Închide

Boc ține cu dinții de scenariul pentru Centura Metropolitană: deschiderea circulației e propusă în 2024

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - feb. 10, 2020 0 5004

6 luni a durat avizarea traseului de către Compania de Autostrăzi a Centrurii Metropolitane de 38 kilometri, proiect  început pe cont propriu de autoritățile locale din Cluj ca alternativă la rezolvarea unei probleme reale a orașului, traficul infernal.

Proiectul are întârzieri, însă autoritățile locale spun că la finalul anului documentația va primi toate avizele, 2020 fiind anul în care trebuie obținut avizul de mediu, etapă ce presupune 6-8 luni, după cum a estimat edilul Emil Boc. Mai mult, el crede într-un scenariu în care în 2021 s-ar face licitația și ar începe și lucrările, iar în 2024 clujenii vor circula pe Centura Metropolitană.

Primarii din Cluj-Napoca și cele trei comune învecinate au început săptămâna în forță: întâlnire de forță la Prefectură pentru urgentarea procedurilor de avizare a variantei de ocolire a Clujului. „O constructivă discuție a avut loc astăzi la Prefectura Cluj legată de centura metropolitană, la care au participat prefectul Mircea Abrudean, reprezentanții UAT-urilor implicate în proiect, precum și directorii serviciilor deconcentrate și proiectanții proiectului. Concret, s-a discutat despre starea documentațiilor tehnice pentru obținerea avizelor necesare Studiului de Fezabilitate și a PUZ, punându-se accent pe eliberarea rapidă a avizelor necesare de către instituții”, a sintetizat primarul din Florești, Horea Șulea.

Primăria din Cluj-Napoca, în parteneriat cu administrațiile locale din Florești, Apahida și Gilău finanțează, în baza unei licitații, studiile preliminare pentru proiectul Centurii Metropolitane. Anul trecut s-a definitivat traseul pentru artera de 38 km și 4 bezi, însă până la avizarea lui de către Compania de Autostrăzi a fost nevoie de 6 luni de zile, termen care i-a descurajat pe cei care lucrează la proiect.

Studiile urbanistic și de fezabilitate ale proiectului estimate la 4 milioane de euro sunt finanțate, în urma unei licitații, de Primăriile Cluj-Napoca, Gilău, Florești și Apahida, deoarece, cu toate că lucrarea intra în sarcina Guvernului, de la bugetul de stat nu au fost alocate fondurile necesare. Odată cu finalizarea studiilor, s-a stabilit și traseul Centurii Metropolitane, care a fost aprobat de Ministerul Transporturilor în 2019. Despre centură, edilul Emil Boc a spus în repetate rânduri că există bani europeni care pot fi cheltuiți pentru realizarea acesteia, investiție estimată la 150 de milioane de euro și acceptată în Masterplanul de Transport al României după un lobby asiduu din partea oficialilor de la Cluj.

În prezent există 14 din cele 32 de avize necesare proiectului!

„Noi anul acesta vom finaliza toate documentațiile. Avizul de mediu durează cel mai mult vreo șase, opt luni. Dar traseul exact este stabilit, acum toți avizatorii vor lucra la emiterea avizelor. Avem sprijinul total al Prefecturii, care, deja, a planificat o întâlnire cu toți avizatorii pentru a vedea dificultățile, greutățile, problemele, să colaborăm între noi și după aceea în 2021 să se facă licitația și, dacă se poate, să se înceapă și lucrările. Dacă nu, 2021 licitația, 2022 și 2023 să se lucreze doi ani pe mai multe tronsoane simultan, că la 1 ianuarie 2024, ultima zi de cheltuire a banilor europeni fiind 31 decembrie 2023, să putem avea centura gata”, a declarat primarul Emil Boc, citat de Radio Cluj.

Primăria Cluj-Napoca a dat Ordinul de începere pentru întocmire SF, PUZ și DTAC pentru proiectul Centurii Metropolitane, botezate „Drum Transregio Feleac TR35”,  în octombrie 2018, iar în 2019 s-a predat documentația „Studiul alternativ de traseu”, care a cuprins un număr de 8 variante de traseu studiate. În perioada următoare vor fi definitivate studiul de fezabilitate, Planul Urbanistic Zonal și DTAC, urmând ca întreaga documentație să fie predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție. Centura metropolitană are o lungime de 38 de kilometri.

Varianta finală de traseu a centurii metropolitane poate fi consultată pe site-ul Primăriei, la secțiunea Administrație/Anunțuri.

Centura Metropolitană a Clujului pornește din Gilău, de la nodul de Autostradă și trece prin Florești, intră în Cluj-Napoca în zona Cora, continuă prin Făget, Calea Turzii, iese la Selgros și se înțeapă în Centura Vâlcele – Apahida.

Obiectivul va avea 20 de noduri:

Nod #1 – Gilău vest: conexiune cu DN1, în partea de vest a Gilăului în zona Campingului și a benzinăriei Rompetrol

Nod # 2 – Gilău est, zona A3: conexiune cu DN1 și cu A3 în zona nodului existent cu A3

Nod # 3 – DN1 + DJ107M (spre Băișoara): conexiune cu DN1 în zona sensului giratoriu cu DJ107M (spre Luna de Sus, Vlaha, Săvădisla, Lita, Liteni, Băișoara)

Nod # 4 – Florești str. Eroilor: conexiune cu DN1 în zona giratoriului cu str. Eroilor

Nod # 5 – Florești str. Someșului: conexiune cu str. Someșului din Floresti, aici ar urma să se conecteze și viitorul drum de legătura directă între Florești și Baciu peste pădurea Hoia (L= 4.2 km)

Nod # 6 (Cluj #1) – Giratoriu Cora: conexiune în giratoriul de lânga magazinul Cora, Cluj Napoca

Nod # 7 (Cluj #2) – Bucium: conexiune în zona Bucium, în zona Parcului Colina – de aici ar urma să se conecteze printr-un drum prin spatele Polus/Vivo, cu Spitalul Regional de Urgență și apoi cu Drumul de Ocolire Nord Florești

Nod # 8 (Cluj #3) – str. Dimitrie Gusti: conexiune în zona Mănaștur, zona mai sus de La Terenuri

Nod # 9 (Cluj #4) – str. Funzișului + str. Câmpului: conexiune cu str. Câmpului și drum legătura spre str. Frunzișului în curba la LIDL

Nod # 10 (Cluj #5) – DN1 Calea Turzii: conexiune cu Calea Turzii, mai sus de giratoriul cu str. Făget, undeva în zona obeliscului de intrare în oraș

Nod # 11 (Cluj #6) – str. Mihail Românul: conexiune prin drum nou spre Bună Ziua, str. Mihail Românul

Nod # 12 (Cluj #7) – str. Măcesului: conexiune prin drum nou spre Bună Ziua, str. Măcesului

Nod # 13 (Cluj #8) – str. Borhanciului: conexiune cu cartierul Borhanci, str. Borhanciului (și de aceea este importantă largirea str. Borhanci până la intersecție cu str. Lacrămioarelor)

Nod # 14 (Cluj #9) – str. Soporului: conexiune directă cu str. Soporului, undeva după blocurile existente de 10 etaje

Nod # 15 (Cluj #10) – str. Someseni: conexiune directă cu str. Someșeni, între Selgros și Parcul Logistic Transilvania

Nod # 16 (Cluj #11) – str. Traian Vuia: conexiune directă cu str. Traian Vuia, în zona de dinainte de Parcul Logistic Transilvania

Nod # 17 (Cluj #13*) – b-dul Muncii: conexiune directă cu B-dul Muncii, zona după depoul de tramvaie / după Emerson, de aici încolo centura suprapune b-dul Muncii spre est (spre Apahida-Dej)

Nod # 18 (Cluj #14) – Centura Apahida-Vâlcele: conexiune directă cu Centura Apahida-Valcele în giratoriul existent (cel de langa OMV, Sub Coastă)

Nod # 19 – Apahida 1, parc logistic: conexiune cu parcul logistic din Apahida (necesită pod nou peste Someș)

Nod # 20 – Apahida 2, spre Dej (DN1C): conexiune cu DN1C (drumul spre Dej).

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.