Închide

Cum intră mașina de gunoi pe străzile minuscule. Riveranii au demontat pretențiile arhitecților din Comisia de Urbanism

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 15, 2020 0 1001

Realitatea n-are nicio legătură cu pretențiile și discuțiile inițiate în comisia de urbanism a Primăriei. Pe hârtie se cer multe, în realitate lucrurile funcționează după legi proprii. Au demonstrat-o proiectantul și niște beneficiari care locuiesc pe o stradă de 4,9 metri din domneiul public al orașului și unde doreau să mai edifice o locuință unifamilială și cărora li s-a cerut, în mijloc de stradă, să facă o alveolă de întoarcere pentru mașini.

Asigurarea locului de întoarcere pentru mașinile de intervenție sau pentru cele de gunoi a fost un criteriu care a ținut pe loc sau a încurcat multe proiecte din oraș, după ce arhitecții din comisia Primăriei (de mai bine de zece ani) au adus în discuție acest aspect ani în șir. A ajuns să fie un fel de obsesie a arhitectului Adrian Iancu, la fel ca arborii tuia pe care îi cerea în proiecte. În realitate, binele pe care ambele exigențe ar trebui să le aducă în practică oamenilor, după realizarea proiectelor, ajunge să fie o utopie la Cluj. O proiectantă a demonstrat la ultima ședință de urbanism cât de absurdă este o astfel de pretenție a comisiei. Melinda Szekely a arătat comsiei că pe străzi înguste mașina de gunoi nu întoarce niciodată, ci intră cu fața și iese cu spatele. La fel și mașinile de intervenție. Și asta se întâmplă de ani de zile.

Arhitecta Melinda Szekely a cerut avizul la prima ședință on-line de urbanism făcută de Primărie pentru desființarea unei bucătării de vară de pe strada Copacilor nr. 5, pe o parcelă de 1200 de mp pe care mai există o locuință și edificarea în locul acesteia a unei case de 65 de mp. Comisia a luat în discuție faptul că strada Copacilor are 5 metri și că ar trebui rezervat teren fie pentru o lărgire, fie pentru asigurarea unei întoarceri pentru mașina de gunoi sau pentru o eventuală conexiune cu arterele din jur. În prezent, strada e înfundată.

„Sunt și străzi de acest gen care funcționează prin negociere între riverani. Un microunivers care funcționează independent. Cum e Mărginașă cu Prunilor”, a apreciat Negru. Viceprimarul Dan Tarcea a spus că astfel de străzi ridică probleme importante pentru traficul auto. „Să faceți împrejmuire după 3,5 metri care ar putea rămâne liberi pentru lărgire”, a spus arhitectul șef Daniel Pop. Proiectanta a explicat că abordarea e complicată, mai ales că beneficiarul vrea ca noile case să aibă curți separate și nici nu poate să impună așa ceva proprietarului. Cei din comisie au cerut reamplasarea construcției cu asigurarea locului de întoarcere și revenirea în comisie. A intervenit și beneficiara proiectului care a spus că vrea curți separate pentru case și că mașina de gunoi intră cu fața și iese cu spatele de pe arteră, fără probleme. Cu toate acestea, comisia a fost de neînduplecat.

Szekely s-a reîntors cu proiectul la urbanism, în ședința din 11 mai și a prezentat comisiei fotografii cu strada Copacilor. A simulat și o schiță teoretică pentru întoarcerea mașinilor de gunoi, în condițiile în care beneficiarii proiectului ar configura o alveolă. „Întoarcerea este complicată pe teren. Am vorbit și cu firma de salubritate. Ei nu au protocoale pentru locurile de întoarcere. Nici pretenții. Pe strada Copacilor care ste înfundată există la capăt un T unde întorc mașinile mici. Ca să facem o alveolă ar luat foarte mult din parcela beneficiarilor și nu ar rezolva nimic”, a spus proiectanta.

„Adică nu ați rezolvat-o, așa cum a cerut comisia”, a remarcat primarul Emil Boc. Proiectanta i-a arătat că e foarte greu pe teren să pui o alveolă care ar lua mai mult de 70 de mp din curtea beenficiarilor, iar apoi ei se vor trezi că stau cu mașina de gunoi sub geam. „Primăria a dat anul trecut o autorizație de construire la nr.5 pe această stradă și nu a cerut sub nicio formă să se facă loc de întoarcere”, a atras atenția arhitecta.

În discuție a intervenit și fiica proprietarilor, Alexandra Sălăgean, care a arătat Primăriei că ea e proprietară pe strada de 4,90 metri pe care a asfaltat-o în 2005. „De la strada Lucernei până la strada Pintea Viteazu sunt străzi înfundate. Pe toate aceste străzi mașina de gunoi vine, ia gunoiul și dă cu spatele. Noi avem două accese auto și pietonale. Am pus și fotografii. Nu puteam face alveola, ar înseamna să tăiem toți copacii”, a arătat Sălăgean.

Primarul și viceprimarul Dan Tarcea s-au interesat asupra numărului de imobile de pe stradă și asupra felului în care se realizează circulația auto și pietonală. „Dacă o mașină e parcată pe stradă, o alta poate trece pe lângă ea. Dacă se întâlnesc două mașini, nu pot trece unele pe lângă altele. Strada funcționează așa cum este. Cu salavarea n-am avut niciodată probleme. Vine întotdeauna și poate întoarce la capătul străzii”, a mai arătat beneficiara proiectului.

Arhitectul șef Daniel Pop a apreciat că pentru alveolă ar fi necesar și mai mult teren pentru realizarea întoarcerii. „80-90 m dacă nu și mai mult ca să se poată face întoarcerea”, a spus Pop. „De asta am spus că am făcut o schiță teoretică”, a completat proiectanta.

Andreea Mureșan, șefa de la strategii urbane, a spus că, de fapt, comisia a cerut să se facă o analiză. Iancu a intervenit și a arătat că, de fapt, el a cerut alveola pentru că era o formă simplă de a rezolva toate problemele proiectului. Szekely i-a arătat că nu e chiar așa, că sunt înregistrări care arată altceva.

„Renunțăm, atunci. Analizați din perspectiva reglementărilor”, a dispus primarul, după care a părăsit ședința de urbanism fiind prins cu alte treburi administrative.

În final, proiectul a primit avizul comisiei fără alveolă.

 

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Nici un comentariu

    Scrie un comentariu