Închide

Clujenii vor putea ajunge la frontiera cu Ungaria în două ore și 14 minute după finalizarea giganticului proiect de electrificare a căii ferate, unde lucrările au început în urmă cu trei luni și costă aproape două miliarde de euro

Economie by Actual de Cluj - mart. 27, 2024 0 174

Clujenii vor putea ajunge la frontiera cu Ungaria în două ore și 14 minute după finalizarea giganticului proiect de electrificare a căii ferate, unde lucrările au început în urmă cu trei luni și costă aproape două miliarde de euro.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va crește considerabil viteza de circulație pe calea ferată. Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei plus TVA, iar finalizarea celor patru contracte aflate în lucru este estimată pentru cel târziu 2027.
Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de două ore și 14 minute pentru un tren interregio, iar un tren regio va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în aproximativ două ore și 20 de minute.

Spre comparație, cu mașina pe DN1E60 – altfel cel mai periculos drum din Cluj – durata călătoriei este de două ore și 40 de minute.

Linia de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor, prin Oradea spre frontiera cu Ungaria e prima linie de cale ferată electrificată după Revoluție, cu bani europeni, după cum arată o informare a CFR Infrastructură.

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de aproximativ 14,8 km, este structurată pe patru loturi – Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km), Aghireș – Poieni (36,53 km), Poieni – Aleșd (52,74 km) și Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km). Pentru trei din cele patru loturi au fost emise autorizațiile de construire, e vorba de loturile 1, 2 și 3, iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației. ”La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni. Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj”, precizează CFR Infrastructură.

Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de aproximativ 7,6 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei de cale ferată pe o lungime de aproximativ 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

Pentru toate cele patru contracte CFR Infrastructură a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi.

Iată informațiile la zi pentru toate acestea:
🚧 Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
🚧 Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
🚧 Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
🖋️ Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Contractele includ modernizarea a nu mai puțin de 43 de stații, halte și puncte de oprire. Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli sau zone de așteptare, case sau automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, toalete inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale  și altele. La exterior, inclusiv în punctele de oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, cu bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, plus marcaje directoare colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.

Lucrările mai includ și amenajarea a peste două sute de poduri sau podețe – mai exact 244 – dar și patru tuneluri și 74 de treceri la nivel cu calea ferată automatizate.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu