Închide

Clujul Alege. Dezbatere electorală pe noua pietonală Universității: „Nu avem mai multe mașini decât orașele europene/ Clujenii trebuie încurajați să nu le mai utilizeze în oraș”

ActualitateAdministrațiePoliticaTop News by Actual de Cluj - apr. 12, 2024 0 431

Cum vor face Clujul mai verde și mai sănătos dacă vor ajunge la butoane în fruntea orașului sau județului? Ce vor face mai bine pe partea de reducere a poluării generate de trafic sau cât de ferm  vor acționa pentru a radia eticheta „Clujul Pute” consacrată în ultimii ani și genrată de felul în care se gestioneaă gunoiul în oraș și județ?

Au răspuns Sabin Sărmaș (independent), Viorel Băltărețu (Alianța Dreapta Unită), candidați la Primăria Cluj-Napoca, Florian Nicula (SOS), candidat la Consiliul Județean și în PE,  candidați  Radu Lupaș (PSD), candidat la Consiliul Local, Ramona Strugariu (REPER) candidată la PE, Adriana Cristian (Alianța Dreapta Unită), candidată la PE și la Consiliul Local.

Aceștia au răspuns la întrebările societății civile în cadrul primei dintre cele 6 dezbateri electorale inițiate sub umbrela Clujului Civic, Clujul Alege și organizate în cetate, pe noua stradă pietonală Universității cu candidații la alegerile din 9 iunie.

Trei scaune pentru celelalte partide cu candidați – AUR, PNL și UDMR – au rămas goale.

 

 

În ceea ce privește creșterea calității aerului, Ramona Strugariu a menționat că susține implementarea unui proiect prin care fiecare clujean să planteze un copac  „Așa ajungem la 300.000 de copaci plantați în oraș. Și putem planta și pentru fiecare copil născut încă un copac. Este o politică care funcționează în alte țări. În Australia există programe prin care, dacă nu plantezi, nu primești rezidența. La fel, în Belgia, dacă defrișezi ca să construirești, ești obligat să plantezi același număr de copaci acolo unde administrația îți indică”, a spus Strugariu. Aceasta a arătat că militează pentru un Cluj curat, verde, cu un ring pe modelul orașelor europene (mult mai ieftin ca metroul), conectat la cartiere dar și pentru programe clare pe partea de gunoi prin care oamenii să conștientizeze că deșeurilele se pot refolosi dacă sunt selectate și reciclate, în viața de zi cu zi. „La Bruxelles, mașinile de colectare nu au voie să colecteze aleatoriu sacii în care oamenii colectează gunoiul”, a mai spus ea.

Florian Nicula a spus că la nivelul județului sunt probleme cu aerul care este respirat, dar și a pădurilor, fiind nevoie de o analiză și de un plan de măsuri pentru a conserva ”acest izvor de aer curat”. „Ne interesează aerul din locuințe. Planul cu măsurarea radonului a celor de la UBB ar trebui generalizat. Sunt foate multe de spus și despre calitatea aerului la locul de muncă (…) Pentru partea de trafic ar fi nevoie de măduri imediate pnetru că traficul din suburbii spre Cluj și înapoi este infernal. (…) Și eu pentru selectarea deșeurilor trebuie să fiu mai educat”, a arătat Nicula.

Sabin Sărmaș a arătat că dimensiunea verde trebuie abordată la nivelul municipiului Cluj-Napoca prin trei componete: reducerea emisiilor, care implică restructurarea totală a transportului în comun, care să fie unul fără emisii, sau programe de micromobilitate urbană bazată pe e-bike, valorificarea deșeurilor și transformarea în agent termic, creșterea spațiilor verzi și crearea unui registru al acestora.

„Nu sunt mai multe mașini în Cluj ca media din orașele europene. Nu trebuie să le spunem clujenilor să renunțe la mașini, ci să îi încurajăm să nu le mai folosească în oraș. Și asta cu un transport public eficient, cu regândirea traseelor și eficentizarea rutelor. Pentru că acestea n-au mai fost upgradate din anii ’60. Centura este vitală, pentru că altfel ne vom scufunda ca oraș. La fel și centura de nord pe care, dacă nu o facem, vom avem peste zece ani aceleași probleme ca acum. Micromobilitatea este la fel de importantă. (…) E cumplit ca la Cluj să vedem că, deși aruncăm selectiv, firma colectează după cum vrea mușchiul ei. Primăria trebui să ne arate că plătim corect pentru un serviciu. Mirosul e un brand de oraș și am ajuns de caterincă națională. Vechea groapă este problema și trebuie să ajungă conformă. Nu există soluții miraculoase, trebuie să scăpăm de rampa temporară și apoi să fie funcțional sistemul de colectare și depozitul (…) La fel și pe partea de zgomot și poluare. Există sancțiuni și, atunci când se depășesc indicatorii, trebuie să începem să dăm amenzi aeroportului”, a menționat Sabin Sărmaș.

Viorel Băltărețu a afirmat că în 10 ani Clujul trebuie să atingă 50 de mp de spațiu verde pe cap de locuitor, în condițiile în care acum suprafața este la jumătate. 28,64 mp/cap/locuitor. „În 4 ani voi face centura metropolitană pentru că, să recunoaștem, va fi greu să schimbăm mentalitatea și ne e greu să venim cu bicicleta și autobuzul. Aceasta va rezolva și stresul și poluarea din oraș”, a mai spus Băltărețu.

Adriana Cristian a subliniat că viteza cu care se fac lucrurile în Cluj nu este corespunzătoare așteptărilor, fiind nevoie de investiții în mai mult spațiu verde.

„Pe partea de deșeuri s-au făcut atât de multe greșeli. E dificilă situația și minte cine zice că poate să o rezolve în 2 ani. Nici să reciclăm corect nu știm. Nu se știe dacă trebuie să speli sau nu un pahar și dacă îl pui în pungă, contaminează celelalte deșeuri. Cei din Primărie spun că au făcut aceste sesiuni de informare la cinema Daci și Mărăști, dar în continuare nu știe nimeni. Trebuie ca zona de instruire să meargă către administratorii de bloc. Pentru colectare și miros, trebuie să stăm la masă și să rezolvăm problemele la nivel metropolitan”, a spus Adriana Cristian.

Radu Lupaș a explicat că viitorul Consiliu Local al municipiului Cluj-Napoca va trebui să lucreze unitar, iar peste patru ani să poată spune că a reușit, nu pentru partide ci pentru cetățeni.

”Orașul arată bine, străzile arată bine, ar trebui să săpăm o stradă să pune parcări dedesubt și să  punem și un pic mai mult de spațiu verde dacă tot am amenajat o piață. Avem parcuri care arată foarte bine, dar ar trebui data viitoare să vedem cum facem și mjloace ce transport în comun să fim siguri că ajungem la parc sau un trotuar mai larg care să ajungă la parc. Ne dorim să fim constructivi, nu să criticăm. Cel mai important aspect e ca cetățenii să reușească (…) Cred că deședurile pot ajunge un brand pozitiv al Clujului. Sunt gropi de gunoi care le transformă, spre exemplu, în produse finite, în scaune. Împreună, instituții și privați putem să facem acest lucru și la noi. Apoi toată lumea va cumpăra astfel de produse (…) Benzi dedicate ar trebui și parcări subterane, mai multe, în cartiere, sub parcuri (…)Și benzi dedicate. Eu nu pornesc acum de acasă cu bicicletat pentru că mă tem pentru viața mea având în vedere că pistele sunt întrerupte „, a menționat Radu Lupaș.

Dezbaterea face parte dintr-un ciclu de întâlniri inițiate de platforma Clujul Civic și Consiliul Civic Local care vor continua până înaintea alegerilor din 9 iunie. Dezbaterile se transmit și în mediul online, pe Facebook, pe grupul Clujul Civic.

Următoarea confruntare va avea loc în 25 aprilie și va viza Clujul Economic.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu