Închide

Cele mai populare festivaluri, instituții și organizații de cultură din Cluj. Cum arată votul din Capitala Europeană a Tineretului 2015

ActualitateTop News by Actual de Cluj - mai 06, 2015 1 614

TIFF, Electric Castle și Jazz in The Park sunt cele mai populare festivaluri ale orașului, Filarmonica (fără sediu) și centrul de artă Fabrica de Pensule se numără printre organizațiile din domeniul cultural care se bucură de notorietate, Muzeul Etnografic al Transilvaniei este considerat unul dintre cele mai interesante muzee din Cluj, iar spațiul de evenimente culturale de care au auzit cei mai mulți tineri este Cluj Arena. Acestea sunt câteva dintre datele care reies în urma sondajului desfășurat în luna aprilie prin intermediul site-ului www.clujulareatitudine.ro, în cadrul unui proiect lansat de Asociația Femeilor de Afaceri (AFA) Cluj.

Tinerii clujeni apreciază festivalurile, cinematografele și spațiile de evenimente culturale din oraș, în timp ce instituțiile și centrele culturale, muzeele, bibliotecile și galeriile de artă mai trebuie să convingă și să cucerească acest public – sunt concluziile transmise de responsabilii de proiect, care au făcut azi publice rezultatele sondajului. „Am dorit să privim orașul și comunitatea locală din perspectiva tinerilor, să le aflăm tendințele de consum cultural și cum văd ei oferta orașului în acest an, când Cluj-Napoca este Capitala Europeană a Tineretului. Rezultatele sondajului și interviurile sunt un punct de pornire al dezbaterii în care sperăm să se implice cât mai mulți actori din domeniul cultural și împreună să găsim soluții viabile de dezvoltare comunitară”, a declarat Mihaela Rus, președintele AFA Cluj.

Potrivit răspunsurilor înregistrate pe site, TIFF (91%), Electric Castle Festival (90%), Jazz in the Park (81%), Comedy Cluj și TIMAF (câte 62%) conduc topul notorietății, în timp ce festivaluri care au debutat anul trecut, precum We Are Rocking the City și Cluj Blues Fest, înregistrează și ele un grad de notorietate de peste 15%. Cele mai atractive festivaluri pentru tinerii clujeni sunt TIFF (71%), Jazz in the Park (64%) și Electric Castle (57%).

Cinematografele se bucură și ele de un grad mare de notorietate în rândul celor care au răspuns la chestionar: câte 97% Cinema „Florin Piersic” și Cinema City din Iulius Mall, câte 94% Cinema City din Polus Center și Cinema „Victoria”. Preferințele repondenților se îndreaptă cu precădere spre „Florin Piersic” (61%) și Cinema City din Iulius Mall (52%), în timp ce 42% aleg și Victoria, iar 34% și Cinema City din Polus Center.

La capitolul „spații de evenimente culturale”, înregistrează o notorietate de peste 80% Cluj Arena, Casino-ul din Parcul Central, Sala Sporturilor „Horea Demian” și Bastionul Croitorilor, în timp ce spații precum teatrele român și maghiar, Fabrica de Pensule, Casa de Cultură a Studenților, Auditorium Maxim ori Muzeul de Artă beneficiază de o notorietate de peste 40%. Capitolul preferințe este deschis de Casino-ul din Parcul Central (64%), urmat de Cluj Arena, Bastionul Croitorilor și Auditorium Maximum (între 35 și 53%).

Gradul de apreciere pentru Filarmonica de Stat „Transilvania”, Fabrica de Pensule, teatrele și operele române și maghiare este cuprins între 19 și 49%, în timp ce notorietatea ajunge la 79% (filarmonica).

În cazul muzeelor, cele mai cunoscute sunt Muzeul Etnografic al Transilvaniei (86%), Muzeul de Farmacie (71%) și Muzeul de Artă (46%). Colecțiile lor sunt considerate interesante de 56% dintre repondenți (Muzeul Etnografic), respectiv 34% (Muzeul de Farmacie) și 24% (Muzeul de Artă). La capitolul „Centre culturale”, topul este condus de British Council (81% notorietate, 58% interes), Institutul Cultural Francez (69% notorietate, 37% interes), Centrul Cultural German (57% notorietate, 25% interes) și Institutul Confucius (54% notorietate și 13% interes), în concordanță cu interesul crescut al tinerilor clujeni pentru limbi străine.

Cea mai cunoscută și frecventată bibliotecă este B.C.U. „Lucian Blaga” (90% din repondenți au auzit de ea și 62% o preferă), urmată de Biblioteca Institutului Francez și biblioteca județeană „Octavian Goga”. La galeriile de artă, topul notorietății este deschis de Galeria Plan B (31%), urmată de Galeria Veche Cluj-Napoca (28%) și Galeria de Artă Cluj-Napoca (23%). Aceeași ierarhie se păstrează și la preferințe, cu mențiunea că procentele înregistrate aici sunt de 21% (Plan B), respectiv 17% (Galeria Veche și Galeria de Artă).

Puteți citi AICI câteva interviuri realizate la inițiativa și cu sprijinul direct al coordonatorului voluntarilor Asociației Femeilor de Afaceri Cluj, Varga Attila.

Cum a fost realizat „sondajul”

Chestionarul de pe site-ul www.clujulareatitudine.ro a fost completat în perioada 6-26 aprilie de 1.182 de persoane. Tinerii cu vârste cuprinse între 14 și 35 de ani au constituit publicul-țintă, proiectul fiind promovat cu predilecție către aceștia, atât prin mijloace online, cât și offline. Răspunsurile au fost anonime, fără restricționarea repondenților, iar întrebările au fost de tip „alegere multiplă”, cu mențiunea că nu s-au putut alege ca preferate decât variantele selectate anterior drept cunoscute. Chestionarul nu reprezintă o cercetare de tip sociologic, ci un instrument care să arate tendințele și interesul cultural al tinerilor clujeni.

Parteneri instituționali în realizarea proiectului au fost Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, Federația SHARE și Casino – Centrul de Cultură Urbană.

Rezultatele măsurătorii au constituit baza de pornire a dezbaterii publice organizate astăzi la Casino-ul din Parcul Central, dezbatere moderată de jurnalistul Mihnea Măruță, la care au participat reprezentanți ai instituțiilor culturale și publice din oraș, membri ai organizațiilor de tineret.

Un comentariu

Scrie un comentariu