunoaștem aceste semnături. Nu trebuie să mai vină cetățeanul să o depună în format fizic. Acum, legea vine și obligă pe toată lumea, lucru pe care noi îl avem implementat din 2021”, a arătat primarul.

Adresă de e-mail specială pentru copiile electronice după cărțile de identitate 

„Ce înseamnă această prevedere? Pentru ca cetățeanul să nu transmită la 100 de servicii copie după cartea de identitate și să nu aibă protecția datelor cu caracter personal asigurată, adică să o vadă oricine. Pentru aceasta, legea cere ca instituția să aibă o adresă la care cetățeanul să își trimită copia în format electronic a cărții de identitate. Această adresă este carte_identitate@primariaclujnapoca.ro și cetățenii pot să își trimită aici copia cărții de identitate în format electronic. Un funcționar abilitat GDPR o inventariază, iar dacă un serviciu are nevoie de cartea de identitate, acolo trimiți cererea, iar la această adresă trimiți copia electronică după cartea de identitate. Cel de la serviciul de specialitate, de la Spații verzi sau alte servicii îi cere celui de la Primărie, operatorului de date cu caracter personal, copia după cartea de identitate, care poate fi urmărită ca trasabilitate, adică poate să vadă cine a cerut și de ce. Poate nu o să fie utilizată adresa chiar de mâine, este o procedură care va mai dura, dar noi suntem pregătiți”, a spus  Emil Boc.

Legea 9/2023 mai cere publicare în  format electronic a informațiilor și modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate și asigurarea de metode alternative de plată. Dar și ca toate documentațiile de achiziție în cazul programelor informatice și aplicațiilor care se achiziționează în baza unor licitații, ca drepturile de autor să revin autorității contractante.  „Dacă dăm o comandă pentru o aplicație pentru gestionarea parcărilor, drepturile de autor aparțin Primăriei, nu mai poate fi vândută aplicația altor Primării. Dacă eu am comandat-o, eu am drepturile de autor și eu o utilizez. Dacă o achiziționez de pe piață, este altceva, această prevedere nu se aplică”, a mai ținut să explice primarul.

LEGE nr. 9 din 4 ianuarie 2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative a intrat în vigoare în 4 iulie. 

TEXTUL de LEGE – AICI

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu