Închide

Artista Sylvia Plachy la Cluj: poveşti în alb/negru despre Fotografie şi fiul Adrien Brody

ActualitateTop News by Kristina Reştea - mai 23, 2015 0 534

 

A fotografiat colţuri de oraşe ori de sălbăticie, copii orfani şi celebrităţi de Hoolywood, a fost în spitale, dar a făcut şi fotografie de modă şi, dacă nu ar fi fost acum la Cluj, la Photo România, ar fi fost la Cannes, alături de fiul ei, actorul Adrien Brody.

Artista americană de origine maghiară Sylvia Plachy expune pentru prima dată în România, în cadrul celei de-a cincea ediții Photo Romania Festival, care se desfășoară la Cluj, între 15 și 24 mai. Expoziția sa, „Waiting patiently”,  a fost vernisată ieri, începând cu ora 17:00, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.

După vernisaj, la Casa Photo Romania (Piața Ștefan cel Mare, nr. 18), Sylvia Plachy a venit cu prezentarea de câteva imagini selectate (majoritatea în alb/negru), ca să povestească despre fotografie. Şi pentru aproape fiecare dintre imaginile alb-negru, Sylvia Plachy are câte o explicaţie, o poveste, o frază de lămurire. Şi câte ceva care îţi descrie încă un pic din munca de fotograf.

„Fotograful trebuie să iasă în faţă. Dacă ziaristul poate să fie discret, să ia nişte notiţe pe furiş, fotograful iese în faţă. Iar eu sunt timidă. Sunt unele imagini pe care poţi să le „furi”, dar asta nu se întâmplă de obicei”, spune fotograful cu misiuni de fotoreporter în carieră.

„Îmi place să pun împreună imagini. Creezi altceva”, ne explică seriile de fotografii-colaj. Şi aşa New Orleans-ul poate sta lângă Hollywood, pentru ca, împreună, două fotografii să îţi spună ce una singură nu ar fi putut.

doi

Un accident fotografiat din maşină (e o întreagă serie „cruising”, cu imagini prinse din drum) e prilej de discuţii despre morală. „E cam impertinent ceea ce trebuie să faci uneori. Dar e parte a muncii de ziarist”, spune ea. Şi, mai târziu, ne completează. „Trebuie să te gândeşti: poţi să faci ceva şi să ajuţi? Atunci ajuţi! Dacă nu, fotografiezi, spui povestea mai departe. E o dilemă morală. Dar analizezi de fiecare dată”, completează pentru Actualdecluj.ro Sylvia Plachy.

Un copil te priveşte, dintr-un orfelinat, cu un zâmbet de rupt suflete. Vrea să te convingă să îl iei cu tine. „Atâţia oameni au nevoie să fie salvaţi din lumea lor. Şi nu poţi să faci asta. Sau poate poţi, într-un fel”. Iar câteva imagini mai încolo o pisică din Bucureşti, surprinsă într-o altă fotografie. „Voia să o iau acasă”, îşi aminteşte fotografa.

„M-am întors des în Europa de Est, îmi amintea de copilărie. Revenea şi frica aceea, de atunci, de când eram mică şi apoi mă întorceam în America şi iar eram puternică. Acum încerc să fiu puternică tot timpul”, spune Plachy, printre imaginile est-europene.

O lebădă din Praga aleargă după doi indivizi pe care pare să îi fi recunoscut, iar din alte fotografii recunoşti legende: Almodovar, Antonioni, Borges, Andy Warhol.

Peisajul cu pietrele monumentale de la Stonehenge se completează cu rucsacul la fel de monumental al unui turist. „Când l-am văzut, am început să alerg. Cei de lângă mine nu înţelegeau ce se întâmplă. De ce fuge? Pietrele ălea nu dispar. Dar eu îl văzusem pe omul cu rucsac. Era o ocazie care apare o dată în viaţă. Dacă nu o prinzi atunci când apare, nu o mai prinzi”.

„Imaginile blurate sunt bune. Imaginile defocusate sunt bune. Totul e bun. Sau poate să fie”, e concluzia fotografei cu zeci de ani de carieră, mii de fotografii în portofoliu şi imagini de premii.

 

Night Mare - foto Sylvia Plachy (1980)

Night Mare – foto Sylvia Plachy (1980)

 

Un loc special printre fotografiile selectate pentru prezentare îl ocupă firesc Adrien Brody, fiul. Mai întâi vedem un băieţel imitând, în joacă, un taur, cu mâinile „reprezentând” coarne; pentru ca în imaginea alăturată să recunoaştem figura familiară: Adrien Brody (câţiva ani mai târziu) pregătindu-se pentru rolul din Manolete, unde interpretează un celebru matador şi joacă alături de Penelope Cruz. „Eram la masă, înainte de filmări şi un localnic a venit la noi şi ne-a spus că s-au simţit insultaţi că un american îl va interpreta pe Manolete al lor. Dar văzându-l pe Adrien a zis că înţelege: „tu eşti Manolete””, îşi aminteşte mama.

Adrien Brody in 1998 - foto Sylvia Plachy

Adrien Brody in 1998 – foto Sylvia Plachy

„Cred că l-am încurajat şi eu, fotografiindu-l. Ştiam de mic că acesta e drumul lui, că va fi actor: avea atitudine, făcea performance, nu era deloc timid, ca mine. Sunt foarte foarte mândră de el”, ne spune mama fotograf, pe terasa casei Photo din centrul Clujului. Şi încă ceva: dacă nu ar fi venit acum la Cluj, putea să fie la festivalul de film de la Cannes. „Aş vrea să scot un album cu fiul meu”, mărturiseşte, fără deadlineuri, fotografa.

Two Women, Charleston - photo by Sylvia Plachy

Two Women, Charleston – photo by Sylvia Plachy

„Pentru un fotograf, toate experienţele sunt intense. Dar sigur că sunt momente care te marchează puternic: zonele de conflict, pentru mine Rwanda, orfelinatele”, spune Plachy, pentru Actualdecluj.ro. „Fotografia e neutră”. Tu o oferi, iar cel care o priveşte vede ceva. Cât despre momentul potrivit care merită captat şi dat mai departe, ca să spună o poveste: nu îl cauţi, îl cunoşti. Vine el la tine. „Şi atunci fugi spre el! Chiar fugi; când eram mai tânără chiar alergam. Uneori aveam cu mine şi 6 aparate de fotografiat”, spune fotograful.

 

Cine e Sylvia Plachy

Sylvia Plachy s-a născut la Budapesta, în 1943. A emigrat în Austria în 1956, în timpul Revoluției ungare, doi ani mai târziu s-a stabilit New Jersey împreună cu familia sa, iar acum trăiește și lucrează la New York. În al doilea Război Mondial, mama ei trăise ascunzându-se de naziști, din cauza originilor sale evreiești. Este mama actorului american Adrien Brody, născut în 1973, la New York și celebru pentru publicul larg din producții ca Pianistul sau The Grand Budapest Hotel, ambele distinse cu mai multe premii Oscar.

adrien la casa foto

Sylvia Plachy este artist fotograf din 1965. A muncit timp de 30 de ani ca fotojurnalist la „Village Voice”, iar fotografiile ei apărute în cadrul publicației (o fotografie fără legendă foto, o dată pe săptămână) au fost incluse în prima ei carte – Unguided Tour (1990), care i-a adus premiul ICP Infinity. Sylvia a colaborat, ca freelancer, cu publicații precum „New York Times”, „Granta”, „Grand Street”, „Art Forum”, „Vogue”, „Conde Nast Traveler” sau „Fortune”. Cartea ei, Self Portrait with Cows Going Home, o istorie a Europei de Est din perspectivă personală, a fost distinsă cu Golden Light Award în 2004. Artista are expoziții personale în galerii și muzee din întreaga lume: The Whitney Museum at Philip Morris, The Minneapolis Institute of Art, The Queens Musem, galerii din Manchester, Madrid, Paris, Beijing, Los Angeles, New York. Fotografiile ei fac parte din colecțiile permanente ale unor muzee prestigioase precum Museum of Modern Art (MoMa) – New York, The Houston Museum, The High Museum, The Minneapolis Museum of Art, The San Francisco Museum of Art.

Lucrările ei pot fi văzute pentru prima dată expuse la Cluj, până în 24 mai.

sylvia

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu