Închide

Clujul de business și Clujul vieții de noapte. Ce impresie a lăsat orașul unui grup de studenți străini veniți să scrie despre „Emerging Cluj”. 

EconomieTop News by Kristina Reştea - ian. 30, 2015 0 502

 

Piață promițătoare pentru jucătorii din IT, „hub” de start-up-uri în regiune, încă prost conectată în ceea ce privește Infrastuctura, dar Capitală a Tineretului cu viață de noapte vibrantă și baruri bune – sunt câteva dintre liniile în care au descris Clujul un grup de studenți străini, alături de colegii români, care, după două săptămâni, analize și câteva interviuri și-au lansat concluziile de școală într-o revistă. Emerging Cluj.

Cei 25 de studenți, din România, dar și din Olanda, Nepal, Danemarca, Lituania, au lucrat timp de două săptămâni, la interviuri, cercetare și redactarea articolelor, iar în această săptămână, în cadrul unui seminar, și-au lansat concluziile: revista Emerging Cluj, publicație-rezultat a proiectului derulat în parteneriat de Facultatea de Business a Universităţii Babeş-Bolyai, cu academicieni ai Universităţii de Ştiinte Aplicate din Amsterdam.

 

DSC_1775

 

„Acești studenți sunt noii ambasadori ai Clujului, avem nevoie de ei, avem nevoie ca ei să spună că orașul e „THE place to be””, a spus, la lansare, consulul Olandei, Wouter Reijers. Așadar, dacă studenții străini interacționează cu mediul economic, dar experimentează și viața de noapte a orașului… cu atât mai bine! Care sunt concluziile după două săptămâni de analiză și cum i-a întâmpinat Clujul pe studenții străini? Eva Van Kempen, una dintre reprezentantele echipei și redactor șef al revistei, a împărtășit primele impresii cu Actualdecluj.ro.

„Am ajuns acum două săptămâni și suntem un grup de aproximativ 25 de studenți. Suntem aici să facem o revistă despre piața emergentă a Clujului. Am lucrat în perechi la articole, la interviuri, am făcut cercetare, iar acum am ajuns la seminarul de lansare”, spune Eva. Concluzii? Unde are Clujul “piețe emergentecu potențial? În IT, e primul răspuns. Din câte mi s-a spus, Clujul își spune „Silicon Valley”. Comparațiile nu îmi plac, în general. Silicon Valley e Silicon Valley. Dar sintagma mi se pare corectă în ideea că orașul e unul care se dezvoltă în ceea ce privește tehnologia, sunt multe cunoștințe în acest domeniu”, a constatat studenta din echipa “Emerging Cluj”. Alte piețe interesante: producția de mobilă, infrastructură (cu tot cu minusuri – „sunt și lucruri critice care se pot spune”), Transporturi. Clujul e un loc foarte foarte interesant în care să fii acum. În special olandezii investesc în România”, punctează Eva. Așadar, de ce ar veni un investitor străin la Cluj? Pentru că aici sunt persoane educate, care vorbesc bine engleza, salariile sunt mai mici decât în Vest, dar există productivitate, e răspunsul scurt.

 

„I loved it”

Cât despre impresia pe care a lăsat-o Clujul văzut de studenți, ca oraș, nu doar ca piață, răspunsul vine rapid. „I loved it”. (Înainte să apuc să pun semnul întrebării la capăt de propoziție). „Eu nu am mai fost în Europa Centrală și de Est până acum. Am fost suprinsă de cât de multe baruri bune sunt, nu știu dacă am voie să spun asta (zâmbește, n.red). Iar Tinerii sunt foarte dornici să te ajute, dacă nu găsești ceva sau ai nevoie de ajutor. Ne-am înțeles foarte bine cu colegii români. Există desigur diferențe culturale, dar de-asta suntem aici, ca să le depășim și să învățăm unii de la alții”, crede Eva. „Sper să mă întorc. Eu termin facultate în iunie, dar cu siguranță va fi un grup următor (care să continue proiectul, n.red.)”, conchide Eva.

 

 

 

Cum se vede orașul de business în „Emerging Cluj”

 

Clujul are peste 32.000 de companii, cu peste 150.000 de angajați și care cumulează o cifră de afaceri de 8 miliarde de euro – sunt primele date din deschiderea revistei, cu „orașul în cifre”. Clujul este interesant în special pentru companii care activează pe piețele de outsourcing, IT și dezvoltare de software. „Desigur, criza economică a afectat activitățile economice din Cluj, dar, din 2010, economia a experimentat o creștere robustă”, se menționează în unul dintre articole. Cel mai dezvoltat sector este cel al serviciilor, care adună 48% din totalul companiilor.

„Cluj-Napoca este Capitala Europeană a Tineretului în 2015– este mesajul cu care au fost întâmpinați, din diverse surse, studenții străini. Titlu meritat, consideră aceștia, având în vedere că una dintre concluziile Clujului „emergent” este că orașul are multe de oferit turiștilor, de la o viață de noapte „very lively” la o scenă de artă vizibilă. „Clujul trebuie să asculte comunitatea internațională de afaceri, pentru că ei știu ce caută investitorii”, e mesajul consulului Olandei, Wouter Reijers, care mai punctează și nevoile Clujului în ceea ce privește Resursa Umană: e nevoie de mai mulți specialiști în IT și școli profesionale. „România ar trebui să se dezolte și în sectorul de Sănătate”, mai spune consulul citat în Emerging Cluj.

Cluj-Napoca e nu doar capitala Transilvaniei și, pentru un an, a Tineretului în Europa, ci și capitala energiei regenerabile. Sau cel puțin așa se vede orașul în revista studenților, care menționează că aici există sau se fac planuri de proiecte pentru investiții în centrale solare, de biomasă ori în hidro-energie. De asemenea, Clujul ar fi și „hub-ul economic” al Transilvaniei, iar în anii recenți aici s-au născut aici multe afaceri: în special start-up-uri în IT.

Iar după atâtea imagini despre promițătorul Cluj economic, care, de la un articol la altul e „capitală”, „hub”, „centru”, ultima imagine a Clujului emergent nu mai e atât de pozitivă. Deoarece capitolul e Infrastructura, unde România cheltuie mult și prost. În ultimii zece ani România a cheltuit cel mai mare procent din PIB pentru investiții publice, în comparație cu alte țări din Uniunea Europeană, ca Polonia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia sau Slovenia. Din păcate, nivelul cheltuielilor ridicate nu se reflectă în calitatea infrastructurii, după cum se menționează în raportul anual al Consiliului Fiscal”, se menționează într-un articol, care vorbește însă și despre planuri și promisiuni de îmbunătățire pentru anii următori.  

Echipa primului număr:

 

DSC_1790

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.