Închide

ANRE verifică furnizorii de energie electrică și gaze naturale, în contextul noilor obligații privind plafonarea și compensarea facturilor

Economie by Kristina Reştea - ian. 12, 2022 0 95

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica dacă acestea își respectă obligațiile privind plafonarea și compensarea facturilor, anunță instituția.

Mai precis, ANRE urmărește respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale, precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației. ANRE controlează și respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; dar și respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare, în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal;

Furnizorii de energie electrică verificați sunt Electrica Furnizare, EON Energie România, Hidroelectrica, ENEL Energie, ENEL Energie Muntenia, CEZ Vânzare, Tinmar Energy.

Furnizorii de gaze naturale verificați sunt ENGIE România, EON Energie România, ENEL Energie, ENEL Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas & Power, Gaz Vest.

Ce ai de făcut dacă ai neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale

Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.

În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

Recomandările ANRE pentru clienții finali de energie electrică/gaze naturale:

– să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;

– să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;

– să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;

– să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.