Cât de sigur și estetic este patinoarul din jurul regelui Matei Corvin....

Cât de sigur și estetic este patinoarul din jurul regelui Matei Corvin. Plus exemple din lume cu FOTO

Legea nr. 120/2006 cea care stabilește regimul monumentelor de for public spune că: monumentele de for public sunt bunuri imobile, lucrări de artă plastică, artă monumentală, construcții sau amenajări neutilitare, având caracter decorativ, comemorativ și de semnal, amplasate în spații publice, într-o zonă de protecție, pe terenuri aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale.

Aceste monumente de for public sunt prin definiție amplasate în spații deschise și accesibile publicului larg. Prin definiția lor ele sunt expuse contactului direct cu viața și activitatea spațiului care le conține. Ansamblul unui astfel de monument este conceput special ca să delimiteze zona de protecție pe care creatorul o consideră minimală pentru ca imaginea obiectivului să nu fie agresată de public. Dar în toate spațiile publice care sunt dotate cu astfel de monumente accesul direct în proximitatea lor nu numai că este permis, el este chiar încurajat. E o imagine pe care o veți întâlni de-a lungul și de-a latul întregii Europe: copii care se aleargă pe treptele statuilor, tineri care cântă la chitară pe soclul acestora, oameni tolăniți cu ochii ațintiți în telefoane și așa mai departe.

În cazul ansamblului monumental creat de Pákey Lajos ca suport pentru statuile sculptate de către Fadrusz János ca mulțumire a Clujului pentru aportul adus de către regele Matyas dezvoltării orașului în care acesta apare călare înconjurat de patru cavaleri ai săi, acest spațiu de protecție este foarte bine delimitat de bordura ovală din piatră care înconjură spațiul verde lăsat că detentă pentru a asigura monumentului suficient spațiu pentru că acesta să fie pus în valoare. Fără îndoială, atât sculptorul cât și arhitectul au transmis explicit că acesta este spațiul inviolabil necesar că ansamblul să poată „respira. Creatorii marchează prin această graniță faptul că ce e dincolo de aceasta aparține de drept utilizatorilor pieței publice și funcțiunilor care le deservesc cerințele.

Cred că amplasarea unei dotări destinate agrementului, cu condiția de a avea caracter temporar, poate fi perfect justificată chiar dacă desenează un inel în jurul unui monument atât de încărcat de semnificații. Dealtfel, amplasarea pe perioada târgurilor de Crăciun a acestor patinoare care îmbrătișează monumentele de for public e un obicei răspândit pe tot mapamondul, fără că cineva să fi văzut în această atitudine vreo ofensă adusă subiectului monumentului.

În Torino patinatorii se învârt în jurul lui Napoleon, în Salzburg în jurul lui Mozart și toată lumea e veselă și îmbujorată, alunecând mână în mână fără să simtă că ar impieta memoria simbolurilor identitare cărora le dau roată. Ba eu chiar cred că însăși personalitățile alea cocoțate în vârful soclurilor lor solemne sunt fericite că se află timp de câteva săptămâni în mijlocul acestei mulțimi vesele.

Acest text a fost scris de arhitectul Dan Clinci, manager concursuri de soluții din partea Ordinului Arhitecților din România – Filiala Transilvania. 

EXEMPLE DIN ORAȘE EUROPENE sau din USA

Comments

comments

2 COMENTARII

  1. Ungurii nu s-au remarcat niciodata prin inteligenta sau umor. Nu spun asta ca pe o insulta in vant, chiar asa e. O simpla observatie dupa o viata traita alaturi de ei.

Scrie un comentariu