Închide

Boc despre metroul și centura metropolitană dorite în Cluj: „Nu s-a pierdut finanţarea (pentru centură), ci se mută în alt capitol. Metroul este finanţat (…) va fi scos la licitație”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 20, 2021 1 530

Dintre cele două proiecte ale Clujului aflate încă în stadiu incipient (pregătirea studiilor urbanistice și de fezabilitate), centura metropolitană și metroul, cel mai puțin avansat dintre ele, metroul, trebuie accelerat, având în vedere că a primit o parte din finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și trebuie terminat în 2026. Primarul a spus astăzi, într-o emisiune la Napoca FM, că nu s-a pierdut finanțarea pentru Centura Metropolitană ci doar se va muta la alt capitol. În schimb, în cazul metroului a spus că „ne-am gândit că vom face în 15 ani metroul. A apărut oportunitatea asta şi am comprimat. Un tronson important, care va fi stabilit de specialişti, care să se poată face din 300 de milioane de euro, plus exerciţiul operaţional, apoi va fi scos la licitaţie”.

 

Primăria din Cluj s-a angajat, alături de primăriile comunelor învecinate că va livra Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, studiile preliminare (SF, PUZ, DTAC) pentru centura metropolitană a Clujului, sigura văzută ca soluție reală pentru a asigura mobilitatea și conectivitatea la nivelul orașului. Ministerul Transporturilor și-a asumat printr-un protocol din 2017 cu primăriile din Cluj să susțină din fondurile naționale/europene traseul efectiv al Centurii Metropolitane din Cluj botezată TR35 -„Drumul Trans-Regio Gilau-Apahida” adică 42 de kilometri plus încă circa 7 drumuri strategice de 23 de kilometri. Restul drumurilor de legătură din proiect, adică circa 29 de kilometri, urmează să fie realizate de primăriile implicate în proiect. Primăria din Cluj și-a asumat studiile împreună cu primăriile din Gilău, Florești și Apahida să livreze studiul de fezabilitate și documentația de urbanism pentru proiect.

Contractul pentru SF, PUZ și DTAC pentru centura metropolitană a fost semnat în 31 octombrie 2018 la valoarea de peste 17,1 miloane lei fără TVA cu TRANSINVEST BUDAPEST Kft -SPECIALTERV EPITOMERNOKI Kft.- SC EXPLAN SRL – SC CADSIL SRL (cu subcontractanții: Arcon Serv SRl, Bradolact2001, Construcții Feroviare Mureș, Centrul de Mediu și Sănătate, Geologic Site, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Nedi Construcții, NV Construct, Oficiul de studii pedologice și agrochimice Cluj, Planwerk, Protelco, Teaha&Fuzeși SCA, SCIFCAR, GeoSearch, Traffic Audit Consulting, 4 C Project Consulting). La centură, studiile au fost contractate la un termen licitat de 1 an și 4 luni și deja acesta a fost depășit cu mai bine de un an. Aceasta deoarece, după cum ne-au informat surse din administrație, a fost un termen stabilit politic, tocmai pentru ca liderii de la conducerea Primăriei să aibă ceva la mână în anul electoral 2020.

Acum, se estimează că studiul de fezabilitate pentru Centura Metropolitană va fi livrat în octombrie, după ce în septembrie urmează să se obțină acordul de mediu. Ulterior urmează să fie livrat oficial și avizat PUZ-ul.

Potrivit declarațiilor asumate de oficialii Primăriei din Cluj, în cazul centurii metropolitane s-au avansat că ea va fi finanțată în cadrul PNRR, deci va avea un termen și un ritm de implementare accelerat, având în vedere că toate proiectele din PNRR trebuie să fie proiecte mature care să se termine în 2026. Acum, în mai 2021, s-a anunțat că centura metropolitană nu va beneficia de finanțare în cadrul PNRR, deci va intra pe un calendar de realizare care urmează să fie stabilit de autoritățile centrale, după ce se vor livra studiile realizate la Cluj. Termenul de 5 ani pentru terminarea centurii, dacă era finanață prin PNRR, era oricum un teremn strâns și nerealist, au mai spus aceleași surse din administrație.

În schimb, pentru metroul din Cluj s-a obținut o alocare de 300 de milioane de euro prin PNRR, proiectul fiind mult în urma celui pentru centura metropolitană, anunțîndu-se că se va construi un tronson cu 5 stații, cât acoperă suma acordată. Cei 300 de milioane de euro trebuie cheltuiți până în 2026.

În cazul metroului, Primăria și-a asumat că va studia, alături de administrațiile comunelor învecinate, o variantă comună tren-metropolitan – metrou ca soluție alternativă de mobilitatea pentru Cluj, un studiu care să spună dacă în Cluj se va putea construi sau nu metrou. În 23 aprilie 2020 a și semnat contractul pentru respectivele studii cu SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering la valoarea de peste  30,1 milioane lei, fără TVA pentru studiile preliminare destinate metroului și trenului metropolitan, SF, PUZ și DTAC. La 5 luni de la momentul în care comsia de licitație a atribuit contractul. Potrivit lui Boc, în cazul trenului metropolitan termenul de livrare pentru Planul Urbanistic Zonal și documentație este de 14 luni. În cazul Metroului, termenul este de 26 de luni (la finalul celei de-a cincea luni din contract trebuie predat studiul de prefezabilitate, la finalul lunii a 16-a trebuie predat PUZ-ul iar la finalul celei de a 26-a luni , studiul de fezabilitate). Ordinul de începere a lucrărilor ar fi fost dat la final de aprilie, după cum susținea atunci Boc, după care vor curge termenele de contract.

Anul trecut, proiectul metroului din Cluj a fost și asumat de Guvern ca proiect de interes național (în noiembrie anul trecut), imediat după ce Primăria din Cluj a aprobat studiul de prefezabilitatea pentru proiect (octombrie 2020). Aceasta între cele două valuri de alegeri locale și parlamentare care au avut loc la finalul lui 2020.

Primarul din Cluj a anunțat în 20 mai, la Napoca FM, că atât centura metropolitană, cât și metorul sunt proiecte care merg mai departe și depind de Guvern pentru a fi realizate, primăria din Cluj fiind cea care livrează studiile.

În cazul metroulului, schema prezentată de Boc este următoarea:  „Metroul este finanţat. Evident că reducându-se banii de la 70 la 30 de miliarde de euro, au fost nevoiţi şi oamenii aceştia să reducă şi pentru Bucureşti şi pentru Cluj la o sumă de minim de 300 de milioane de euro, la care se vor adăuga bani din programul operaţional de fonduri europene (adică fonduri din Programul Operațional de Transport – n.red.). Vom avea un tronson şi nişte staţii care să fie funcţionale coerent, urmând ca în continuare, din exerciţiile financiare ulterioare, să se finanţeze proiectul. Noi când am pronit proiectul metroului nu aveam PNRR, ne-am gândit că vom face în 15 ani metroul. A apărut oportunitatea asta şi am comprimat. Un tronson important, care va fi stabilit de specialişti, care să se poată face din 300 de milioane de euro, plus exerciţiul operaţional, apoi va fi scos la licitaţie”, a arătat Boc.

În schimb, în cazul centurii, primarul a spus că:  „Decizia la minister a fost aşa: toate centurile ocolitoare să se finanţeze din fonduri structurale şi din PNRR doar autostrăzile, atât. Nu s-a pierdut finanţarea, ci se mută în alt capitol.  Sursele de finanţare sunt multiple, proiectele majore nu sunt finanţate doar dintr-o sursă, aici greşeşte toată lumea, e PNRR, e exerciţiul financiar 2021-2027, unde ai bani şi pentru transporturi, infrastructură rutieră, grădiniţe, parcuri şi apoi ai bugetul de stat. Din aceste trei surse se vor finanţa aceste proiecte ale României”.

Centura Clujului ar urma să fie inclusă în calendarul POT (Programul Operațional de Transport) unde banii trebuie cheltuiți până la finalul anului 2029. În cadrul acestui program, estimat la peste 8 miliarde de euro și  10 capitole, cele destinate infrastructurii rutiere unde ar putea intra Centura Clujului cumulează o sumă identică cu valoarea estimată pentru centura Clujului 600-800 de milioane de euro.

Pentru POT, schema de finanțare este 85% fonduri nerambursabile, 15% contribuția proprie, însă pentru partea de infrastructură rutieră se finanțează nerambursabil doar 40% din valoarea proiectului, restul fiind contribuția proprie a solicitantului. Deci proiectul ar trebui susținut din bugetul național cu aproape 500 de milioane de euro, dacă se ea estimare de 800 de milioane de euro pentru proiect (centură și drumuri de legătură).

Despre trenul metropolitan încă nu s-a anunțat schema financiară, stadiul sau cum va fi realizat proiectul, raportat la cel al metroului.

PNRR-iul urmează să fie trimis oficial la Bruxelles și aprobat la finalul acestei luni, începutul lunii iunie, după cum au anunțat public oficiali din Guvern.

 

Un comentariu

  1. Și totuși un mic rezumat. Inițial (campanie electorala) metroul se făcea în 6 ani (2020-2026). Pt asta studiul de fezabilitate trebuia finalizat în 2021. Acum zice ca face 5 stații pana în octombrie 2026 și apoi restul (teoretic 2029 când se termina exercițiul financiar european). Dar studiul de fezabilitate va fi gata în iunie 2023. (26 de luni calculate din aprilie 2021 când a semnat contractul). Chiar crede cineva ca in 42 de luni se va construi o parte din ce se desenează in 24 luni ?? Ca sa nu calculam și durata licitație de atribuire a lucrărilor…..

Scrie un comentariu