Închide

Cât costă lucrările la drumul ce va lega centura Vâlcele – Apahida de Autostrada Transilvania

EconomieTop News by Mihai Prodan - mart. 04, 2015 1 937

Conexiunea dintre centura Apahida – Vâlcele cu Autostrada Transilvania, are studiu de fezabilitate și costuri estimate: fiecare kilometru de lucrări ar urma să coste cel puțin 2,5 milioane de euro iar în acest moment se operează cu două variante de lucrări – una mai scurtă și mai scumpă, cu un viaduct de 700 metri, iar alta – mai lungă și puțin mai ieftină.

Studiul de fezabilitate a fost realizat de o companie din București, Maxi Design Construct, care a mai proiectat centura de ocolire Ploiești Vest sau centura de ocolire a orașului Rădăuți. Drumul va avea conexiunea cu Autostrada Transilvania în zona localității Mărtinești. „Am reușit să ne strecurăm și să facem toate ridicările topo și studii geotehnice iar în următoarele săptămâni vom definitiva partea de laborator”, spune directorul Maxi Construct, Ovidiu Barbier, care se teme, după foarte marile probleme cu lucrările la centura de ocolire Vâlcele – Apahida, că și aici vor exista probleme cu fundarea lucrărilor în sol.

„Am studiat două variante de traseu, pornind de la ideea de a încerca să optimizăm variantele în măsura în care costurile vizavi de investiția de bază și întreținerea ulterioară a drumurilor să primeze. Una dintre variante are o lungime de 5 km, iar cealaltă e puțin mai lungă, 6 km. Ambele variante au o porțiune comună de 2 km, dintre care una se desprinde dintr-un nod rutier la 5 km de autostrada Transilvania. Varianta mai scurtă are o lucrare de artă considerabilă, un viaduct de 700 metri lungime, cu o înălțime medie de 8-9 metri. Acum e foarte greu să spunem ce variantă vom alege, decât după studiile geotehnice, dar din foraje avem noroc față de ce e în zonă, nu sunt probleme mari legate de fundare, care oricum va fi indirectă, la 20 metri adâncime și diametru de 1,5 metri”, spune Barbier.

În ce privește varianta scurtă aceasta include un pod peste o vale și un torent, 21 de deschideri de 33 de metri, fundații indirecte, un pasaj inferior la nivelul DN1 cu o singură deschidere.

Varianta mai lungă are 9 metri lățime și 7 metri parte carosabilă, un pod cu 3 deschideri, un pod peste un canal de irigații și un pasaj superior peste DN1 cu șase deschideri.

Drumul va avea o lățime de 9 metri, cu benzi de circulație pe 7 metri.

Costurile pe kilometru au fost estimate la 2,5 milioane de euro pentru varianta 1 sau 2,63 milioane de euro  pentru varianta 2. „Costul e în marjă, dar trebuie să fim atenți la mutarea de utilități sau exproprieri, care pot duce în sus sau în jos aceste costuri”, spune directorul Maxi Design.

Studiul de fezabilitate ar urma să fie terminat la sfârșitul lunii iunie.

Două dintre utilitățile ce vor trebui mutate e o linie de înaltă tensiune și o conductă de gaz. În ce o privește pe prima, prefectul Vușcan se teme că lucrările vor fi blocate de avize. „Poate ajungem să stăm un an după ele”, spune el, și are dreptate – de exemplu construcția parking-ului din cartierul Mănăștur, de pe strada Mehedinți, a fost amânată un an din cauza lipsei avizelor pentru mutarea rețelei electrice din subteran.

„Conexiunea ar fi foarte importantă mai ales pentru transportul greu, care acum se derulează prin Turda și Câmpia Turzii; avem o bucată de autostradă care din păcate e prea puțin folosită în acest moment inclusiv din cauza conexiunilor care nu au existat până în acest moment cu alte căi de comunicație rutieră”, spune prefectul Gheorghe Vușcan.

În ce privește exproprierile, o casă va fi expropriată și demolată, după ce toate variantele de proiectare ce o ocoleau au eșuat. „E un nod rutier între DN1 și un drum de legătură cu autostrada A3, nu putem merge pe pante defavorabile doar ca să salvăm o casă”, spun proiectanții.

Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a venit și el azi la Cluj pentru lucrările la drumul expres Turda – Sebeș și porțiunea din autostrada Transilvania Gilău – Nădășel.

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.