Închide

Clujul, dator vândut pentru mulți ani de acum înainte. 50.000.000 de euro, împrumut pentru 500 de km de drumuri

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - aug. 31, 2016 1 1074

Pentru ca politicienii care s-au perindat în ultimii ani pe la șefia Consiliului Județean n-au știut cum să-și chivernisească bugetul, în anul de grație 2016 s-a pus la punct strategia privind îndatorarea Clujului pentru mulți ani de acum înainte, în scopul reabilitării a 500 de km de drumuri județene.  „Nu există, din păcate, alternative, dacă ne dorim să îmbunătățim infrastructura rutieră. Bugetul nostru e limitat, nu dispunem de sume care să acopere lucrările de modernizare a drumurilor pe care le avem în administrare. Putem continua să peticim dintr-un loc în altul, dar asta nu va schimba cu nimic starea actuală a drumurilor” a arătat noul președinte al Consiliului Județean, Alin Tișe. Așa se face că reprezentanții Consiliului Județean au angajat o firmă de consultanță (VMB Partners), care va finaliza în câteva zile întreaga procedură de accesare a unui credit bancar, în valoare de 50.000.000 de euro. Situația nu e deloc îmbucurătoare, dacă este să avem în vedere că administrația județeană girează credite bancare și pentru alte structuri subordonate, precum Aeroportul sau Compania de Apă, astfel că gradul anual de îndatorare a bugetului instituției se cam apropie de limita legală admisă. Mai concret, noul împrumut la care va recurge Consiliul Județean va urca gradul de îndatorare la peste 23% (blocajul financiar poate surveni la un grad de îndatorare ce trece de 30%), ceea ce presupune că administrației județene nu-i prea mai rămâne loc de alte cheltuieli de investiții.

Iar problema drumurilor e departe de a se fi încheiat

Împrumutul de 50.000.000 de euro va include lucrări de reabilitare pentru 500 de km de drumuri județene. Consiliul Județean Cluj are, însă, în administare peste 1.200 de km de drumuri, astfel că împrumutul vizează lucrări pe mai puțin de 50% dintre acestea. Tișe a explicat că în acordul cu firma de consultanță va exista o analiză detaliată, care va cuprinde în primul rând acele tronsoane care au nevoie de lucrări capitale, drumuri pentru care există deja efectuate studiile tehnice de specialitate. „Sunt vizate drumurile care au mai fost cuprinse în diferite programe de reabilitare, programe care s-au blocat pe parcurs din lipsă de fonduri. Cu acest împrumut, nu vor mai exista piedici, firmele vor putea lucra în paralel pe mai multe tronsoane afectate, conform angajamentului contractual” , a mai precizat el. Pe termen de cel puțin doi, trei ani, vor exista așadar fonduri pentru reabilitarea a 500 de km de drumuri, însă, după această perioadă Consiliul Județean va continua să ramburseze creditul banacar uriaș pe care se pregătește să-l acceseze. Datoria se poate întinde poate chiar pe  7-10 ani – dacă e să ne raportăm la creditele anterioare accesate, de pildă, pentru Aeroport – ceea ce denotă că din bugetul Consiliului Județean cu greu vor mai putea fi suportate, în viitor, și alte proiecte majore de investiție.

Cu regii și companii bănoase în ogradă, Consiliul Județen nevoit să se împrumute pe la bănci

Anual, bugetul general al județului Cluj se cifrează la aproximativ 160-170 de milioane de euro. În mare parte, această sumă asigură funcționarea Consiliului Județean, precum și a unor instituții de stat subordonate (o treime încasează numai Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului). Pentru partea de dezvoltare, în 2016, Consiliul Județean a mai rămas cu aproximativ 40 de milioane de euro. Iar acești bani sunt destinați pentru tot ceea ce înseamnă co-finanțarea unor proicte europene, lucrări de modernizare la diferite structuri (spitale, școli, companii, regii), reparații/modernizare de drumuri etc. De ce mereu dispune și a dispus administrația județeană de o sumă atât de mică, la capitolul cheltuieli de dezvoltare? Pentru că deși deține în custodie unele dintre cele mai bănoase regii și companii de stat, precum  Aeroportul Internațional „Avrma Iancu” Cluj, Tetarom, Compania de Apă Someș, Univers T, Agro Transivania sau Societatea de Drumuri Județene, niciuna nu-i aduce vreun beneficiu financiar. Dimpotrivă, de ani de zile, din infimul buget pe care-l are la dispoziție, Consiliul Județean continuă să sprijine și investițiile și cheltuielile acestor companii și regii, să le gireze creditele și să le cofinanțeze proiectele europene. La schimb, din profitul pe care în mod normal se presupune că aceste companii/regii ar trebui să-l genereze,  administrația județeană nu se întâlnește cu niciun leu. Și deși au mai fost discuții privind privatizarea acestor structuri, interesele politice privind irosirea banului public au fost evdient, de fiecare dată, mult mai puternice.

 

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.
  • Articole similare