Închide

Cum s-a ales Clujul cu un centru tehnologic, în loc de un „Jurassic Park”. Dezvoltatorul afacerii: „Am anticipat explozia IT şi că oraşul va deveni hotspot în România”

EconomieTop News by Kristina Reştea - iul. 05, 2017 0 1046

Ce faci după ce cumperi o fabrică de mobilă? “Producţie” nu a fost răspunsul în cazul Libertatea Cluj, dar printre ideile de investiţii pentru terenul fabricii din spatele gării s-a numărat şi un posibil “Jurassic Park”, spune proprietarul companiei care a dezvoltat Liberty Technology Park pe fosta platformă industrială.
Decizia unui centru tehnologic a fost însă justificată de profilul IT al Clujului şi de potenţialul oraşului, împrumutând modele ale unor oraşe cu date similare, le-a povestit antreprenorilor omul de afaceri Ion Sturza, în cadrul evenimentului Cluj Business Days, care se desfăşoară zilele acestea la Cluj.

„Acum cinci ani, a apărut oportunitatea de a prelua un activ industrial, o fostă fabrică de mobilă, un sit industrial în stare avansată de degradare şi provocarea: ce să facem într-o zonă industrială, după gară? Idei au fost multe, inclusiv de a-l tranforma într-un Jurassic Park. Analizând însă profilul oraşului Cluj-Napoca şi anticipând această explozie din IT şi faptul că oraşul va devenit hotspot pentru România, am decis să transformăm platforma într-un parc tehnologic. Nu suntem noi cei mai deştepţi, ci ne-am uitat ce au făcut alte oraşe similare – Cracovia (Polonia), Brno (Cehia)”, a povestit Sturza despre începuturile Liberty Technology Park. În concluzie, se pare că nici „mamuţii” industriali, nici dinozaurii nu au rezistat în faţa Tehnologiei şi a Imobiliarelor.

„Toate afacerile se fac pentru a fi vândute”

Ion Sturza a fost premier în Republica Moldova şi vicepreşedinte Rompetrol, dar e acum preşedintele Fribourg Capital, dezvoltatorul centrului de afaceri Liberty Technology Park în locul fostei fabrici de mobilă Libertatea din Cluj. În cadrul complexului funcţionează acceleratorul de afaceri Spherik, iar compania a lansat recent un fond de investiţii pentru afaceri start-up. „Foarte mulţi asociază eşecul faptului că poate produsul nu e bun, că ideea de afaceri nu a fost bună. E total greşit! 9 din 10 companii eşuează nu din cauza ideii şi nu fiindcă produsul e rău, ci pentru că execuţia a fost proastă şi pentru că din punct de vedere operaţional afacerea a fost un eşec. Ceea ce încercăm să facem cu echipele noastre e nu să intervenim pe partea de produs, produsul se poate face în China, ci să susţinem excelenţa operaţională, să fim atenţi cum se face afacerea. Al doilea element important e marketingul. Ideea trebuie dusă în piaţă, iar piaţa e globală. Concurenţa Google nu e acum un alt Google, ci e un mic indian care acum se naşte sau care e în colegiu. Dacă nu ştii să te poziţionezi în piaţa asta globală, eşti terminat într-o noapte. Alt element important: să ai strategii clare de exit. Eu nu mă căsătoresc cu afacerea mea, e o formă de a fi ocupat şi de a nu lenevi. Fiecare trebuie să se gândească la afaceri ca la ceva ce nu ocupă spaţiul privat şi să aibă o strategie clară de exit: ce fac cu afacerea asta? Unii zic arogant: o las la nepoţi. Toate afacerile se fac pentru a fi vândute la momentul oportun şi la preţul oportun”, spune Sturza.

Acesta a atins, ironic, şi subiectul de suflet al Clujlui – „smart city”, concept care ar trebui să însemne mai mult decât „a plăti parcarea prin sms, când nu ai parcarea, sau a folosi o hartă interactivă a pistelor de biciclete, când nu sunt piste”. „Locul de grill e cel mai important în cadrul Liberty”, a spus dezvoltatorul centrului de afaceri din spatele gării Cluj-Napoca. „Ca la Apple, aici oamenii pot să se întâlnească şi astfel să se nască idei. Azi ecosistemul de aici la viteză maximă, operează în clădire companii mari din Tehnologie. Acest ecosistem nu poate funcţiona fără startupuri, de aceea avem Spherik, care a a generat zeci de companii. Avem grijă ca banii noştri să funcţioneze ca business, nu ca charity”, a mai spus Sturza.

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare