Închide

Ce pași trebuie urmați pentru încasarea garanției de 50 de bani pe ambalaje

ActualitateEconomieSinteză știri naționale by Actual de Cluj - dec. 03, 2023 1 1584

După mulți ani de pregătiri, România a trecut începând de joi, 30 noiembrie 2023, la Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), menit să ajute la o mai bună colectare a deșeurilor, în condițiile în care țara noastră e departe de țintele europene de colectare selectivă, relatează economedia.ro

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garanţie-Returnare este funcţional în România, ceea ce presupune că românii vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când cumpără o băutură într-un ambalaj nereutilizabil, cu volum cuprins între 100 ml şi 3 litri, din sticlă, plastic sau metal.

Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

Pe site-ul retur SGR sunt explicați grafic acești trei pași.

Este important de precizat că nu toate ambalajele care se încadrează în criteriile de mai sus vor fi acceptate pentru returnare în Sistemul de Garanție-Returnare, ci doar acelea care vor avea marcajul SGR.

Anca Marinescu, Corporate Affairs şi Communication Manager la RetuRO a declarat la începutul săptămânii trecute că ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft.

„Pentru consumatori cred că este foarte important ca fiecare dintre noi să înţeleagă cum va funcţiona la început sistemul şi că ambalajele cu garanţie vor fi gradual în piaţă, că va exista o perioadă tranzitorie în care la raft vor exista ambele tipuri de ambalaje. Să nu facă stocuri de acum în încercarea ca, la 30 noiembrie, să se ducă şi să recupereze garanţia pentru ele, pentru că nu vor putea. Numai ambalajele cu logo ‘Ambalaj cu garanţie’ vor fi parte din sistem, iar acestea încă nu sunt în piaţă”, a subliniat Anca Marinescu.

La rândul său, directorul general al Asociaţiei Berarii României, Julia Leferman, a spus că produsele care au ambalaje cu marcajul SGR ar putea să ajungă pe rafturile magazinelor în cursul lunii ianuarie şi estimează că, cel mai probabil, primele astfel de ambalaje de pe piaţă vor fi cele din plastic.

„Pentru producători este importantă epuizarea stocului înainte ca noile produse cu marcajul SGR să ajungă la raft sau, aşa cum s-a amintit, va exista o complementaritate a lor la raft. O vreme le vom vedea în paralel. Ne aşteptăm în mod rezonabil ca produsele de ambalaje care poartă marcajul SGR să înceapă să ajungă la rafturile magazinelor în cursul lunii ianuarie. Acţiunea de producţie va începe la începutul lunii decembrie, deci în mod normal există un anumit decalaj de timp de la momentul la care produsul iese pe poarta fabricii şi până ajunge efectiv la magazin. Din perspectiva tipologiei de ambalaje, anticipăm că, cel mai probabil, primele ambalaje de pe piaţă vor fi cele PET şi vor urma sticla şi doza din aluminiu”, a precizat Leferman.

Și Gemma Webb, CEO & Președinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanție Returnare a spus într-un interviu pentru Economedia că „în principiu, din motive practice, recomandăm ca aceste ambalaje să fie:

  •       – Intacte, nedegradate și nedeformate – să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca, de exemplu, ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele noastre de numărare și sortare.
  •      –  Golite – nu curate, în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar recomandarea noastră este ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției.
  •      –  Eticheta vizibilă și intactă. Pentru că aceasta va avea imprimate simbolul (logo-ul SGR) și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, nu se poate confirma că ambalajele pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.”

Unde pot fi returnate ambalajele și cum sunt încasați banii

Recuperarea garanţiei este valabilă doar pentru ambalajele cu sigla Ambalaj cu garanţie, a precizat administratorul Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), RetuRO, într-un comunicat de presă.

Printr-o analogie foarte simplă, Sistemul de Garanţie-Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor de cumpărături în supermarketuri – clientul împrumută căruciorul în baza unei garanţii de 50 de bani şi, ulterior, după finalizarea cumpărăturilor, pentru a recupera garanţia, trebuie să returneze căruciorul.

Pentru a fi identificate uşor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanţie.

Produsele parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului, pe 30 noiembrie 2023, în funcţie de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piaţă.

„Aşadar, RetuRO recomandă tuturor românilor să nu îşi facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcare cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanţie. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată şi până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiţionale”, se mai arată în comunicat.

În plus, pentru a fi returnate, ambalajele să fie intacte, nedegradate şi nedeformate, respectiv să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca acestea să poată fi scanate după formă şi dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare şi sortare.

Recipientele trebuie să fie golite de conţinut, deoarece orice cantitate de lichid care rămâne în acestea le afectează greutatea şi există posibilitatea să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate şi cântărite.

Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispoziţie de comercianţi, unde clienţii vor primi înapoi garanţia, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.

În magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanţia înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) şi va primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obţinerea de numerar, în cazul în care consumatorul nu doreşte să utilizeze voucherul de garanţie doar în acel magazin.

RetuRO subliniază faptul că produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate cu logoul şi codul de bare specific.

Cum s-au pregătit marile rețele comerciale

Auchan anunță că a oferit clienților posibilitatea de a aduce ambalajele utilizate pentru colectare și reciclare la punctele special amenajate dotate cu aparate automate de colectare (RVM) încă din luna aprilie a acestui an. Astfel, până în prezent, Auchan a colectat deja 32 de milioane de ambalaje la nivel național.

Ambalajele cu simbolul Ambalaj cu Garanție vor putea fi aduse în toate magazinele Auchan, iar în paralel, Auchan continuă acțiunile de bonificare cu 50 de bani per ambalaj și pentru clienții care aduc ambalaje fără simbolul specific, suma fiind oferită sub formă de voucher acordat în baza cardului de fidelitate MyCLUB Auchan.

Odată cu demararea programului național, cele două tipuri de ambalaje, cu și fără simbolul Ambalaj cu Garanție, pot fi primite în aceleași puncte de colectare, dar la aparate diferite, în următoarele magazine Auchan, indiferent de locul din care au fost achiziționate inițial produsele: Baia Mare, Brașov Coresi, Vitan, Drumul Taberei, Berceni, Cluj Iulius, Cluj Iris, Constanța Sud, Constanța Nord, Craiovița, Craiova Electroputere, Oradea, Pitești Găvana, Târgu Mureș Nord, Târgu Mureș Sud, Timișoara Nord, Timișoara Iulius și Timișoara Sud, în punctele de reciclare special amenajate.

Pentru ambalajele cu simbolul Ambalaj cu Garanție, vor fi acordați, în primă fază, 50 de bani per ambalaj direct prin tichetul emis de aparate și care poate fi utilizat la cumpărături în orice magazin Auchan (cu excepția magazinelor din stațiile Petrom). Pe măsură ce vor intra în magazine produsele cu simbolul Ambalaj cu Garanție, garanția în bani va fi returnată clienților, iar în paralel, vor continua campaniile cu beneficii prin cardul de fidelitate MyCLUB Auchan pentru cei care reciclează ambalaje fără simbolul specific, conform informațiilor și regulamentelor publicate de comerciant.

La rândul său, Kaufland România anunță că rețeaua sa de magazine este pregătită pentru Sistemul Garanție-Returnare (SGR), care va intra în vigoare de joi, 30 noiembrie 2023.

Profi transmite că este pregătit să recupereze ambalajele reciclabile, măsură cu efecte benefice pentru mediu.

„Participând la acest parteneriat public privat funcțional, cel mai mare proiect de economie circulară din țară, noi și clienții noștri contribuim la dezvoltarea durabilă a unei Românii mai curate,” declară Gaetan Pacton, Directorul general Profi.

Recipientele incluse în Sistemul Garanție Returnare – SGR sunt PET-urile, sticlele și dozele cu volume între 0,1 și 3 litri, marcate cu simbolul “Ambalaj cu garanție”. La achiziționarea produsului se reține o garanție de 50 de bani care este apoi returnată sub formă de cash sau voucher sau transfer bancar atunci când ambajul este adus la un punct de colectare. Ambalajele sunt acceptate doar goale, întregi, nedeformate, cu codul de bare și simbolul „Ambalaj cu garanție” intacte.

Rețeaua națională cuprinde 172 de hipermarketuri echipate cu 359 de automate, unde clienții pot returna ambalajele din PET, sticlă și aluminiu. În perioada următoare, Kaufland își propune să echipeze minimum 30 de magazine cu noi automate, prevăzute cu patru guri de colectare și o capacitate de stocare de 40.000 de ambalaje. Pe lângă rambursarea garanției de 50 de bani, clienții primesc un voucher de 10% reducere pentru fiecare cinci ambalaje depuse, indiferent dacă acestea au sau nu simbolul „Ambalaj cu garanție”.

Un comentariu

  1. Buna ziua,dînd citire textului de mai sus am inteles ca circuitul acestu i sistem sgr nu are o finalitate, nu reiese ce se intimpla ,cum vor fi recuperați banii de către ultimul comerciant ,cel care ,de fapt ii va restitui contravaloarea ambalajului dat de consumator.Ca si vînzător ce trebuie să fac…sa merg cu sacii cu ambalaje la magazinele mari iar acesta sa mi elibereze un vaucer de cumpărături…ce sa fac cu acest vaucer, ce sa cumpăr cu acest vaucer ?ptr ca ,marfa cumparata din kaufland,carrefour nu o pot înregistra în contabilitate,deci nu o pot revinde ,nu mi pot recupera banii. Parerea mea este ca,circuitul sgr nu are final,nu este terminat.Poate cineva din organizatorii acestui sistem sa ne lămurească?Exista o varianta care sa poata fi pusă în practică sa fie si pe înțelesul micilor comercianți?Asteptam raspuns.

Scrie un comentariu