Închide

Cum le ține Boc spatele unor „jurnaliști” ca să facă și ei un „biznis”. 50 de lei de căciulă pentru o plimbare prin Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - aug. 18, 2016 2 1199

Niște băieți deștepți din presa clujeană au inițiat un „biznis” neaoș românesc, că doar nu degeaba sunt ei jurnalișiti, și nici Boc n-a ajuns el degeaba primar. „Cluj City Tour” – așa a fost denumită, pompos, afacerea băieților de la Ziua de Cluj și Realitatea FM. Conceptul autobuzelor etajate – care în marile orașe ale lumii a devenit un serviciu de interes public extrem de apreciat – debutează, așadar, la Cluj cu niște oameni din presă. Cum? Într-un mod complet neconcurențial și sub o totală lipsă de transparență. Surse din mediul privat de transport arată că întreaga afacere e nelegală, având în vedere că firma sub egida căreia se derulează această afacere, Trop Media, nu dispune de licență pentru așa zisul „traseu turistic” pe care operează.  Primarul Emil Boc a avut grijă să închidă ochii, iar acum se preface că n-ar fi tocmai la curent cu această afacere. Prin faptul că închide ochii, Primăria nu face decât să-și saboteze propria companie de transport în comun și totodată interesele clujenilor. Adică, în loc să ne plimbăm prin Cluj cu un autobuz etajat la un tarif decent de 4 sau 5 lei (cum se întâmplă, de pildă, în București), o facem prin intermediul „Cluj City Tour”, la prețul de 50 de lei/persoană. Grav este că firmelor de transport ori de turism nu li s-a oferit oportunitatea, până în prezent, de a lansa la Cluj un astfel de proiect.

Explicațiile lui Boc 

Orice operator (firmă) de transport (că are acționariat privat sau de stat) cunoaște prevederile legisilative din domeniul transportului de persoane. Toate traseele de pe raza unui județ, sau de pe raza unei localități, sunt stabilite în baza unor Hotărâri ale autorităților publice, după care sunt scoase la licitație (prin și cu acordul Ministerului de Transporturi). Nimeni nu-și poate permite să opereze fără licență. La Cluj Napoca, traseele și tarifele pentru biletele de transport sunt stabilite la nivelul Companiei Locale de Transport, care operează pe zona Metropolitană Cluj prin decizia Consiliului Local. La nivel de județ, traseele și tarifele sunt aprobate prin Hotărâri de Consiliu Județean, iar licitațiile de atribuire se fac cu acordul Minsiterului de Transporturi. Teoretic, nici o companie privată sau de stat nu e de capul ei, doar societatea „Trop Media” sub egida căreia funcționează „Cluj City Tour” se bucură de un regim preferențial.  Cum se poate așa ceva? Ne dă primarul Boc o explicație de zile mari, cum că firma jurnaliștilor nu avea nevoie de o licență de traseu pentru că nu ar opera pe un traseu fix. În aceste condiții, poate răspunde primarul Clujului, Emil Boc, care mai este rostul procedurilor legale de licențiere a traseelor? Cum de nu se trezește câte un operator/firmă de transport/turism  în fiecare dimineață să facă plimbări prin oraș după bunul plac și la tarifele care-i convin, de ce să se bucure de un asemenea regim preferențial doar Trop Media, numai pentru că sunt implicați jurnaliștii care-i periază lui costumul în emisiunile de la radio Realitatea FM?

Ce zice Boc se bate cap în cap cu spusele administratorului „Trop Media”

Emil Boc a recunoscut că nu există licență pentru așa zisul traseu turistic, dar ca să iasă basma curată susține că Primăria le-ar fi sugerat jurnaliștilor că au nevoie de aprobare pentru traseu, dar că firma Trop Media nu ar fi solicitat-o: „La solicitarea Primăriei pentru aprobare de traseu, firma a spus că nu are nevoie, pentru că nu au trasee fixe, le stabilesc împreună cu turiștii”.  Boc a mai menționat că va cere Poliției Locale să verifice dacă firma are licență de transport, de parcă aceasta ar fi problema și de parcă el n-ar ști că autobuzul etajat a fost preluat/închiriat de la firma care asigură transportul în comun în municipiul Turda. Interesant este, însă, că administratorul Trop Media, Carol Vlad, contrazice spusele lui Boc. El a declarat că firma sa a cerut toate aprobările de la Primărie: „Am depus documentele la Primărie. Ne-au spus doar să avem grijă să nu oprim în anumite puncte și în rest suntem în regulă”. Carol Vlad, care este și administrator la Ziua de Cluj și care și realizează emisiuni la Realitatea FM, a dezvăluit că e implicat în firmă împreună cu colegii săi, Ionel Lespuc (jurnalist la ZIUA de Cluj și la Realitatea FM) și Daniel Dinea (directorul de dezvoltare de la Ziua de Cluj și Realitatea FM). Despre „Cluj City Tour” a spus că e un concept turistic care se derulează doar în weekend și că autobuzul etajat a fost închiriat de la firma care asigură transportul local în Turda. În prețul de 50 de lei/persoană, perceput celor care aleg să călătorească cu autobuzul etajat, firma oferă și câte ceva de mâncare și răcoritoare (produsele sunt oferite de niște firme în baza parteneriatelor media derulate cu jurnaliștii, deci sunt obținute gratuit – potrivit surselor Actualdecluj.ro).

Directorul firmei care a închiriat autobuzul compară „Cluj City Tour” cu o …înmormântare ?!

O întreagă istorie stă la baza modului în care Compania de Transport Public Alba a ajuns să opereze transportul comun și în municipiul Turda. După ce compania locală de transport a fost falimentată (cu bună știință, prin grija unor „rechini” de prin transport), municipalitatea turdeană s-a trezit „nevoită” să organizeze licitație pentru serviciul de transport în comun. Așa a ajuns Compania de Transport Public Alba (cu acționariat privat în proporție de 100%), în Turda. Prin 2011, această firmă a achiziționat autobuzul etajat tocmai în scopul de a-i atrage pe turiștii care se duc la Salina Turda. Trebuie subliniat că din momentul în care a fost pus în circulație, autobuzul etajat nu s-a abătut de la traseul licențiat, după cum prevede legea, respectiv de la linia 15, Micro 3 – Salina Turda.

Cum a ajuns acest autobuz să facă tururi turistice prin Cluj, pe care să nu le fi aprobat nimeni, ne explică directorul companiei de transport din Turda, Dan Mosteki: „Păi, este vorba despre un contract pe care l-am semnat cu doi antreprenori privați. Ce vi se pare în neregulă? Este ca și cum ar veni cineva să închirieze un autobuz pentru o înmormântare, sau pentru o nuntă. Și dumnevoastră sau alt privat dacă aveți un eveniment, o inițiativă, vă putem închiria un autobuz. Lor le-am închiriat pentru două ore, e un contract privat. Nu pot să vă spun cât ne plătesc, dar vă asigur că toate costurile noastre pentru ziua respectivă sunt acoperite și avem și un mic profit”.  Așadar, directorul Dan Mosteki ne comunică cum un eveniment privat – înmormânatre sau nuntă – ar fi similar cu o activitate comercială, în care o firmă vinde în mod transparent un serviciu de transport și încă nu pe bani puțini (50 de lei de persoană). Să ne mai mirăm cum au prosperat peste noapte acești rechini de prin transporturi?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • author photo two

    Cosmina Fernoaga

    Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.

    2 comentarii

    1. Daca toti isi platesc obligatiile la stat pentru activitatea respectiva nu vad care e problema ca sunt oameni dispusi sa dea 30 sau 50 de lei pentru o cursa cu acest autobuz? Am inteles ca pe langa ghid mai servesc si o gustare sau masa si biletele la obiectivele vizitate sunt incluse. Si nu cred ca cineva a fost fortat sa urce in autobuz si sa plateasca niste bani. Toti au facut-o voluntar stiind cat au de platit.
      Eu la Polus platesc 15 lei pentru cateva minute in care copilul meu se da cu o masinuta, sau 8 lei pentru un trenulet care face 300 de metri la „obiectivele turistice” din magazin. In parc la fel, turul stadionului cu trenuletul e 8 lei si se face in 5 minute. Si nu am citit in acest ziar ca ar fi vreo problema desi acel tur se face zilnic de cateva ori, incasariile fiind cu siguranta infinit mai mari si cheltuieliile considerabil mai mici.
      Mie articolul mi se pare mai degraba o dovada de „prietenie” intre colegi de breasla, daca e corecta informatia ca cei cu Turul sunt jurnalisti.
      Imi place initiativa lor si m-as bucura daca mai muti jurnalisti ar avea astfel de initiative care aduc ceva atractiv in oras.

    Scrie un comentariu

    Articole similare