Închide

Cel mai ambițios proiect de trafic cu exproprieri asumat de Primărie pentru a crea o stradă nouă în oraș costă 10 milioane de euro, din care 2 milioane merg pe despăgubiri. Se demolează 13 case și 25 de garduri

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - dec. 23, 2020 0 5713

Circa 2 milioane de euro este cuantumul exproprierilor pentru punerea în operă a celui mai ambițios proiect de trafic asumat de Primărie în oraș pentru a crea o stradă nouă, o legătură între cartierele Grigorescu și Mănăștur, prin strada Uzinei Electrice, legătură recomandată de specialiști din anii 60. Consiliul Local a aprobat declanșarea procedurii de expropriere și cuantumul aferent. Pentru acest proiect vor fi demolate 13 clădiri și 25 de garduri și este necesară o suprafață de circa 4 hectare de teren, însemnând 48 de proprietăți din care 23 sunt pe domeniul public. După această etapă urmează aprobarea Planului Urbanistic Zonal, al studiului de fezabilitate și declanșarea licitației de proiectare și execuție. Primarul Emil Boc a anunțat că proiectul va presupune, per total, circa 10 milioane de euro și va permite, odată implementat, deplasarea mai facilă între cartierele Zorilor, Mănăștur și Grigorescu.

La ședința extraordinară a Consiliului Local din 22 decembrie au intervenit mai mulți proprietari din zona curprinsă în Planul Urbanistic Zonal Calea Moților-Mărginașă-Calea Mănăștur-Uzinei Electrice, care au semnalat faptul că de 20 de ani Primăria i-a notificat că va face acest proiect și că în tot acest timp i-a condiționat să nu construiască nimic, iar acum îi expropriază la prețuri de construcții neîngrijite, chiar dacă ei sunt într-o zonă A și au plătit impozite de zonă centrală municipiului.

Serviciul Patrimoniu, cu ajutorul primarului Emil Boc, i-a informat că, dacă vor face dovada cu acte ale celor spuse, vor putea beneficia de alte sume pentru expropriere și că acest lucru se poate întâmpla și după aprobarea declanșării procedurii de expropriere cu tabelele și sumele estimate de experți pentru exproprieri.

Consilierii locali au aprobat declanșarea procedurii de expropriere și cuantumul acestora la peste 9,2 milioane lei adică circa 2 milioane de euro. Vor fi expropriate 13 case și 25 de garduri, dar și circa 4 hectare de teren, însemnând 48 de proprietăți, din care 25 de imobile sunt în domeniul privat și alte 23  în domeniul public.

După această etapă urmează să fie discutat și aprobat noul plan urbanistic pentru acest proiect, etapă după care Primăria va lansa  licitația de proiectare și execuție. Deja studiul de fezabilitate a fost aprobat la finalul lunii octombrie.

(Planșă PUZ – Mărginașă – Uzinei Electrice)

Proiectul aduce o stradă nouă, între Uzinei Electrice și Calea Mănăștur, cu un pod peste Canalul Morii, lărgirea intersecției între Calea Mănăștur și strada Mărginașă, dar și reconfigurări ale benzilor și trotuarelor pe Calea Mănăștur, în așa fel încât să apară piste de biciclete, trotuare mult mai civilizate, copăcei sau o nouă față pentru stația mijloacelor de transport în comun din zona Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară. Planul de modernizare a intersecției prevede patru benzi de circulație auto, la care se vor adăuga piste de biciclete, respectiv trotuare de câte 2 metri. Modificările vor fi aplicate pe tronsonul cuprins între intersecțiile cu străzile Câmpului, respectiv Clinicilor, una dintre cele mai tranzitate zone din oraș.Intersecția Calea Mănăștur – Calea Moților era tranzitată, la orele de vârf, de peste 3.000 de autovehicule pe oră, pe un singur sens de mers, după cum au spus public proiectanții care s-au ocupat de documentația de urbanism și de studiul de fezabilitate, FIP Consulting.

Intervențiile propuse prin proiect în zona Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice vin cu multe constrângeri ca să aducă minuni pentru descongestionarea traficului din oraș pe axa est-vest. Au spus-o proiectanții de la Fip Consulting.

În schimb, traficul infernal ar urma să fie preluat de strada Uzinei Electrice, care va deveni noua variantă de ocolire a centrului, iar cu noroc amenajările propuse pe Calea Mănăștur vor încuraja traficul cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul mașinilor. Deși s-a pornit de la ideea reducerii benzilor pentru traficul auto pe Calea Mănăștur în favoarea instituirii unor benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, s-a renunțat la idee în urma dezbaterilor din comisia de urbanism sau din cea de circulație. Prin proiect se va crea o stradă nouă între Uzinei Electrice și Calea Mănăștur, arteră cerută prin PUG și propusă încă dinainte de 1989.

Proiectul s-a avizat  pentru 4 benzi de trafic auto pe Calea Mănăștur de câte 3 metri, piste de biciclete de 2 metri și trotuare de 2,2 metri, respectiv peste 2,5 metri. Benzile dedicate au fost declarate ca o etapă ulterioară a proiectului, însă viceprimarul Dan Tarcea, citat de ebsradio.ro, i-a consolat pe clujeni, spunând că va fi un proiect mult mai frumos ca strada Bună Ziua.

Legătura facilă cu cartierul Zorilor rămâne deficitară, după cum spuneau specialiștii la dezbaterile publice din cadrul proiectului, mai ales că strada Mărginașă nu a fost lărgită decât la intersecția cu Calea Mănăștur și nu în partea de sus a arterei, spre strada Prunilor, unde nu încap două mașini una pe lângă cealaltă.

(foto cover: simulare proiect Fip Consulting, piațetă vizavi de complexul Platinia de pe Calea Mănăștur)

(Lista exproprierilor)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare