Închide

Consilier local: „Vreau ca în Cluj-Napoca curțile școlilor să se transforme în spații colorate, bine dotate, prietenoase cu copiii”. Ce propuneri au venit de la Banca Mondială pentru a schimba toate spațiile exterioare ale școlilor din oraș

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - sept. 15, 2021 0 450

Consilierul local Alexandra Oană, în prezent profesor în Cluj-Napoca în sistemul privat, a făcut un apel public către părinții clujeni să trimită propuneri de amenajarea a curților școlilor din Cluj-Napoca despre care spune că sunt la fel ca acum 30 de ani, „betonate, austere, lipsite de culoare, în care nu ai cu ce să te joci, unde nu te poți adăposti la umbră în timpul verii sau în care nu ai dotări pentru a face lecții în aer liber”. Într-una dintre dezbaterile organizate la Centrul de Inovare și Imaginație Civică al Primăriei Cluj a fost prezentat un Ghid pentru transformarea mai multor curți ale școlilor din Cluj-Napoca în spații colorare și prietenoase printr-o serie de amenajări proiectate de la scara privirii copiilor.

„Școala a început cu aceeași imagine familiară pe care o știm cu toții – careul de copii încolonați cuminte sub privirile primarului, preotului și ale poliției locale. Însă nu doar festivitatea de început de an a rămas încremenită în același tipar. Și curțile școlilor sunt neschimbate de mai bine de 30 de ani.  Aceleași spații betonate, austere, lipsite de culoare, în care nu ai cu ce să te joci, unde nu te poți adăposti la umbră în timpul verii sau în care nu ai dotări pentru a face lecții în aer liber. Practic, orice vizită în curtea școlii e o călătorie în timp pe vremea când eram noi copii. S-a vorbit în ultimele luni despre deschiderea curților școlare pentru comunitate, ca ele să să devină locuri de joacă după-amiaza și la final de săptămână. Acesta e doar primul pas! Nu e suficient să punem curțile școlilor la dispoziția comunității, ele trebuie dotate și amenajate conform standardelor secolului în care trăim”, a semnalat consilierul local Alexandra Oană.

Ea a mai spus că în Cluj-Napoca este nevoie de un regulament și de o practică unitată în ceea ce privește modul în care curțile școlare sunt folosite în timpul liber.

Un prim pas pentru a schimba fața curților școlilor din Cluj-Napoca pornește de la dorința părinților ca acestea să se transforme iar, în acest sens, Alexandra Oană a făcut un apel public ca aceștia să trimită sugestii pentru reamenajarea respectivelor spații. „Vreau ca în Cluj-Napoca curțile școlilor să se transforme în spații colorate, bine dotate, prietenoase cu copiii”, și-a fixat un obiectiv pentru următoarea perioadă consilierul local.

Aceasta a fost profesoară de engleză la Liceul Avram Iancu din Cluj-Napoca, unitate școlară de unde primarul Emil Boc a deschis anul școlar (într-o curte gri înfrumusețată cu un covor roșu) cu mesajul că Primăria investește 20% din bugetul local în educație. Consilierul local a mai activat la liceul Onisifor Ghibu, la Gheroghe Șincai și în prezent e profesoară în sistemul privat de învățământ.

Primăria a anunțat recent că dorește să modernizeze mai multe școli din oraș, la pachet cu străzile învecinate, prin concursuri de soluții. Un prim concurs de soluții va avea loc în luna octombrie și vizează modernizarea Liceului Nicolae Bălcescu la pachet cu mai multe străzi învecinate.

Într-una dintre dezbaterile organizate la Centrul de Inovare și Imaginație Civică al Primăriei din Cluj a fost prezentat un Ghid pentru transformarea mai multor curți ale școlilor din Cluj-Napoca în spații colorare și prietenoase cu copiii. Documentul a fost conceput de Triptic Studio în cadrul Planului Integrat de Dezvoltare Urbană 2021 – 2027 elaborat de Banca Mondială pentru municipalitate. Studiul a analizat patru școli din Cluj-Napoca – școala Radu Stanca din Zorilor, Școala Ion Agârbiceanu din Mărăști sau liceele Mihai Eminescu și Gheroghe Șincai și a venit cu propuneri de reamenajare a curților școlilor ca în afară. Toate spațiile de joacă trebuie să aibă propria personalitate și să se diferențieze unele de altele. Se recomandă evitarea platformelor de beton și a spațiilor deschise. Trebuie urmărită împărțirea spațiilor pe subdiviziuni, delimitate sau proiectate cu spații de legătură, trasee pe diverse planuri – drepte sau înclinate, pereți despărțitori sau module și construcții. În funcție de mediu sau climă, poziționare geografică, școlile pot fi la munte sau la mare, în zone deschise cu vânturi puternice sau cu soare puternic pe tot parcursul anului, acestea trebuie să se adapteze mediului și echipate corespunzător: cu copertine – pentru ploaie, ninsoare, soare, vânt”, au arătat proiectanții de la Triptic Studio.
Aceștia au reproiectat curțile la scara privirii copiilor și au venit cu o serie de propuneri care pot fi replicate în toate școlile din oraș.
Proiectanții de la Triptic Studio au ilustrat și cu o serie de imagini simulate cum pot arăta curțile școlilor Radu Stanca și Ioan Agârbiceanu din Cluj-Napoca dacă se aplică modulele de amenajare propuse de ei.
(simulări școala Radu Stanca)
(simulări școala I. Agîrbiceanu)
Planuri reamenajare curți școli:
sursă imagini Triptic Studio – primariaclujnapoca.ro, sursă foto cover Alexandra Oană Facebook

Nici un comentariu

Scrie un comentariu