Închide

Cine sunt câştigătorii clujeni de la EU vs Virus, competiţie lansată de Comisia Europeană. Fac o platformă pentru spitale, donatori şi furnizori

EconomieITSănătateTop News by Kristina Reştea - mai 04, 2020 0 874

 

Dacă aţi deschis internetul în primele zile ale pandemiei (şi dacă citiţi acest articol sigur aţi făcut asta), e foarte probabil ca „wall”-ul de Facebook să vă fi fost inundat de mesaje legate de COVID-19, lipsurile din spitale şi mobilizarea societăţii civile. Mai mult decât niciodată, au apărut liste peste liste cu echipamente necesare în unităţile medicale, dar şi grupuri informale sau asocieri de ONG-uri care au strâns bani din donaţii, au cumpărat materiale şi le-au dus în spitale, pentru cei mai expuşi în această luptă – personalul medical. Companii şi donatori s-au mobilizat să dea bani, listele anunţate de asociaţii crescând de la o zi la alta, unele ONG-uri şi-au unit forţele, tocmai pentru a fi mai eficiente. S-au acoperit nişte nevoi, dar au rămas şi lipsuri. În plus: cum ştii că banii donaţi merg exact acolo unde trebuie? Cum ajung donatorii la liste cu necesarul din spitale? In ce spitale e mare nevoie de ajutor? Cui să se adreseze reprezentanţii unităţilor sanitare pentru a cere sprijin, dincolo de cel al autoritatilor, dacă acesta nu e de ajuns? Dar cei care cumpără – de unde cumpără şi ce fel de echipamente (stiu ei sa analizeze corect preţuri, calitate, acreditări)? Ce fac producătorii, unde îşi expun marfa? Lipsuri sunt, bunăvoinţă este, donatori ar fi şi chiar şi echipamente se gasesc. Lipseşte, poate, printre altele, coordonarea. La astfel de întrebări şi-au propus să răspundă câţiva clujeni adunaţi în echipa Donescu – o platforma de donare de tip marketplace, care să reunească spitalele, ONG-uri, companii, donatori și furnizorii de echipamente medicale și care în viitor să poate fi utilizată ca platforma de tip crowdfunding. Soluţia lor se numără printre cele 117 câştigătoare la competiţia paneuropeană EUvsVirus.

 

Competiţia Comisiei Europene: peste 20.000 de participanţi, 117 echipe câştigătoare

În weekend-ul 24-26, aprilie Comisia Europeană a găzduit evenimentul paneuropean #EUvsVirus. „Hackatonul”, condus de Consiliul European pentru Inovare și organizat în colaborare cu statele membre UE, a reunit societatea civilă, inovatorii, partenerii și investitorii din întreaga Europa. Scopul: dezvoltarea de soluții inovatoare menite să combată epidemia COVID-19.  Competiţia a fost structurată pe mai multe categorii de probleme ce necesită soluții pe termen scurt, în ceea ce privește sănătatea și viața, continuitatea activităților profesionale, munca și educația la distanță, coeziunea socială și politică, finanțele digitale și alte provocări, în contextul coronavirusului.

România a avut 1438 participanţi. In total, peste 20.900 de persoane s-au înscris în ineditul eveniment virtual, un hackathon paneuropean. S-au propus 2160 de soluţii, iar juriul a ales cele mai bune proiecte, pentru a sprijini lupta globală împotriva pandemiei COVID-19. Mai precis, au fost selectate 117 echipe câştigătoare, dintre care 12 cu participanţi din România. Autorii soluțiilor câștigătoare au fost invitați să se înscrie pe o platformă a Consiliului European pentru Inovare (COVRC), cu scopul de a facilita conectarea cu utilizatorii finali, precum spitalele, și de a asigura accesul investitorilor, fundațiilor și al altor modalități de finanțare din întreaga UE. De asemenea, organizaţii partenere au pus la bătaie 100.000 de euro, distribuite de parteneri câştigătorilor aleşi.

 

Donescu de la Cluj

Printre câştigători, locul 1 la domeniul Digital Finance, challenge-ul Enable crowd to help financially: Donescu, platforma de donare de tip marketplace care să reunească donatorii, spitalele și furnizorii de echipamente medicale și care în viitor să poate fi utilizată ca platforma de tip crowdfunding. Descrierea proiectului AICI

 

 

 

 

Nevoia de la care a apărut proiectul e destul de clara: multe ţări se confruntă cu lipsuri de echipamente medicale şi  de protecţie. Autorităţile sunt copleşite sau luate prin surprindere, au constatat reprezentanţii echipei Donescu de la Cluj. Există, pe de altă parte, ONG-uri, companii si cetăţeni dispuşi să se implice şi să doneze; dar au apărut şi piedici. Printre acestea, echipa Donescu punctează: reprezentanţii spitalelor sunt copleşiţi de telefoane de la potenţiali donatori, unele unitati au primit mai mult decât aveau nevoie, în vreme ce altele rămân cu lipsuri. Donatorii sau ONG-urile care intenţionează să cumpere echipamente riscă să dea de furnizori cu probleme sau cu produse de calitate îndoielnică, iar cei dispuşi să contribuie cu bani pentru sprijinirea spitalelor nu au întotdeauna siguranţa că donează pentru ceea ce trebuie. Aşadar, o soluţie care să acopere astfel de elemente ar fi o platformă marketplace de crowdfundnung, care ar facilita relaţia dintre nevoile spitalelor, furnizori, doatori. În câteva zile, membrii echipei Donescu au discutat cu reprezentanţi din spitale, furnizori, ONG-uri şi au identificat problemele existente, spun ei. Noua platformă ar avea liste actualizate şi centralizate cu nevoile spitalelor şi se vor promova producători locali, pentru a ajuta şi economia. Donaţiile vor fi monitorizate, promit cei de la Donescu. „Avem grijă de toate, inclusiv de verificarea şi alegerea celor mai bune oferte de produse medicale, în funcţie de preţ şi termene de livrare”, arată prezentarea oficială a proiectului. Platforma va conţine şi date care să le arate celor dispuşi să ajute unde ar fi cea mai mare nevoie de ajutor. Acum ar urma să se construiască o versiune Beta de MVP (minimum viable product), iar pentru validare e nevoie de sprijin din spitale, ONG-uri, furnizori de echipamente medicale. Dar şi de finanţare, pentru a se susţine. Platforma ar fi una viabilă şi dincolo de criza COVID-19, cred initiatorii ei. Mai ales într-o ţară în care spitalele publice au încă mari probleme de finanţare.

Călin Şipoş, din echipa Donescu, a explicat pentru Actualdecluj.ro cum e gândit proiectul şi încotro se îndreaptă.

 

Actualdecluj.ro: Care e povestea din spate: care a fost contextul în care a venit ideea?

Calin Sipos: Colega noastra, Ioana, este membră a unui ONG (Rotary Visio Cluj) şi în aceasta calitate fusese implicată în ultima lună în colectarea de donaţii şi distribuirea acestora către spitalele din Cluj. Pe parcurs, ea s-a confruntat cu numeroase obstacole şi întârzieri în procesul de centralizare a necesarului de echipamente a spitalelor, de achiziţie a acestor echipamente, precum şi în detectarea apariţiei peste noapte a unor furnizori medicali neacreditaţi şi neomologaţi. Toate aceste deficienţe identificate au constituit baza pe care s-a conturat ideea noastră de proiect.

Ce vă propuneti cu proiectul? Concret: cum va funcţiona platforma? 

Proiectul Donescu nu se rezumă doar la platformă. Scopul final este de a construi în jurul său o comunitate de oameni dedicaţi şi responsabili, care să contribuie la susţinerea sistemului public medical din România, privat de echipamentele medicale şi de protecţie atât de necesare desfăşurării actului medical. Să nu uităm că sistemul medical din România dispune de cea mai redusă finanţare dintre toate ţările membre UE (cu doar 5% din PIB), iar salariul minim pe economie este, de asemenea, unul dintre cele mai reduse din cadrul UE, ceea ce face imposibil accesul marii majorităţi a populației la sistemul privat de sănătate.

Si ce aduce proiectul nou, eficient sau inovator, faţă de alte site-uri sau tentative de a centraliza nevoile si oferta intr-o astfel de perioadă?

În momentul de faţă sunt doar anumite tentative de platforme. Ceea ce ne propunem noi mai exact este în primul rând să facem acea legătura între spitale, donatori şi furnizori. Ce ne diferenţiază aici este modul în care facem acest lucru, adică nu doar punem în legătură, ci şi facilităm aceste interacţiuni. Vorbim de verificare furnizori, colaborări cu ONG-uri şi alte entităţi care deja fac donaţii. În al doilea rând, platforma este la stadiul de marketplace, dar modelul ţintă este acela de a fi un crowdfunding-marketplace şi după ce trece această perioadă. O abordare care implică ambele modele de business nu mai este pe piaţa ţintă. În al treilea rând, vrem să oferim transparenţă în procesul de donaţie, prin faptul că donatorii pot vedea unde au ajuns banii lor şi traseul achiziţiilor, de la furnizori la spitale. Vrem să optimizăm procesul de achiziţie, în momentul de faţă, din cauza birocraţiei, sunt întârzieri în livrările de echipamente.

 

Spuneţi în prezentarea proiectului că aţi făcut o sondare a pieţei şi a nevoilor. Aţi luat legătura (cu feedback pozitiv) inclusiv cu manageri de spitale şi autorităţi? Datele oficiale venite direct de la sursă sunt, cred, vitale, pentru ca un astfel de proiect să funcţioneze.

Cum am spus înainte, colega noastră Ioana a fost efectiv implicată în campanii de donaţii pentru spitale şi a văzut care sunt, concret, problemele din teren. Înainte de a ne avânta în hackaton, Ion Gheorghe Petrovai (manager FreshBlood, comunitate care si – a propus sa sustina startup-uri active in domeniul Sanatatii, n.red.) și-a alocat o oră pentru a ne da sfaturi și a ne pune la curent cu obstacolele în ceea ce privește realizarea acestui proiect. În plus, avem norocul să avem în echipă două colege (Alexandra şi Florina) care sunt din domeniul medical şi au luat legatura cu spitale, ONG-uri şi furnizori de echipamente medicale în mod direct şi au realizat și chestionare pe anumite grupuri de facebook relevante. Este nevoie însă să continuăm aceste demersuri şi, desigur, să ajungem şi la nivel de autorităţi, pentru ca astfel să reuşim să avem un impact mai bun.

Proiectul e gândit şi în termeni de business? Cum veti monetiza ideea? 

În momentul de faţă, proiectul Donescu este gândit să aibă în spate un ONG. Aşadar modelul de business este cel al unei întreprinderi sociale. Ca forme de monetizare, avem în vedere diversele granturi disponibile, donaţii/sponsorizări. Pe lângă acestea, vrem să negociem tarife preferenţiale/comisioane cu furnizorii, precum şi monetizarea prin integrarea unei platforme de plăţi, de unde am obține un procent mic, dar recurent din toate donaţiile către platformă. În viitorul apropiat avem în vedere sa oferim un pachet de beneficii furnizorilor şi donatorilor pentru a-i încuraja să se alăture platformei şi să revină pentru donaţii recurente.

 

Aveţi în vedere şi partea de siguranţă şi verificare? Mă gândesc acum la producători – sa va asigurati ca cei cu care se intră în legătură să aiba produse certificate, de exemplu – dar si la ONG-urile care cer donaţii de la publicul larg.

Da, pe platformă vom adăuga doar producătorii si furnizorii verificaţi în prealabil. Verificarea va fi pe de o parte pe parte financiară – adică să nu fie firme în insolvenţă, să nu aibă procese pe rol etc., pe de altă parte, vom avea în verede certificarea produselor. Viziunea echipei Donescu este de a crea cea mai transparentă și de încredere platformă de crowdfunding-marketplace a UE, axată pe echipamente medicale.

 

În ce fel vă ajută câştigarea premiului de secţiune la acest hackathon şi ce urmează pentru voi? Care crezi că ar fi un termen realist pentru lansare?

Câştigarea premiului sperăm să ne ofere un grad crescut de vizibilitate şi să ne faciliteze contactul în primul rând cu actori din zona de sănătate publica, ONG-uri şi alte organizaţii implicate în donaţii, furnizori şi, desigur, surse de finanţare, pentru a asigura sustenabilitatea proiectului mai ales în fazele incipiente. În calitate de câştigători, am fost invitaţi să facem parte în perioada 22-25 mai la un matchaton organizat sub egida Consiliului European pentru Inovare. Acest matchaton are drept scop realizarea unui matching între echipele câştigătoare ale hackatonului EUvsVirus cu potenţiali investitori, ONG-uri, furnizori de servicii medicale (spitale) şi alţi participanţi marcanţi la nivelul UE, pentru a facilita punerea în practică şi finanţarea în continuare a ideilor câştigătoare. În ceea ce priveşte proiectul nostru, acesta s-a transformat într-un proiect de suflet, pe care dorim să îl dezvoltăm în continuare. Pentru următoarea etapă ne propunem să construim şi să lansăm platforma la nivel local. Avem deja discuţii avansate cu potentiali donatori (ONG-uri), spitale si furnizori de echipamente. O dată funcţională această platformă, dorim să o scalăm şi să o replicăm şi la nivelul altor ţări în curs de dezvoltare, care se confruntă cu probleme similare legate de subfinanţarea sistemului public de sănătate. De asemenea, avem în vedere dezvoltarea soluţiei de crowdfunding care să permita colectarea de fonduri importante, necesare donării unor echipamente de valori mai mari, absolut necesare bunei desfăşurari a activităţii spitaliceşti în România.

 

Cum arată echipa, din ce zone/ domenii veniţi? 

Iniţiativa participării la acest hackaton a venit de la Endre, coleg cu noi în Cluj Startups. În jurul iniţiativei ne-am grupat 10 membri ai Cluj Startups. Cluj Startups este un ONG local, care activează din 2012 şi care are ca misiune facilitarea şi cresterea ecosistemului de startup-uri prin programe educaţionale, mentorat, consiliere, organizare de evenimente, promovări, investiţii si colaborări cu diverse organizaţii publice sau private din ţară şi străinătate. Hackathon-ul a fost o oportunitate pentru a valorifica potențialul fiecărui membru în atingerea unui scop comun, și anume livrarea unor soluții pentru provocările cu care se confruntă spitalele în contextul actual. De la decizia de a forma echipa comună si a participa până la ideea de proiect a fost doar un pas. Am făcut iniţial un brainstorming, iar ideea de construire a unei platforme de donaţii de tip marketplace a fost acceptată în mod natural, ca aâand cel mai mare impact potenţial asupra societatii şi a medicilor care luptă în linia întâi. Ceea ce considerăm că a constituit unul dintre avantajele noastre forte în cadrul competiţiei l-a reprezentat diversitatea membrilor echipei noastre, fiecare aducându-şi aportul în domeniul său de expertiză, la realizarea platformei. Membrii echipei noastre sunt: Endre Hunnyadi (Analist de date, Business); Ioana Coroiu (Business, Financiar); Călin Sipos (Business Development & IT); Alin Pausan (Marketing, Vânzări); Alexandra Ureche (student UMF – relaţia cu spitalele); Florina Truta (PHD, UMF – relaţia cu furnizorii de echipamente medicale); Valeriu Moldovan (Marketing, UI/UX Design); Mihai Dornea (IT); Eric Bals (IT). De asemenea, Mircea Vădan şi echipa Cluj Startups ne-au oferit sprijin la hackathon şi ne vor sprijini şi în etapa urmatoare. Faptul că ne cunoşteam şi că eram ghidaţi de principii similare a contribuit foarte mult la sudarea relaţiilor dintre noi şi la succesul proiectului.

 

 

 

„Avem deschidere din partea spitalelor şi a ONG-urilor”

La rândul său, Ioana Coroiu, colega din echipă care a dat de greu „pe teren”, ne explică care sunt perspectivele ca proiectul să prindă contur. „Fac parte dintr-un Club Rotary şi am fost implicată direct în tot procesul acesta de colectare de fonduri, achiziţie echipamente de protecţie şi donaţii către spitale. Asta mi-a permis să iau pulsul la cald şi să îmi formez o imagine realistă asupra procesului şi a blocajelor care s-au produs pe parcurs. Avem deschidere atât din partea spitalelor la care am contribuit cu donaţii (sunt 7), cât şi din partea altor ONG-uri cu care am discutat. Pentru furnizorii de echipamente este o oportunitate în primul rând pentru că îşi pot promova produsele, dar si pentru că evită astfel problemele de cash-flow cu care s-au confruntat – spitalele trebuie să achiziţioneze orice prin plaforma de achiziţii publice SICAP, unde termenele de plată sunt 10-60 zile), iar furnizorii aveau nevoie de avans de plată sau cel puţin de o plată la timp. Prin plata făcută de donatori se evita astfel de blocaje, iar furnizorii îşi pot primi plata la timp. Nu în ultimul rând se poate transparentiza tot procesul. Donatorul poate alege unde doreşte să doneze şi va fi notificat în permanenţă cu privire la stadiul donaţiei sale”, spune Ioana. Aceasta a mai menţionat că verificarea furnizorilor este „un obiectiv important”, în contextul în care criza aduce cu ea şi oportunişti. „Tocmai pentru că au apărut o serie de furnizori peste noapte, care nici măcar nu aveau obiect de activitate producţia de echipamente medicale. Dorim să facem verficari prealabile la data înscrierii lor pe platformă, pentru a preveni eventuale fraude”, susţine Ioana.

Manager Transilvania IT Cluster: „Incercam sa identificam parteneri. Este foarte important raspunsul autoritatilor centrale

Reprezentantii ecosistemului local de startup-uri sustin initiativa Donescu. „Ne bucurăm să vedem că românii au răspuns extrem de bine la această inițiativă, s-au înscris aproape 1500 de conaționali, care au venit cu idei extrem de bune și au demonstrat că se pot depăși frontierele digitalizării. 12 echipe cu membri din România au reușit să câștige premii, iar asta înseamnă că au reușit să identifice soluții viabile pentru a depăși această criză”, puncteaza Bianca Muntean, manager Transilvania IT Cluster. „Avem și o echipă formată din clujeni, ei au realizat proiectul Donescu, o platformă de matchmaking și crowdfunding, un proiect realizat de la zero, care a reușit să impresioneze juriul Hackathonului. Este o inițiativă foarte bună, un proiect care poate într-adevăr să ajute mai ales că sunt foarte multe inițiative de strângeri de fonduri și o platformă comună ar fi extrem de benefică. Impreuna cu partenerii nostri din ecosistemul local si regional de inovare suntem alături de ei în continuare și îi susținem, vom face webinarii și mentorat și vom promova aceste proiecte. Încercăm să identificăm parteneri pentru aceste proiecte și credem în continuare că este foarte important răspunsul autorităților centrale din Romania, care ar trebui sa ne sustina in aceste demersuri si către care mergem încă o dată și le solicităm implicare și susținere”, puncteaza Muntean.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.