Închide

Cum a intrat curentul electric în Cluj la decenii după restul orașelor mari din România

ActualitateIstorieTop News by Mihai Prodan - mai 31, 2025 0 1213

Acum ”oraș al inovării”, în urmă cu o sută de ani Clujul era înapoiat în ce privește adoptarea ”noilor tehnologii”: curentul electric a fost introdus doar în 1905, mult după multe alte orașe din zonă, inclusiv, să spunem, Dejul sau Turda – și mult după inițierea primelor discuții.

Primele preocupări în legătură cu introducerea curentului electric ca sursă de energie la Cluj au apărut prin anul 1890, când în contractul Societăţii de gaz din localitate, care ar fi expirat la 1901 şi a fost prelungit până la anul 1920, s-a prevăzut obligația pentru această societate ca din 1901 să introducă, al cererea administrației locale, o altă sursă de energie pentru iluminatul public, mai bună decât gazul – de exemplu electricitatea, ”dacă bineînţeles această nouă sursă de energie ar mai fi introdusă şi, în general utilizată, în alte două municipii ale fostei Monarhii”, după cum aflăm din publicația Gazeta Ilustrată, publicată în 1936. In cazul că Societatea de gaz ar refuza cererea Primăriei, aceasta va fi în drept să introducă singură, sau să încredinţeze altei societăţi introducerea sursei de energie nouă.

”Edilii de atunci ai Clujului se gândeau deci serios să netezească drumul pentru aplicarea electricităţii la iluminat, cu atât mai mult, cu cât perfecţionările acestei aplicaţiuind se ţineau lanţ şi întrecuseră deja în avantagii pe acelea ale gazului”, după cum arată publicația. Primul pas serios pentru realizarea acestui deziderat s-a făcut în anul 1902, când oraşul, după ce n-a putut cădea de acord cu Societatea de gaz, a publicat un concurs pentru ziua de 1 septembrie 1902, pentru înfiinţarea Uzinei electrice. Acest prim concurs n-a dat dat rezultate mulţumitoare şi a fost repetat la 10 martie 1903, când la licitație s-au prezentat șase oferte.

Alimentarea cu energie electrică a orașului s-a făcut printr-o uzină la Someșul Rece, în amonte de Cluj, unde a fost construită o hidrocentrală, funcțională și acum, chiar dacă închisă și transformată în muzeu cu circuit închis.

Hidrocentrala a fost construită după două concursuri succesive organizate de municipalitate, al doilea fiind câștigat de compania austro-ungară Ganz & Co, ale cărei echipamente pot fi inspectate și acum. Conform documentelor oficiale care atestă începuturile centralei, la data de 5 iulie 1905 a fost semnată o convenție între Primăria Clujului și firma Ganz, prin care aceasta primea în concesiune, pentru o perioadă de 25 de ani, un teren destinat înființării Regiei Electrice Cluj de la Someșul Rece. Un an mai târziu, centrala era deja operațională. Inițial, era echipată cu două hidroagregate. Două văi importante din apropiere au fost captate, apa fiind condusă printr-un tunel și prin conducte forțate până la cele două generatoare. De la Someșul Rece curentul electric ajungea în Cluj prin cabluri aeriene, până la stația de transformare de lângă actuala clădire a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, acum dispărută.

În imagine stația de transformare în 1908:

Hidrocentrala a continuat să producă energie electrică până în anii ’70, când a fost înlocuită cu un sistem de baraje și hidrocentrale la Beliș, Mărișel, Tarnița și Gilău, cel folosit și acum, iar clădirea a intrat în conservare împreună cu echipamentele, care sunt funcționale și acum.

Cablurile de alimentare din Someșul Rece până la Cluj:

 

Substațiunea de transformare din actuala piață Mihai Viteazu în 1936:

Pe 5 iulie 1905, între Primărie și firma Ganz a fost semnat un contract de concesiune pe o durată de 25 de ani, care prevedea construirea uzinei electrice și înființarea Regiei Electrice Cluj. Locația aleasă, Someșul Rece, oferea condiții ideale pentru exploatarea potențialului hidroelectric al apei. Astfel, în 1906, centrala era deja funcțională, dotată cu două hidroagregate Francis de câte 1200 de cai putere fiecare. Această investiție a permis orașului Cluj să beneficieze pentru prima dată de iluminat electric, marcând începutul electrificării urbane.

Spre comparație Clujul era înapoiat față de alte orașe mari din Transilvania din acest punct de vedere: Sibiu a fost unul dintre primele orașe din Transilvania și chiar din întregul spațiu românesc care a introdus iluminatul electric. Prima centrală electrică a fost pusă în funcțiune în 1896, marcând o etapă importantă în modernizarea orașului. În Brașov electricitatea a fost introdusă în 1898, în Arad – în 1897, în Timișoara încă din 1884, Timișoara fiind primul oraș din Europa continentală cu iluminat public electric, începând cu 12 noiembrie 1884.

De ce acest decalaj, mai ales față de orașe mai mici, ca Dej și Turda? Orașele mai mici ca Dej și Turda au beneficiat de apropierea de râuri și de resurse naturale — de exemplu lemn și cărbune – care au permis instalarea mai devreme a unor hidrocentrale sau termocentrale mici. Turda, de exemplu, avea industrie minieră și chimică, care necesita energie electrică, deci infrastructura a fost implementată mai devreme. Budapesta și alte orașe din vestul Ungariei erau prioritare în politicile de modernizare ale guvernului central. Clujul nu era văzut ca un centru industrial major în comparație cu orașe din Ungaria propriu-zisă. În 1905, Clujul introduce electricitatea în contextul unui val mai larg de modernizare urbană – iluminat public, tramvai și altele. Acest moment a marcat intrarea orașului în era tehnologică modernă, dar a venit cu o întârziere față de alte orașe comparabile.

Oraș An introducere curent electric Observații
Timișoara 1884 Primul oraș din Europa cu iluminat stradal electric (731 lămpi), produs local
Arad 1894 Centrală electrică proprie, inițial iluminat stradal
Sibiu 1904 Centrală electrică municipală
Dej 1903 Una dintre primele localități mici electrificate; folosit pentru industrie și iluminat
Turda 1903-1904 Posibilă centrală electrică proprie, pentru uz industrial (salină, fabrici)
Brașov 1891 (tramvai), 1901 (general) Tramvai electric în 1891 (alimentat prin cablu aerian)
Alba Iulia ~1904-1906 Date incerte, dar aproape simultan cu Clujul
Cluj (Kolozsvár) 1905 Iluminat public electric și tramvai electric din 1895 (cu abur, electrificat ulterior)
Oradea 1903 Electrificare influențată de dezvoltarea economică rapidă

Timișoara este excepția spectaculoasă: în 1884 avea deja iluminat public electric — primul din Europa, nu doar din Transilvania sau România. Brașov, deși cu iluminat stradal electric ceva mai târziu, avea un tramvai electric experimental încă din 1891, ceea ce îl face un oraș tehnologic avansat pentru vremea respectivă. Dej și Turda, deși orașe mici, aveau nevoi industriale care au grăbit instalarea energiei electrice. Clujul, în ciuda poziției culturale și universitare, a întârziat din motive mai degrabă administrative și strategice, nu tehnice.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism Berlin.

Articole similare