Închide

Cel mai bun solist de operă din țară e din Cluj: ce premii au câștigat aseară artiștii din Cluj la Gala Operelor Naționale

CulturăTop News by Mihai Prodan - dec. 19, 2016 0 1002

Premii pe capete pentru artiștii clujeni la Gala Operelor Naționale, aseară în București.

Cel mai bun solist liric al anului, din țară, e de ieri baritonul Florin Estefan (foto), care a primit acest titlu pentru rolul Oneghin din spectacolul „Evgheni Oneghin”, de Piotr Ceaikovski. Estefan e și managerul Operei Naționale din Cluj.

Piesa a avut premiera pe scena Operei Naționale în 18 ianuarie, adică acum un an fără două zile. E o operă desprinsă din Rusia de acum două secole, despre iubiri, trădări, intrigi romatice și abisuri sufletești ce relevă personaje profund încercate sentimental și ideologic, urmărite în contextul vieții lor sociale, romantice și intelectuale a Rusiei secolului XIX. Libretul operei pornește de la romanul în versuri ”Evgheni Oneghin” scris de Alexandr Pușkin. Premiera absolută a operei a fost încredințată studenților Conservatorului din Moscova, în anul 1879, la Teatrul Malyi din capitala rusă.

Opera în trei acte și șapte tablouri prezintă publicului povestea lui Evgheni Oneghin, un bărbat care trăiește cu regretul că a respins în tinerețe iubirea unei femei și că, din mândrie și indiferență iresponsabilă, și-a ucis în duel cel mai bun prieten. Destinul lui Evgheni Oneghin, tânărul aristocrat mândru și rece, oscilează între orgoliul său nemărginit, trădarea față de cel mai bun prieten, Lenski, abisul iubirii pierdute a Tatianei și dezamăgirea vieții irosite din cauza propriei indiferențe. Următoarea reprezentație e programată anul viitor, în 8 februarie – dar în rolul principal nu mai e distribuit Florin Estefan, ci Geani Brad – dar acesta din urmă fiind programat și la alte premiere e posibil ca rolul să fie jucat tot de Estefan.

L-am sunat pe solist ca să-l întrebăm ce are special rolul Oneghin și prima sa reacție a fost o precizare – de fapt nominalizarea ce a pornit de la Cluj a fost o cu totul altă persoană. „În primul rând vreau să spun că la gala aceasta fiecare instituție nominalizează cântăreți. Opțiunea mea din casă a fost tenorul Tiberiu Simu, care când colegii mei s-au îmbolnăvit a salvat premiera cu rolul Lenski. Eu din partea instituției l-am nominalizat pe el, și aseară m-am trezit nominalizat eu; juriul a spus că Tiberiu Simu nu e angajat al Operei Naționale, și trebuie nominalizați oameni din casă. Pe mine m-au nominalizat pentru că aveau înregistrarea cu Oneghin și au considerat că mi s-ar cuveni cumva”.

Ce are special rolul Oneghin? „E un rol pe care îl ador și m-am regăsit în el, sălășluiește în fiecare bărbat pentru că fiecare avem atitudini de genul lui Oneghin.  E un rol foarte dificil, întotdeauna am impresia că eu cânt două spectacole, pentru că primele două acte sunt la o vârstă, actul 3 vine după 8 ani. În actul 3 am impresia că mai cânt încă un spectacol; eu zic e un rol pe care l-am făcut bine și poate fi luat în considerare, mă simt foarte confortabil, cred că l-am făcut veridic, interpretativ și ca atitudine”.

De altfel pentru premiera de la începutul acestui an Opera Națională din Cluj a bifat și o premieră – un trailer, filmat outdoor. „E un instrument de marketing foarte bun, am avut atunci în februarie patru spectacole cu casa închisă. Nu e doar meritul trailerului, ;i spectacolul a fost foarte bun, concepția, e chiar fain”.

Estefan nu e doar artist liric, ci și, de mai mulți bani, manager al instituției de cultură – de altfel când a ajuns pe această funcție era cel mai tânăr manager de operă din țară. Ca să faci muncă administrativă ai nevoie de timp, ca să repeți rolurile, și să și performezi, e nevoie de timp. Cum pot fi făcute ambele? „Foarte greu se împacă. Nu știu cum am făcut până acum, mi-a ajutat Dumnezeu, și eu mă întreb cum dau randament ca solist, când de dimineața de la 7 până noaptea la 12 sunt de multe ori la birou. Eu cred că în momentul de față cântatul e un fel de refulare, mă eliberează de celelalte probleme, mă ajută să uit și să evadez din multitudinea de probleme de la birou. Mulțumesc lui Dumnezeu că mă ajută și că opera trăiește în oraș și oamenii în cartiere știu de noi, avem public și se simte această viață a instituției”.

Citește și:

Premieră, după 10 ani: Evgheni Oneghin la Opera Română

La același titlu a fost nominalizat și un solist al Operei Maghiare din Cluj-Napoca, Sandor Bela, pentru rolul Fridrich din „Dragoste interzisă”, de Richard Wagner.
Și titlul de cel mai bun spectacol pentru copii a ajuns la Cluj – acesta a fost adjudecat de artiștii de la Opera Maghiară din Cluj-Napoca, pentru spectacolul ”Prinţul Árgyélus”.
Mai mulți artiști ai Operei Naționale din Cluj au primit aseară premii pentru întreaga activitate – coregraful Vasile Solomon, baritonul Fülöp Martin, soprana Kele Brigitta și coregrafa Laskay Adrienne.

Și premiul pentru cel mai bun dirijor a ajuns la Cluj, fiind adjudecat de József Horváth, de la Opera Națională Română din Cluj.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.