Închide

Astronomii clujeni descoperă compoziția unui asteroid geointersector, următoarea șansă e doar în 2050

ActualitateTop News by Actual de Cluj - oct. 13, 2015 0 287

Astronomii români au determinat compoziția mineralogică a unui asteroid care intersectează orbita Pământului, după observații la Cluj.

Institutul Astronomic al Academiei Române și Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca alături de partenerii internaționali — Institutul de Mecanică Cerească și de Calcul al Efemeridelor din cadrul Observatorului din Paris, Isaac Newton Group of Telescopes din insulele Canare și Infrared Telescope Facility din insulele Hawaii — anunță azi că au inițiat și derulat o campanie de observații dedicată studierii asteroidului 2004 BL86. Corpurilor cerești care intersectează orbita pământului li se spune „asteroizi geointersectori” și, spun astronomii, prezintă un potențial pericol pentru Terra nu doar pentru că ajung în apropiere de Pământ, dar și pentru că orbita lor este haotică.

Oamenii de știință români au reușit pentru prima dată de la descoperirea acestui corp ceresc în 2004 să stabilească proprietățile sale fizice și mineralogice, odată cu apropierea sa de Pământ în lunile ianuarie și februarie 2015, la doar 1,2 milioane kilometri, ceea ce reprezintă aproximativ de trei ori distanța Pământ — Lună.

Datele de observație obținute începând cu momentul descoperirii asteroidului 2004 BL86, în anul 2004, până în anul 2015, au contribuit la stabilirea elementelor orbitale ale asteroidului, însă proprietățile fizice și mineralogice au fost foarte puțin studiate, deoarece diametrul acestui obiect e estimat la aproximativ 500 metri, „cu marjă de eroare destul de mare”, după cum spun astronomii.

This GIF shows asteroid 2004 BL86, which safely flew past Earth on Jan. 26, 2015.

Acest GIF arată asteroidul 2004 BL86, în timp ce trece pe lângă Pământ în 26 ianuarie 2015 / Image Credit: NASA/JPL-Caltech

Observațiile fotometrice ale asteroidului 2004 BL86 realizate anul acesta, odată cu apropierea sa de Pământ, au fost obținute în lunile ianuarie și februarie 2015 la Observatorul din Cluj-Napoca și București.

Observații spectroscopice în domeniul vizibil au fost realizate la Centrul de observații la distanța București aflat în sediul Institutului Astronomic al Academiei Române prin controlarea de la distanță a telescopului Isaac Newton din insulele Canare, cu o deschidere de 2,5 metri, în vreme ce observațiile spectroscopice în domeniul infraroșu au fost efectuate de la Centrul de observații la distanța din Paris, de unde a fost pilotat telescopul Infrared Telecope Facility cu apertura de trei metri, localizat în insulele Hawaii.

Analiza datelor de observație a permis obținerea de rezultate legate de parametrii fizici și mineralogici ai asteroidului 2004 BL86, în timp ce datele spectrale au furnizat date cu privire la suprafața asteroidului. Oamenii de știință romani au observat că asteroidul conține minerale bazaltice, ceea ce duce la concluzia că obiectul este un fragment al unui asteroid diferențiat, cel mai probabil o bucată din crusta unui astfel de obiect. „Din corelația strălucirii acestui corp și a mineralogiei sale a fost estimat un diametru realist de aproximativ 300 metri, în concordanță cu măsurătorile radar efectuate în Statele Unite. Analiza datelor fotometrice a permis confirmarea unei perioade de rotație proprii de aproximativ 2,6 ore”, arată astronomii.

Rezultatele obținute de cercetătorii romani vin în sprijinul Programului de ‘Space Situațional Awareness’ la care România participă sub coordonarea Agenției Spațiale Române (ROSA) în calitate de Stat Membru al Agenției Spațiale Europene (ESA).

asteroid-2004-BL86

Asteroizii sunt corpuri ale Sistemului Solar care orbitează în jurul Soarelui și au dimensiuni cuprinse între 10 metri și 1000 kilometri, până în prezent fiind descoperite 700 000 de astfel de corpuri, reunite în Catalogul cu asteroizi. Peste 12000 dintre aceștia intersectează sau se apropie de orbita Pământului și sunt numiți generic ‘asteroizi geointersectori’.

Din cauza posibilelor apropieri de Pământ, asteroizii geointersectori precum 2004 BL86 reprezintă un subiect de studiu științific, în special prin prisma pericolului potențial ce îl reprezintă pentru civilizație cât și prin prisma importanței pe care o pot prezenta pentru dezvoltarea industriilor spațiale și a programelor de zbor interplanetar pentru sondele cu echipaj uman.

Rezultatele științifice ale campaniei de observații dedicate studierii asteroidului geointersector cu orbite haotice 2004 BL86 au fost publicate în luna august 2015 în prestigioasa revista europeană Astronomy & Astrophysics. Următoarea situație favorabilă pentru observarea acestui corp va fi în luna ianuarie 2050.

Nici un comentariu