Închide

Adrian Magdaș, candidatul PRO România la Senat: „Pentru binele tuturor, vom acționa pentru redeschiderea școlilor” (P)

ActualitatePolitica by Actual de Cluj - nov. 19, 2020 0 630

Profesor de Matematică la Colegiul „Emil Racoviță”, Adrian Magdaș candidează pentru un mandat de Senator din partea formațiunii Pro România Cluj:

Domnule Adrian Magdaș, candidați din partea PRO România pentru un mandat de senator. Care ați spune că sunt calitățile care vă recomandă pentru a fi votat și ce v-a motivat să candidați?

Candidez pentru că vreau să-i reprezint pe cei care conștientizează importanța educației pentru viața unui om, pentru dezvoltarea unei societăți. Ca parte a sistemului de educație din această țară, cu o experiență profesională de doi ani în SUA, în calitate de participant și coordonator de proiecte europene, am avut suficient timp să observ și să analizez problemele cu care se confruntă acest sistem, și chiar am avut timp și mai ales dorința de a mă gândi la soluții prin comparații cu sisteme educaționale din alte țări. Pentru că aceste soluții există, doar voința politică și aspirația spre excelență lipsesc.

Sunt profesor de matematică și logica e unul dintre atuurile mele. Astfel, înțeleg că multe dintre problemele cu care se confruntă societatea noastră pleacă de la faptul că nu există o logică în organizare, planificare și control. Orice decizie politică ar trebui să pornească de la nevoile cetățenilor, urmând a fi analizate opțiunile pentru a satisface aceste nevoi la nivelul comunității și apoi transpuse în politici publice și în final verificați indicatori de performanță.

Cu acestea în gând, cred că ar fi câteva aspecte care țin de organizarea societății noastre unde aș putea face o diferență în bine.

Iar opțiunea pentru PRO România a venit firesc, pentru că am luat contact cu acest grup de oameni de calitate din organizația clujeană, fiecare fiind profesionist în domeniul în care activează și m-am regăsit în proiectul lor comun, acela de a promova valorile poporului român. Deocamdată nu e un grup numeros, dar cu cât vom face mai cunoscut proiectul nostru de reconstrucție națională, cu atât vom atrage mai mulți adepți.

De la revoluție încoace se tot discută despre problemele din educație, despre subfinanțare, despre analfabetism funcțional, despre management defectuos și parcă e tot mai rău, în ciuda tuturor experimentelor. De ce credeți că se întâmplă asta?

Răspunsul se găsește deja parțial în întrebare: pentru că au fost prea multe experimente, dar nu genul de experimente cu bază științifică, ci pur și simplu idei insuficient studiate și lansate în societate pe principiul ”hai să vedem ce-o să iasă, sperăm să fie bine” sau ”acum noi suntem la putere, ștergem tot ce au făcut cei dinainte”. Dar performanța se obține cu studiu, cu planificare, strategie, măsurare de date, analize, chiar și experimente, dar științifice, pe eșantioane reprezentative, și apoi tragem niște concluzii și formulăm propuneri de politici publice. Totul pe termen lung.

S-au schimbat miniștrii educației și fiecare a venit cu o altă abordare, iar educația nu poate fi ”reformată” doar o dată la patru ani. E totuși un domeniu unde reforma ar trebui să fie continuă, nu pe cicluri electorale, așa cum și societatea este în continuă schimbare. Nu e ca un proiect de infrastructură, odată ce ai bugetul aprobat, cumperi materiale, chemi inginerii și muncitorii, iar în doi ani tai panglica și te feliciți pentru obiectivul atins. Educația e un demers continuu, pe viață, de permanentă adaptare și reinventare, astfel încât să fii în acord cu nevoile și modificările de la nivelul pieței muncii.

E nevoie de un corp de experți în minister și inspectorate care să asigure o continuitate a unor demersuri pe termen lung, care să facă periodic prognoze și analize și să poată purta niște discuții argumentate cu fiecare nou ministru, astfel încât să nu se mai ajungă la decizii pompieristice, ci să fie implementată o strategie pe temen lung. Și bineînțeles, să existe și o legislație care să ofere un cadru de desfășurare orientat spre performanță.

Câteva propuneri sau măsuri concrete cu care ați veni la nivel de sistem educațional la noi în țară?

În domeniul educației ar fi mai mult decât necesar un plan de școlarizare care să fie racordat la cerințele de pe piața muncii, dar și o serie de măsuri pentru susținerea și profesionalizarea serviciilor de orientare și consiliere în carieră a elevilor și studenților. Apoi, trebuie să ne gândim la faptul că piața cere școli profesionale, de arte și meserii, cu specialiști pregătiți în aceste domenii și să le organizăm în consecință. Iar dacă vrem să gândim pe termen lung, va trebui să luăm în calcul implementarea unor programe de formare continuă, precum și de reconversie profesională, pentru corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii și asigurarea de oportunități sporite pentru viitor. Și ca să pun punctul pe i, reamintesc și cu această ocazie că un buget decent din PIB pentru educație este o investiție, iar nu o cheltuială, o investiție care pe viitor va face diferența pentru întreaga societate.

Strict legat de perioada aceasta de pandemie, primul lucru pe care ni-l propunem noi, ca partid, imediat după 6 decembrie, este să revenim la școală față în față, după ce cadrele didactice trec printr-un program național de testare, chiar dacă vorbim de o revenire graduală. Noi susținem o serie de măsuri care să permită derularea școlii online, cum ar fi asigurarea de echipamente electronice conectate la internet pentru toate cadrele didactice și pentru toți copiii înscriși la școală sau o platformă informatică la nivel național pentru gestionarea învățământului online, dar doar în completarea metodelor clasice. Deocamdată, practica celorlalte țări europene ne arată că școala față în față are beneficii incontestabile pentru o dezvoltare armonioasă a copiilor. Pentru binele tuturor, vom acționa pentru redeschiderea școlilor. 

Acest text are caracter de ADVERTORIAL în cadrul campaniei pentru alegerile parlamentare.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu