Ce probleme mai trebuie să rezolve investitorii ansamblului imobiliar dorit pe o fostă platformă industrială din Apahida ca să primească avizul de la Consiliul Județean Cluj
ActualitateAdministrațieUrbanism by Actual de Cluj - iun. 02, 2022 0 953
Proiectul imobiliar al unui ansamblu mixt care cuprinde locuințe, zone de servicii, birouri, grădiniță, spații verzi, parking auto dorit pe un teren de peste 5,5 hectare în comuna Apahida, pe fosta platforma IPEG de pe strada George Coșbuc,a fost, din nou, prilej de dispute în comisia de urbanism a Consiliului Județean. Aleșii din comună și activiștii locali au intervenit în discuții și au cerut investitorilor să rezolve problemele care există acum în localitate – rețeaua de canalizare necapacitată și străzi nedimensionate pentru un trafic intens.
Proiectul a fost discutat de mai multe ori la urbanism, contestat de comunitatea locală, și redimensionat de la un regim de înălțime de 10 etaje, la unul de 4 etaje. Documentația de urbanism este făcută de biroul RVD, cel care se ocupă și de actualizarea Planului Urbanistic General al Apahidei și a fost rediscutat la ședința din 2 iunie. Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, a arătat că ansamblul este în mare parte în regulă, însă există dubii cu privire la implementarea proiectului, motiv pentru care a cerut proiectanților să revină cu etape clare pentru realizarea investiției.
Potrivit documentației, pe terenul de peste 5,5 hectare de pe strada G. Coșbuc din Apahida (fost platformă industrială) se dorește realizarea unui ansamblu funcțional mixt, compus din 10 corpuri de clădire care conțin funcțiuni de interes public, locuire colectivă și grădiniță.
Beneficiarul investiției, Thyes Development and Construction, a prezentat proiectul – evaluat la peste 80 de milioane de euro – la Târgul Expo Real de la Munchen din 2021. Ansamblul include un centru comunitar, 11.000 de mp de spații comerciale, 7050 de mp de spații de birouri, o grădiniță publică și este deservit de 1000 de locuri de parcare.
„Acest proiect a fost introdus și în Consiliul Local (CL) Apahida. N-am văzut să apară modificări, în mare este la fel cum s-a dorit și în CL. Este adevărat că noi dorim o infrastructură care să permită accese din mai multe zone. Totodată, avem problema canalizării menajere care nu va mai suporta ce se va construi în comună. Principala cerință este realizarea canalizării pentru că rețeaua existentă nu va face față. Autorizațiile le vor primi doar dacă vom avea aceste utilități și infrastructura. Am discutat și pentru a aduce traseul Trenului Metropolitan în zona respectivă. Cu aceste considerente susținem acest proiect. Canalizarea trebuie făcută pe cheltuiala investitorului”, a cerut Fati.
„As vrea să completez puțin ceea ce a spus domnul primar. Proiectul acesta este foarte aproape de gara centrală, care va fi construită acolo. Nu vedem locuri de parcare și alte investiții de genul. Mi se pare grosolan să spui că nu va genera un trafic mare, pentru că Apahida e oricum blocată în fiecare dimineață. Am dori ca proiectul să fie mai aprofundat și să se lămurească anumite lucruri”, a semnalat și consilirul PNL Darie Moldovan. Maria Rodilă, consilier local USR, a cerut o soluție mai clară pentru descărcarea traficului din viitorul ansamblu.
„Proiectul acesta are o istorie destul de lungă. Pe lângă canalizare, mai este problema mobilității care este foarte gravă. Avem acolo două străzi care arată relativ bine în planșe, dar în realitate nu este la fel. Propunerea drumului care se descarcă în viitoarea centură metropolitană ar trebui să fie făcută odată cu ansamblul. Acum vorbim de niște ulițe asfaltate acolo. Considerăm că găsirea unor soluții din punct de vedere al mobilității ar rezolva o parte din probleme. Pe planșe arată bine, dar în realitate nu este așa”, a completat și Mariu Corîci de la Asociația Pro Apahida.
Față în față cu proiectul și cu obiecțiile formulate de comunitatea locală, arhitectul șef al Consiliului Județean, Claudiu Salanță, a cerut proiectanților să vină cu o etapizarea clară pentru implementarea proiectului.
„Ansamblul per total este în regulă. Au fost obiecțiuni pe partea de implementare. Avem problema cu canalizarea și cu traficul. Acestea sunt în primul rând. De asemenea, mai este necesar să se țină cont de transformarea zonei gării. Trebuie să se spună concret pașii care vor fi făcuți. Este nevoie de o etapizare clară”, a atras atenția Salanță.
Proiectul nu a fost deocamdată avizat.
Beneficiarul investiției este Thyes Development and Construction, o firmă înființată în 2019 pe strada Tăuți în comuna Florești, firma administrată și deținută de Thys Jeffrey Monique G., cetățean belgian din Antwerpen. Inițial firma a avut alt administrator, Roxana-Andreea Moldovan, însă în 2019, asociatul unic i-a revocat mandatul, preluând el și calitatea de administrator. Firma este specializată în lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale are, potrivit bilanțului din 2019, datorii și pierderi raportate – peste 5,8 milioane lei, respectiv peste 115.000 lei. Are active imobilizate de 5,4 milioane lei. Oficiali ai societății au explicat pentru Actual de Cluj că datoriile și pierderile declarate au legătură cu situația internă a societății. „Societatea noastră nu are datorii. Datoriile raportate sunt înspre propritarul societății care a creditat-o. Pierderile, de asemenea, sunt ca urmare a diferențelor de curs valutar tranzacționate la bancă. Avem fonduri proprii pentru proiectul imobiliar din Apahida”, a arătat Ovidiu Moldovan din partea Thys Development and Construction.
sursă foto: proiect apahida de pe platforma IPEG simulat de RVD