Închide

Cum începe un proiect pe bani europeni? Două ore pe „traseul” finanţărilor de IMM-uri

EconomieTop News by Kristina Reştea - ian. 26, 2017 0 613

Cluj-Napoca. Joi dimineață (târzie), în plină zi de muncă, o sală mică din subsolul unui hotel de lanț internațional. Lumea începe să se adune spre încăpere şi cei mai mulţi şi-au trecut deja, disciplinaţi, numele pe listele de prezenţă. La proiectele europene, în general, listele de prezenţă sunt importante. Se mai schimbă o impresie, se mai salută o cunoştinţă (cei din piaţă par să se cunoască) şi apoi ies la iveală agendele şi hârtiile. Mulţi au venit cu ghidul. Căci despre asta e vorba. Cam 100 de oameni așteaptă să pornească un șir de slide-uri, iar slide-urile aduc vești – joi tocmai se lansează la Cluj ghidului destinat IMM-urilor din cadrul Priorităţii de Investiţii 2.2. Mai exact, e vorba despre: „Sprijinirea creării şi extinderea capacităţilor avansate de producţie şi dezvoltarea serviciilor”. Aşa sună numele „europene”. Gazda e Agenția de Dezvoltare Regională Nord – Vest, în calitate de Organism Intermediar pentru POR 2014 – 2020, la nivelul Regiunii  Nord – Vest.
Valoarea finanțării nerambursabile solicitate poate fi, în acest caz, de minimum 200.000 euro și maximum 1 milion de euro. Alocarea pe acest apel nu este foarte mare – 172,94 milioane euro, din care Nord-Vest-ului îi revine suma de 24,78 milioane de euro. Pentru un IMM, câteva sute de mii de euro pot reprezenta, însă, o infuzie serioasă de crescut business-ul. Iar interesul e mare: e doar prezentarea ghidului și sala e plină; au venit mai ales consultanți, care au deja clienți cu proiecte în pregătire – fie că e vorba de un hotel anexat unui spa sau de o mică unitate de producție.
Nord-Vestul are un număr „impresionant” de IMM-uri, precizează oficialii ADR N-V: 71.000 de firme și 410.000 de locuri de muncă, conform unor statistici nu chiar actuale. „Și în precedentul exercițiu financiar (2007-2013) mediul de afaceri a reușit să implementeze un număr destul de mare de proiecte – 365. Și pe actuala programare 2014-2020 avem participare mare pe apelurile destinate IMM-urilor. Avem depuse deja 335 de proiecte, mai mult decât dublu față de orice altă regiune. Cei din mediul de afaceri se plâng că nu sunt suficienți bani. M-aș bucura ca cei disponibili să fie la fel de bine cheltuiți ca în perioada anterioară”, spune Sanda Cătană, de la ADR Nord Vest.
Și urmează prezentarea. Iulian Miclea, reprezentantul instituției, face trecerea în revistă a proiectului: ce proiecte sunt eligibile, care e contribuția beneficiarului, când se depun proiectele (în perioada 23 februarie – 23 august).
Investițiile eligibile pentru co-finanțare prin acest program includ:
• Investiții finanțabile prin ajutor de stat regional:
o Construirea, extinderea spațiilor de producție/servicii;
o Dotarea cu active corporale, necorporale, inclusiv instrumente de comercializare on-line; Lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt aferente unei investiții inițiale care constă în activități de construire/ extindere/ dotare cu active corporale a spațiilor de producție/ prestări de servicii. Investițiile finanțabile prin ajutor de stat regional sunt eligibile doar dacă reprezintă investiții inițiale, în sensul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat.
• Investiții finanțabile prin ajutor de minimis:
o Implementarea procesului de certificare/recertificare a produselor, serviciilor sau diferitelor procese specifice, sistemelor de management al calității, mediului sau sănătății
o Internaţionalizare (participarea, la nivel internațional, în afara României, la târguri, misiuni comerciale, expoziţii, în calitate de expozant).
Sunt multe pagini de parcurs în ghid, dar cunoscătorii au de făcut câteva precizări, cu punctele importante, cu aspectele care uneori sunt trecute cu vederea. Solicitantul nu trebuie să fi avut activitatea întreruptă, trebuie să fi înregistrat profit în anul fiscal anterior depunerii cererii, să aibă mai mult de 3 angajaţi, să facă dovada capacităţii de plată (fiindcă banii europeni vin, dar trebuie să contribui şi tu). Afli şi lucruri despre energia „verde”, că e foarte în trend. Toată lumea pune panouri solare/ fotovoltaice în proiect, ca să câştige la punctaj. E mai puţin ştiut (dar aflăm acum) că asta poate să încurce treaba: nu e încă foarte clar pentru care dintre ele e nevoie de autorizaţie – unele primării zic că nici măcar nu e nevoie, dar e util un document în acest sens.
Urmează partea de întrebări şi răspunsuri. Consultanţii au citit ghidul şi au multe nelămuriri. Unul întreabă, cineva din sală îl secondează sau îl contrazice, fiindcă el/ ea a interpretat altfel. Un proiectant dă o lămurire pe o temă legată de construcţii, alţi doi consultanţi se contrazic pe o problemă de contabilitate. S-au remarcat în ghid neconcordanţe, nu e clar câte şi ce fel de oferte să ceri dacă vrei să participi la târguri internaţionale, de ce subvenţiile sunt considerate datorii sau cum se regăseşte în punctaj calcularea ratei profitului. Cei de la ADR răspund, se consultă sau preiau întrebările, ca să le dea mai departe.
Ce a înţelege un beneficiar din toate astea? Cei mai mulţi dintre cei veniţi să afle despre ghid sunt consultanţi. Dar încercăm să găsim un potenţial beneficiar. Flaviu Olinca lucrează în industria publicitară, firma sa din Bistriţa a lucrat şi pentru privaţi, şi pe bani publici. Iar acum ar vrea să apeleze la fonduri europene ca să îşi extindă businessul. „Am o firmă de producţie publicitară și vreau să dezvolt partea de producție de standuri de produse. Facem asta şi acum, dar la o altă scară, va trebui să creștem productivitatea, să creștem tipul de produse pe care vrem să îl facem și pentru asta avem nevoie de niște investiții. Suntem modești, avem nevoie cam de 300.000 de euro”, spune Olinca. Nu e prima oară când analizează posibilităţile de finanţare. „Dar e prima oară când chiar voi aplica”, completează el. Deocamdată, însă, lucrurile nu sunt prea clare şi nici măcar întâlniea cu ADR nu a limpezit pe deplin viitorul. „Activitatea asta publicitară, de producție publicitară și de servicii e prost definită în ceea ce priveşte codurile CAEN. E vorba de un flux de producție care trebuie să fie firesc – noi producem ceva clar, vizibil şi e încadrat pe două coduri CAEN. De exemplu, facem printuri de mari dimensiuni, unele sunt pe suport rigid şi necesită prelucrări mecanice – tăiere, frezare – pentru a rezulta un produs vandabil. Placa respectivă nu o vindem. Şi sunt două activităţi diferite. Asta e problema mea. Am venit să mă lămuresc, am reușit parțial. Nu e foarte clar sub ce coduri CAEN se desfăşoară această activitate. Am un consultant, dar azi nu e aici. E stufos sistemul, eu nu sunt nici contabil, nici economist, s-au vorbit şi lucruri pe care nu le-am înțeles”, admite proprietarul de afacere, venit printre consultanţi. „Data trecută când am vrut să depun proiect, investiţiile erau mai mici şi am renunț tot din cauza codurilor CAEN. Problema era definirea activităţii noastre în codul CAEN. Pasul următor acum e să trimit e-mailuri, ca să primesc răspunsuri, să se clarifice dacă pot să aplic sau nu pentru această finanțare. Dacă nu – să ne reorientăm. Nevoile noastre sunt multiple, avem nevoie de multe lucruri, inclusiv de o hală. Altă opțiune rămâne investiţia proprie, din credite, cum am făcut până acum. Sunt încurajat, totuşi, după aceasă întâlnire. Am văzut că lucrurile sunt analizate de oameni competenți, care pot să răspundă la întrebări. Sper să mă lămurească pe mai departe, cu ce pot să fac”, spune asociatul din firma care are acum 11 angajaţi.
Şi o concluzie. „Dezbaterea a fost mai interesatnă decât prezentarea”, spune participantul.
Puteţi descărca prezentarea susţinută în cadrul lansării regionale a Priorităţii de investiție 2.2, Axa 2, 26 ianuarie 2017:POR 2014-2020 PI 2.2
Dacă doriţi să (re)vedeţi sau să culegeţi informaţii:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare